Volvo S60 Polestar: Glem alt du trodde du visste om Volvo

I dag begynner en ny tidsregning – og de heftige konkurrentene står igjen i en sky av støv og eksos ...

Den går like bra   nei enda bedre   enn den ser ut som! Dette er Volvoen som kjører i fra både BMW M3 og Mercede C63 AMG, biler som ikke akkurat er noen sinker i trafikken...
Den går like bra nei enda bedre enn den ser ut som! Dette er Volvoen som kjører i fra både BMW M3 og Mercede C63 AMG, biler som ikke akkurat er noen sinker i trafikken...

Med det samme du driver og sletter på "harddisken" så kan du også glemme Amazon 123 GT, Volvo 740 Trubo intercooler, V70 R AWD, T6 og annet rask – og med det samme du er i gang kan du fortsette med å slette BMW M3, Lexus IS-F og Mercedes C63 AMG også.

Volvo – familiebilen fra Hisingen – grisebanker nemlig hele gjengen! Slik er det, enten du liker det eller ei ...

Del med Facebook-vennene dine

Byr på bank

Volvoen er +/- 1 sekund raskere enn samtlige på sprinten fra 0- 100 km/t. Der speedometernåla gir seg på enten 250 eller 270 km/t hos de andre, så forsetter Volvoen til over 300 km/t. Hvor langt over er det ingen som vet enda ...

0–100 km/t skal gå unna på 3,9 sekunder, mens en BNW M3 med manuell kasse bruker 4,8 sekunder. Akkurat det sier ikke så rent lite om hva som bor i Volvoen.

Villeste Volvoen

Det er vel kanskje nettopp bakfra de fleste konkurrentene får
  se S60 Polestar
Det er vel kanskje nettopp bakfra de fleste konkurrentene får se S60 Polestar

For bare noen dager siden omtalte vi det som kunne bli den villeste Volvoen noensinne her på Broom. Og slik ble det. Aldri har noe med Volvo-emblem på beveget seg fortere enn denne.

Mine damer og herrer! Reis dere – og herrer – ta av hodeplaggene. Dere skal nemlig få hilse på Volvo S60 Polestar! Volvos desidert frekkeste noensinne og som ble lansert i dag, lørdag 16. juni 2012.

Desserten først:

Godt oppdratt som vi er vet vi jo at desserten egentlig skal spares til slutt, men i dag gjør vi et unntak og begynner under panseret.

Det ble spekulert i om bilen skulle få V8-motor. Det gjorde den ikke. Det ble rekkesekser og dermed T6-maskinen som fikk det ærefulle oppdraget – og vi snakker en skikkelig frisert utgave av den ellers velkjente motoren. Originalt gir den 304 hestekrefter, men det var før.

Nå er tallet – hold deg fast – 508 hestekrefter ved 6500 o/min og 575 Nm ved 5500 o/min.

Se: Dette er bilene Volvo aldri laget

Skreddersøm

Senket frontspoiler, 19-tommershjul og reale bremser må til.
Senket frontspoiler, 19-tommershjul og reale bremser må til.

Girkassen er en forsterket og tettsteget M66C-kasse, Haldex har bidratt med firehjulstrekksystem skreddersydd etter Polestars ønsker og på bakakselen sitter en elektronisk differensialbrems.

19 tommersfelger skodde med 265/30 x 19 dekk sørger for å få plantet kreftene ned i asfalten, mens for å få stoppet udyret har Brembo sammen med Polestar montert reale 380 millimeter store skiver foran – ventilert og med egne luftkanaler fra spoileren til kjøling og kalipere med seks stempler foran. Bak finner vi Polestars enge 302 millimeter store bremseskiver, ventilert de og så klart.

Svenske Öhlins har levert støtdempere som fungerer like bra på bane som på landeveien. Bilen er senket ytterligere 30 millimeter i forhold til en vanlig Volvo T6 og den har fått nye, grovere krengningsstabilisatorer. I tillegg er sporvidden økt. 20 millimeter foran og 40 millimeter bak.

Bruktbilguide: Slik gjør du best kjøp på Volvo XC60:

Breddet

Rekkesekser på 508 hk , oppgraderte kjøreegenskaper og firehjulstrekk
  får fart på Volvoen.
Rekkesekser på 508 hk , oppgraderte kjøreegenskaper og firehjulstrekk får fart på Volvoen.

For å få plass til de feitehjulene med økt sporvidde måtte bilen breddes med 20 millimeter. Frontspoileren er senket, den diskré bakspoileren har vokst litt og bilen har fått diffuser i karbon bak.

Ikke noe av dette er gjort for syns skyld. Her har alt sin misjon og alt er nøye uttestet i Volvos vindtunnel i Hisingen utenfor Göteborg.

Innvendig er skikkelig skålede stoler i alkantara på plass og man valgte å senke midtkonsollen for bedre gir-geometri.

Blir dette den neste Luksus-Volvoen?

Racerbil for gatebruk

Diskré men nyttig spoiler bak
Diskré men nyttig spoiler bak

Del med Facebook-venene dine

Det oser ikke så rent lite racing av det hele. Ikke så rart kanskje – det er jo Polestar som drifter Volvos racingsatsing. Og nye Volvo S60 Polestar er rett og slett en racerbil for gaten og mye tyder på at den vil bli serieprodusert!

Se video: Volvo banker Ferrari: