VW EA266: Kunne blitt en av verdens mest solgte biler

Les hvilken modell den ble danket ut av.

Kompakt, romslig, sprek og sporty var noen av egenskapene til denne bilen som faktisk skulle erstatte en av bilhistoriens  største suksesser noen sinne.
Kompakt, romslig, sprek og sporty var noen av egenskapene til denne bilen som faktisk skulle erstatte en av bilhistoriens største suksesser noen sinne.

Innimellom – eller rettere sagt ganske ofte - liker man å gi inntrykk av at suksess kommer av nitidig arbeid, gode strategier, nøye planlegging og en klokkeklar filosofi kombinert med perfekt timing og tilrettelegging.

Noen ganger stemmer nok det, men ikke alltid. Kanskje som oftest ikke. Dessuten er mange ganger forskjellen på en stor suksess og en heidundrande fiasko ørsmå. Ofte er det tilfeldigheter som avgjør.

Så også med to av bilverdenens aller største suksesser gjennom tidene: VW Boble og VW Golf.

Bilen du ser på disse bildene – som lyder navnet VW EA266 – er bilen som egentlig skulle erstatte den legendariske Bobla.

Mange krav

VW EA276. To bagasjerom. god innvendig plass, flat drivlinje  og sporty kjøreegenskaper. Slik kunne VW Golf erstatteren blitt.
VW EA276. To bagasjerom. god innvendig plass, flat drivlinje og sporty kjøreegenskaper. Slik kunne VW Golf erstatteren blitt.

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Store sko å fylle, med andre ord. VW-ledelsen innså jo at den runde, rare og etter hvert aldrende bilen før eller siden måtte erstattes. Men hvordan?

Utvikling av EA 266 ble bestilt i slutten av 1960-tallet av daværende leder av Volkswagen, Dr Kurt Lotz. Volkswagen hadde tatt med en rekke krav i sine spesifikasjoner for denne bilen. Den skulle være sporty, med god komfort, og den skulle være både romslig og kompakt.

Man valgte tradisjonen tro en bakmontert motor, men vannkjølt og med sylindrene i rekke denne gangen. Motoren i prototypen var en 1,6-liter på 100 hk og den har en toppfart på 190 km/t. Dette var ganske mye på slutten av 60-tallet. I tillegg ble kjøreegenskapene beskrevet som sporty, sikkert mye på grunn av motorplasseringen. Den var jo strengt tatt mer midtmontert enn bakmontert.

VW-EA266-forfra02
VW-EA266-forfra02
VW-EA266-bakfra
VW-EA266-bakfra

Klikk på bildene for høyere oppløsning:

Her er VW-ene som egentlig ikke finnes:

VW Golf lurer i kulissene

Parallelt med VW EA266 jobbet en annen gruppe med et annet prosjekt som ble kalt EA337.

I 1972 måtte ledelsen velge hvilken av de to som skulle erstatte Bobla. Hvis vi allerede nå avslører at prosjekt EA337 var VW Golf – og vi dermed sitter med fasiten – så skulle man jo tro at valget var enkelt.

Sannheten er at valget var alt annet enn enkelt. VW hadde jo mildt sagt dårlige erfaringer med tverrstilt motor og forhjulstrekk etter floppen med VW K70 – som egentlig var en NSU, men det er en annen historie.

Etter suksessen med Bobla var VW-ledelsen veldig i tvil om frontmotor i det hele tatt var noe å satse på. I tillegg var man redd for at designet på VW Golf ikke ville falle i smak hos kundene. Den var i tillegg designet av en italiener – bare det ga jo en liten knekk til den tyske selvtilliten.

EA276 eller EA327?

VW Golf med frontmotor og italiensk design. Nå vet vi at dette var et godt sjakktrekk, men VW ledelsen var veldig i tvil om dette var et smart trekk - eller om de ble satt i sjakk matt.
VW Golf med frontmotor og italiensk design. Nå vet vi at dette var et godt sjakktrekk, men VW ledelsen var veldig i tvil om dette var et smart trekk - eller om de ble satt i sjakk matt.

Fiat 127: Husker du denne raringen?

Under sterk tvil, etter mange møter og høylytte diskusjoner, endte man altså på EA337 eller VW Golf.

EA266 fikk aldri noe navn i det hele tatt og de finnes kun to beskjedne prototyper igjen av det som kanskje kunne blitt en av verdens mest solgte biler. Eller kanskje ikke?

Svaret på akkurat det får vi aldri.

Det vi imidlertid vet er at VW Golf har vært en kjempesuksess helt siden lanseringen i 1974, og at mer enn 30 millioner biler har blitt produsert.

Les også: Vår test av helt nye VW Golf GTI her