VW e-Golf har solgt i over 2000 eksemplarer - før den i det hele tatt er i landet. Nå ligger det an til solide ventelister.
VW e-Golf har solgt i over 2000 eksemplarer - før den i det hele tatt er i landet. Nå ligger det an til solide ventelister.

VW e-Golf: Solgte over 1.300 biler – på ni timer

Ny elbil setter rekorder på sin første dag i salg.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Kampen om elbilkundene hardnet virkelig til denne uken – med introduksjonen av Volkswagen e-Golf.

Dette er elbil-utgaven av storselgeren Golf. VW har brukt litt tid på å få den ut på markedet.

Men når de først kommer, er ambisjonene store. VW har som målsetting å selge 5.000 elbiler i Norge i 2014, da ganske jevnt fordelt mellom småbilen e-up! og e-Golf.

Historisk høyt tall

Og det har i alle fall startet oppsiktsvekkende godt for Golfen.

Landets VW-forhandlere åpnet for bestillinger kl. 09.00 tirsdag morgen. Da første salgsdag var over, kunne importøren notere seg for over 1.300 bestillinger.

Det er et historisk høyt tall – og viser virkelig at elbilfeberen raser i Norge akkurat nå.

Les mer: De skal selge 10.000 Golf i år

Ikke våget å håpe på

– Jeg må vel innrømme at dette også overgikk alle våre forhåpninger.

- Responsen på e-Golf er helt utrolig. Vi har de første bilene i Norge i juni, forteller Anita Svanes som er informasjonssjef for VW i Norge.- Responsen på e-Golf er helt utrolig. Vi har de første bilene i Norge i juni, forteller Anita Svanes som er informasjonssjef for VW i Norge.

– Vi visste at det var stor interesse for bilen der ute, både vi og forhandlerne har fått veldig mange henvendelser rundt el-Golfen i forkant. Men likevel – så mange bestillinger den første dagen hadde vi ikke våget å håpe på, sier Anita Svanes, som er informasjonssjef hos importøren Harald A. Møller AS:

– Allerede før lunsj var over 1.000 bestillinger på bilen inne. Dette gjelder både bestillinger fra forhandlere og kunder.

Vi har testet Tesla Model S i 2000 kilometer – les mer her:

Interessant og tankevekkende

– For oss som har fulgt norske bilbransje tett i mange år, er dette både interessant – og litt tankevekkende. Først og fremst viser det hvor omfattende interessen for elbiler er akkurat nå. Vi skal ikke mange år tilbake i tid før elbil var utrolig smalt og sært i de flestes øyne.

– Nå er biltypen altså så hot at folk flokker til en modell de ikke har sett, langt mindre fått prøvekjørt ennå, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Bred målgruppe

– Men det er vel ikke tilfeldig at det er Golf som klarer dette?

– Nei, overhodet ikke. Golf har opp gjennom årene skaffet seg en nesten unik markedsposisjon her hjemme og har i flere år vært Norges mest solgte bilmodell. Syvende generasjon – som kom i fjor – er også etter min mening en av klassens absolutt beste biler.

– Golf scorer høyt på alle områder og har egentlig ingen svakheter. Den når også veldig bredt ut når det gjelder målgruppe. Alt fra industriarbeidere til Frogner-fruer kjøper og kjører Golf. Den har blitt en litt klasseløs bil og det nyter naturligvis også elbil-utgaven godt av, mener Benny.


Innvendig er den ganske lik en alminnelig VW Golf, men instrumentet til høyre er unikt for e-Golf. Innvendig er den ganske lik en alminnelig VW Golf, men instrumentet til høyre er unikt for e-Golf.


– Vi kan få et prisras på elbil

Inntil 190 km rekkevidde

Med startpris på 244.200 kroner, eksklusive frakt og leveringsomkostninger, er prisene absolutt konkurransedyktige.

VW oppgir selv rekkevidden til mellom 130 og 190 kilometer, "avhengig av kjørerute, kjørestil og bilens last". Bilen kan naturligvis hurtiglades.

Den elektriske motoren yter 85 kW/115 HK og har et dreiemoment på 270 Nm. 0–100 gjøres unna på 10,4 sekunder, og gjennomsnittsforbruket er beregnet til 12,7 kWh/100 km.

Mye utstyr

e-Golf kommer standard med mye utstyr innabords. På sikkerhetsfronten kan vi nevne City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems.

Blant øvrig utstyr er ”Discover Pro” radio- og navigasjonssystem med 8-tommers touchscreen, oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll og DAB +-radio.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!


Volkswagen lanserte elektrisk utgave av småbilen up! i fjor - nå er det også klart for el-Golf.Volkswagen lanserte elektrisk utgave av småbilen up! i fjor - nå er det også klart for el-Golf.

Derfor er lillebror e-Up! et veldig smart bilkjøp













reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame