Volvo PV: Jo da – biler kan også feire Lucia

Slik skulle Volvo sjarmere USA.

Volvo satte sin lit til en Italiensk helgen da de skulle inn på det amerikanske markedet.  (Foto: Volvo)
Volvo satte sin lit til en Italiensk helgen da de skulle inn på det amerikanske markedet. (Foto: Volvo)

En svensk blondine i full Lucia-mundur og en Volvo PV - pene damer og biler har liksom alltid hørt sammen.

Året er 1956 og Volvo har ambisjoner om å komme inn på det tøffe amerikanske markedet med suksessmodellen Volvo PV 444 - for øvrig den eneste de har. Amazon har nemlig ikke kommet riktig enda ...

Da gjelder det å skru på sjarmen.

Denne Volvoen var alle kjeltringers store skrekk

Hjelp av Italiensk helgen

Hvorvidt markedsføringen med en Italiensk helgen var et sjakktrekk eller ei, er vanskelig å si.

Nå turte de riktignok heller ikke å sette all sin lit til det blonde pikebarnet med kaffebrett og lys på hodet heller...

Volvo-PV-Lucia
Volvo-PV-Lucia

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran

Nei da – for Volvoen amerikanerne skulle få kjøpe var en spesialmodell. I dag en svært ettertraktet sådan.

Volvo PV California

Den het rett og slett Volvo PV 444 California. Utvendig er den ganske lik den vi fikk kjøpt her hjemme, men med et par viktige unntak. Nemlig den hvite lakken – som heter Californiahvit – og de USA-typiske bøylene på støtfangere, både foran og bak.

Her hjemme og i Sverige gikk fargepaletten mest i blått, grått, grønt, svart og beige.

Også innvendig var bilen spesiell. Der vi i Norden nok en gang måtte nøye oss med gråtoner, var California-modellen kledd med gul og svart skai.


USA-bilene hadde gult og svart interiør og ikke bare grått slik som her hjemme. 
 (Foto: Volvo)
USA-bilene hadde gult og svart interiør og ikke bare grått slik som her hjemme. (Foto: Volvo)

P1900: Dette er den ukjente Volvoen

I tillegg hadde bilene "over there" 4-trinns girkasse som standard og ikke minst en oppskremt utgave av B16-motoren med to SU-forgassere.

Sinte svensker...

Det siste var svenskene i skikkelig harnisk over. Den motoren var nemlig IKKE tilgjengelig på hjemmemarkedet.

Det fantes jo en og annen fartsglad svenske den gangen også ...

Om det faktisk var bilen eller Luciaen som gjorde mest inntrykk vet vi ikke.

Men USA har siden den gang vært et svært viktig marked for Volvo og de både har vært og er fortsatt avhengige av å selge mye biler der for i det hele tatt å kunne overleve som det lille bilmerket de faktisk er.

Slik sett så er var det kanskje ikke så dumt å alliere seg med en helgen ...

Dodge St. Regis: Dette er også en helgen-bil

St. Lucia Den hellige Lucia eller Santa Lucia, som levde fra år 283–304 var en ung, rik, kristen martyr som ble helgenerklært av den katolske kirke, blant anglikanske, lutherske og ortodokse kristne. Hennes festdag i vest er 13. desember. Navnet er avledet fra lux, lucis som igjen betyr «lys». Hun er beskytter av de som er blinde. I Norden er markeringen av Luciadagen relativt ny. Svenskene var tidlig ute og begynte feiringen på slutten av 1800-tallet, mens de andre nordiske landene ikke begynte før på 1950-tallet.

Den hellige Lucia eller Santa Lucia, som levde fra år 283–304 var en ung, rik, kristen martyr som ble helgenerklært av den katolske kirke, blant anglikanske, lutherske og ortodokse kristne.

Hennes festdag i vest er 13. desember. Navnet er avledet fra lux, lucis som igjen betyr «lys». Hun er beskytter av de som er blinde.

I Norden er markeringen av Luciadagen relativt ny.

Svenskene var tidlig ute og begynte feiringen på slutten av 1800-tallet, mens de andre nordiske landene ikke begynte før på 1950-tallet.

Dette er bilene Volvo aldri laget