VW GOLF GTI: Legenden er blitt helt ny
Og nå er den raskere enn noensinne.
Historien om VW Golf ville ikke vært den samme om ikke det folkelige merket tok et drastisk grep tilbake i 1974. Da tok de en hel bilverden på senga da de lanserte den lille, kvikke Golf GTI for første gang. På mange måter var dette å gjøre sportsbiler mer oppnåelige for folk flest.
Suksessen var et faktum fra første stund.
Nå er siste generasjon på plass – og med nøyaktig dobbelt så mange hestekrefter begynner det å bli ganske stor avstand til ur-GTIen.
Dessuten lanseres det for første gang en versjon med "Performance Package" – der effekten er enda høyere og bremsene oppgradert.
Les deg opp på GTI-historien her:
Raskeste noensinne
220 hestekrefter, og et dreiemoment på 350 nm, er effekten i nye Golf GTI. Kreftene hentes fra en 2-liters turbomotor.
Det gir en 0–100 km/t-tid på bare 6,5 sekunder.
Men bestiller du Performance Package får du ti hestekrefter til – og det er nok til å senke 0-100-tallet med ytterligere 0,1 sekunder, til 6,4 sekunder. Dette blir dermed den raskeste GTI-en noensinne.
Sistnevnte klarer også en toppfart på 250 km/t, mens standard GTI stopper på 246 km/t.
Her er en annen sportsbil-legende
18 prosent lavere forbruk
Modellene har samme forbruk, 0,6 l/mil, som innebærer en nedgang på 18 prosent sammenlignet med forgjengeren.
Det er med manuell gir. Bestiller du DSG-kassen øker det til 0,64 (220 hk) og 0,65 (230 hk) l/mil.
Akkurat på denne typen sportsbil, laget for folk som faktisk har et normalt forhold til penger, kan forbruket være et viktig poeng.
Prisen på bilen i Norge kommer vi naturligvis tilbake til når den er klar – men i Tyskland starter moroa på 28.350 Euro.
Broom-Benny forteller om da han realiserte GTI-drømmen
Små felger – store bremser
En skulle kanskje tro at det fulgte med 18" felger på en slik bil. Men det gjør det ikke. I utgangspunktet er det 17" som gjelder.
Men bremsene er av den seriøse sorten. Standard er 312x25 mm ventilerte skiver foran, og voksne 300x12 bak.
Velger du Performance Package øker dimensjonen til 340x30 foran, og du får ventilerte skiver også bak.
LES OGSÅ: Calibra eller Golf VR6: Hvilken er best?
Rutete interiør
Det er ellers ikke de helt store designmessige grepene som er tatt for å skille GTI-en fra resten. Men kjennere vil merke seg røde calipere, GTI-merke i grill, på forskjerm og bakluke, to krommede enderør på eksosanlegget, og disket endringer på skjørt og fangere.
Innvendig kan bilen igjen leveres med retrolook, rutete setetrekk, som du enten elsker eller hater, og du får eget design på ratt, girkule og pedaler.
LES OGSÅ: Hjelp - forsikringen er dyrere enn bilen
Den store skuffelsen
Begrepet "sportsbil" er forresten relativt – men mange mener at Golf GTI fortjener betegnelsen.
De gangene VW har lyktes med denne GTI-modellene, og det er ofte, har det nemlig kommet kvikke og kjøreglade modeller som er oppnåelige for langt flere enn de med eksklusive sportsbilene.
Det er også hele konseptet – og gjennom snart 40 år har de mange suksesshistorier å se tilbake på.
Men vi glemmer heller ikke den største skuffelsen, nemlig Golf GTI III. Fra 1992–1997 produserte VW den tyngste, tregeste og kjedeligste GTI-en noensinne. Heldigvis virker det som om de lærte av den "fadesen" ...
Hva er din favoritt GTI? Bruk kommentarfeltet under:
LES OGSÅ: Golf GTI: Her får du morsom bil til 150.000 kroner