404 Not Found

Not Found

The requested URL /TV2/esiincludes/tiles5/broom_meny.html was not found on this server.

Dette er hvordan designsjefen på Volvos "trendmonitor-avdeling" i USA ser for seg en moderne P1800, 50 år etter at originalen kom. Hva mener du om ideen? Design: Chris Benjamin
Dette er hvordan designsjefen på Volvos "trendmonitor-avdeling" i USA ser for seg en moderne P1800, 50 år etter at originalen kom. Hva mener du om ideen? Design: Chris Benjamin

Volvo P1800: Gjenoppstår "Helgenen-bilen"?

Spennende skisser vises 50 år etter at klassikeren ble lansert. Hva synes du?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Det skjer mye rundt Volvo for tiden. Det viser både spionbildene av en kommende femdørs C30-erstatning som vi viste tidligere denne uken - og storbil-studien "You Concept", som fikk publikum til å måpe i Frankfurt.

Nå kommer nye designskisser som viser at kineserne også vurderer å lage en langt sportsligere bil med Volvo-merke i grillen - og det blir i så fall en bilkategori som de ikke har hatt noe tilbud i på aldri så lenge - med mindre man er fryktelig "snill" og kaller den snart utgående cabrio-coupeen C70 en sportsbil.

Les også: Ny C30 kan få fem dører og bli mye større

Nå kan det selvsagt diskuteres hvor sportslig gamle P1800 var når det kom til stykket, men den så i hvertfall ut til å ha ambisjoner. Det gjør også disse designskissene, som er signert Chris Benjamin. Kjenner du ikke navnet fra før skal du vite at han er designsjef på Volvo Monitoring and Concept Center i USA, altså satelitten som overvåker trendene der de oppstår.

I anledning 50-årsjubileet

Og det virker ikke veldig fjernt å anta at når designsjefen har fått lov til å leke med fargeskrinet for å lage en sportsbil i arbeidstiden, så er det for at kineserne ønsker å høre tilbakemeldinger fra markedet på om dette kan være noe å legge penger i.

Den opprinnelige sportscoupeen fra Volvo ble raskt en klassiker, ikke minst takket være statusen som "Helgenen-bilen" fra TV-serien. Og den har fremdeles et stort og hengivent publikum. Foto: VolvoDen opprinnelige sportscoupeen fra Volvo ble raskt en klassiker, ikke minst takket være statusen som "Helgenen-bilen" fra TV-serien. Og den har fremdeles et stort og hengivent publikum. Foto: Volvo

Skissemodellen har intet offisielt navn, etter hva vi forstår, men utgangspunktet skal konkret ha vært å lage en P1800 for vår tid - 50 år etter at originalen kom i produksjon.

Den opprinnelig Jensen-bygde originalen fra 1961 fikk fortjent oppmerksomhet for sitt vakre design - og ikke ubetydelig drahjelp av Roger Moores karakter "Simon Templar" i TV-serien "Helgenen", som kjørte en hvit P1800. Dermed fikk bilen et drøyt 10 år langt liv, til tross for kvalitetsproblemer som førte til at produksjonen i 1963 ble flyttet hjem til Sverige.

Les også: 1800 ES - stasjonsvognen som satte punktum

Sagnet vil for øvrig ha det til at æren som "Helgenen-bilen" gikk til Volvo som en reserveløsning etter at Jaguar ikke klarte å levere sin nye E-type i tid til filmingen startet - men hvem brydde seg vel om det på Volvo, så lenge resultatet ble masse god reklame, og antydning til legendestatus allerede mens bilen var forholdsvis ny.

Elementer fra originalen

Hvordan utsiktene er for en nymoderne P1800, er vanskelig å spå om, og ved første øyekast er det ikke åpenbart at man har skjelet så veldig til den gamle legenden, heller. Benjamin har nok tatt et ganske fritt utgangspunkt i hva han tror en slik sportscoupé bør være og se ut som i 2012. Men enkelte detaljer er åpenbart inspirert av Pelle Petterssons design fra 1957:

Det synes godt at det har gått drøyt 50 år siden den opprinnelige ble tegnet, men det er likevel detaljer å kjenne igjen i de nye skissene. Design: Chris BenjaminDet synes godt at det har gått drøyt 50 år siden den opprinnelige ble tegnet, men det er likevel detaljer å kjenne igjen i de nye skissene. Design: Chris Benjamin

Forfra er ikke likheten påtrengende, selv om vi aner at fasongen på grillen er mer P1800-inspirert enn rent aerodynamisk betinget. På den andre skissen skrått bakfra er det enklere å kjenne igjen fasongen på både koffertlokk og bakstuss - og selve "signaturen" er linjen med den markerte vippen opp i bakkant av døren.

Holder det for entusiastene?

Det blir spennende å se om Volvo går videre med dette. Og i så fall ikke mindre spennende å se hvordan bilen blir seende ut "live" - for de mange P1800-entusiastene verden over er det ikke sikkert at denne har nok i seg av de originale elementene til å bli oppfattet som en verdig arvtager.

Hva mener du - er dette lovende takter fra Volvo, og fyller den skoene etter 60-tallsklassikeren på en god måte? Diskutér i kommentarfeltet under!

Les også: Volvo 480 ES - litt retro, veldig mislykket

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
AutoIndex: Disse bileierne er minst fornøyd
Før hadde alle biler disse – nå er de helt borte
Dorethe fikk sjokk da hun leste beskjeden
Audi R8 MLX: Denne er først i verden
Wiesmann: Slutt for entusiast-bilmerke
Volvo 245: Og slik selger de bruktbil i Sverige...
BMW M5: BMWs nye versting blir svært eksklusiv
Ford Transit Courier: Dette blir Norges billigste
404 Not Found

Not Found

The requested URL /TV2/export/hogre-broom_hogrekolonne.html was not found on this server.

reklame