Volvo V40 XC: Tester nykommer i de dype svenske skoger

Brooms bilekspert er på tur - med Volvos nye firehjulstrekker.

Her er Brooms Benny Christensen på tur i Volvos nykommer   inne i de dype svenske skoger.
Her er Brooms Benny Christensen på tur i Volvos nykommer inne i de dype svenske skoger.

Volvo V40 XC er bilen som ble berømt for å ha speilvendt Ålesund på de offisielle pressebildene som ble sluppet i fjor.

"Noen" hadde tatt seg en solid frihet med bakgrunnen da bilen ble fotografert på et kjent utsiktspunkt utenfor byen.

Nå er bilen her – og nå er Brooms bilekspert Benny Christensen i Sverige og tester den.

Husker du saken? Se hva som er feil på dette bildet

Dype skoger

Akkurat hvor er litt uklart for oss andre i redaksjonen, bortsett fra at det visstnok skal være snakk om dype skoger og langt fra urbane strøk.

Så da er det vel bare én ting å gjøre, ringe mannen og finne ut hva som skjer.

Ring, ring

Billansering med piggdekk

– Hei, Knut. Hvordan står det til hjemme?

– Jo, det skal jeg fortelle deg. Her snør det!

– He, he. Høres ut som jeg nesten like gjerne kunne testet bilen i Oslo, da. For det er mye snø her også. Det er skikkelig vinter! Vi har flydd via Stockholm og opp til Östersund. Og akkurat nå er vi på vei til Åre, gjennom de dypeste svenske skogene. Og de er virkelig dype, det skal jeg love deg!

– Jeg kan ikke huske sist jeg var på en billansering der vi kjørte med piggdekk. Men det gjør vi nå, her er det ekte vinterføre med snø og is. De driver ikke og salter ned veiene sine her – heldigvis!

LES OGSÅ: Derfor må du være ekstra forsiktig med nye piggdekk

Går veldig bra

– Og du kjører V40 Cross Country?

– Jepp! En veldig morsom versjon som dessverre nok ikke er så veldig aktuell for mange norske kjøpere. Vi kjører nemlig T5 med AWD. Det vil si 2,5-liters, femsylindret bensinmotor på 254 hestekrefter.

– Da er det nok krefter til å ta innersvingen på det meste annet som kan finne på å ferdes på disse veiene. Det går rett og slett veldig bra! Har ikke akkurat forsøkt å teste toppfarten her på landeveiene, men i morgen skal vi kjøre på isbane, gleder meg litt til det, kan du si!

Del med Facebook-vennene dine



Offroad-overhaling

– Men for oss som bare har sett denne utgaven på bilder – hvordan er den i virkeligheten?

– Volvo har gitt V40 en ganske standard offroad-overhaling. Litt høyere, litt ekstra plast-styling som gir offroad-faktor. Skal jeg være helt ærlig, må jeg si at jeg synes standard V40 er en penere og mer vellykket bil.

– Men det er nå meg, da. Jeg pleier å måtte bruke litt tid på å like helt nye biler. Og sånn rent markedsmessig er det sikkert smart. Den skiller seg fra mengden.

LES OGSÅ: Luksus for de som vil skille seg ut

Isbane

– Noen forskjeller på kjøreegenskapene?

– Det er i så fall fint lite! Den er som sagt litt høyere og har også fått litt lenger fjæringsvei. Derfor føles bilen ganske myk, kanskje særlig når den har såpass mye power under panseret. Men som sagt: Foreløpig er det bare vinterveier jeg har fått prøve på. Skal nok få finne ut mer hva som bor i bilen når det blir testing på bane.

– Forresten, vent litt! Hva i alle dager er det de driver med nå???

Tråkker på bremsen

– Eh, hva skjer??

– Nei, du skjønner, det er noen kroatiske journalister med på lanseringen også. Og jeg tror ikke de har så veldig mye erfaring med å kjøre på vinterføre. De tråkker på bremsen sånn cirka hver femtiende meter. Bare vent litt, så skal jeg kjøre forbi!

– Der er jeg tilbake! Jo, i morgen er det som sagt isbane. Og da skal jeg også få teste nye V60 plug in hybrid. Den har også trekk på alle fire hjulene. 215 hestekrefter på forhjulene og 70 elektriske på bakhjulene. Det bør bli morsomt det også – og interessant å se hvor langt framme Volvo er på den teknologien.

LES OGSÅ : Her er SUV-en som også er elbil

På høgger-tur

– Ellers blir jeg jo nesten litt nostalgisk av å sitte her og være på tur med Volvo i Sverige. Den gang jeg selv skrudde bil som verst var det mange Sverige-turer, for å hente deler. Vi kalte det bare høggerturer.

– Tok med tilhenger og kjørte rundt til høggerne for å finne riktige deler. Så var det bare å fylle opp helt – og så komme seg over grensen med deler som ville kostet mye mer her hjemme.

Toll - eller troll?

– Ja, og dere betalte selvfølgelig toll og greier på det..?

– Eh, hva sa du nå?!? Tror det må være litt dårlig dekning her ... Sa du troll? Nei, vi så ikke noe til det, gitt!

– He he. Men da skal ikke jeg forstyrre mer, får vi ny rapport når du har fått kjørt på isbane?

– Det skal vi nok få til! I alle fall hvis jeg unngår de helt store blemmene og ikke parkerer bilen i de verste snøfonnene. Vi prates!

LES OGSÅ: Dette kaller vi ekte 4x4-parkering!