Nye Golf stasjonsvogn er snart en realitet, og de første bildene viser at den i likhet med "ur-Golfen" har fått strammere linjer og mer karaktér. Store hjul og senket fjæring gjør bilen på de første bildene ekstra barsk.
Nye Golf stasjonsvogn er snart en realitet, og de første bildene viser at den i likhet med "ur-Golfen" har fått strammere linjer og mer karaktér. Store hjul og senket fjæring gjør bilen på de første bildene ekstra barsk.

VW Golf: Slik blir den nye stasjonsvognen

De første bildene er ute – hva synes du?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Volkswagen Golf fikk leve i mange år før noen kom på ideen om å utvide familien til også å inkludere en stasjonsvogn. Da det først skjedde ble den en fulltreffer.

Ikke minst i vår stasjonsvogn-hungrende del av verden, der den ekstra bagasjeplassen settes pris på både av aktive familier og firmabil-kunder, som takket være god innvendig plass ofte kan klare seg med en godt utstyrt stasjonsvogn i Golf-klassen, i stedet for en ribbet utgave av en større bil.

Les også: Hvorfor er egentlig VW Golf Norges mest solgte bil?

Bare bilder foreløpig

For få måneder siden ble syvende generasjon av Golf introdusert. Den har tatt over der sjette generasjon slapp - og er Norges suverent mest solgte bil.

Det ligger selvsagt an til at den nye Golfen også skal bli en hel liten familie av forskjellige modeller, og nå kommer de første bildene av den som kanskje de fleste venter på: Stasjonsvognen.

Ingen forventet vel noen revolusjon i designet på nye Golf stasjonsvogn, og det blir det selvsagt ikke heller. Denne bilen vil selge godt uansett.Ingen forventet vel noen revolusjon i designet på nye Golf stasjonsvogn, og det blir det selvsagt ikke heller. Denne bilen vil selge godt uansett.

Ikke et ord har lekket ut om bilen ennå, og ikke et eneste tall – kun disse bildene er det VW lar oss se i denne omgang. Men mer info er sikkert ikke langt unna.

Ingen store overraskelser

Siden den nye Golfen er marginalt større enn den gamle, og vi tar for gitt at utviklingen går den ”rette” veien, går vi ut fra at innvendig plass i hvertfall ikke er blitt mindre enn i forgjengeren. Det er også naturlig å anta at vektbesparelsen som er gjort i den nye konstruksjonen også får samme totaleffekt for stasjonsvognens del som for den ”vanlige” modellen.

Les også: Broom-Benny gir nye Golf 7 en sekser på terningen

Ellers får vi i denne omgang nøye oss med å kommentere utseendet, som i og for seg ikke er fullt av overraskelser.

Det er alltid hyggelig når bilprodusenter tar grep for at ikke registreringsskiltet skal være det eneste du skal legge merke til bak på en bil. Her går Golf 7 sin ganske uinspirerte forgjenger en høy gang.Det er alltid hyggelig når bilprodusenter tar grep for at ikke registreringsskiltet skal være det eneste du skal legge merke til bak på en bil. Her går Golf 7 sin ganske uinspirerte forgjenger en høy gang.

Strammere linjer gir også denne versjonen mer karaktér enn den gamle, og for stasjonsvognens bakende følger opp familietrenden fra Passat med bredere – og finere – baklykter og en større merkelogo på midten.

Ikke bare skiltet

Skiltplassen er lavere, og litt mindre i fokus.

Det er alltid et godt tegn når bilprodusentene tar regien og ønsker at deres egne detaljer skal være de bærende design-elementene, og ikke lar en tilfeldig metallplate med bokstaver og tall fra Statens vegvesen være det eneste man legger merke til.

Overraskende? På ingen måte. Pen? Ja, vi synes det. Men hva synes du?

Les også: Nye Golf GTI er raskere enn noensinne



reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Slik handler du drømmebåten sikkert
Peugeot RCZ: – Er dette en skikkelig sportsbil?
De er gull verdt – men hvor kommer de egentlig fra?
Nissan King Cab: Denne har kun kjørt 50 mil i året
Disse bileierne er mest fornøyd
Volvo Amazon: Snakk om russebil med stil
1957 Chevrolet Bel Air: Se hva som dukket opp på låven!
Ekstrem russebuss: "Gutta på tur"-bussen er best på innsiden
Toyota Proace: Denne erstatter en av Norges mest solgte biler

reklame