annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Svensk bilindustri er inne i sin verste krise noensinne. Saab har en høyst usikker framtid - og fortsatt er det uvisst hvem som kommer til å kjøpe Volvo fra dagens eier, Ford.

Nå er det blitt kjent at situasjonen var helt prekær for begge merkene på slutten av fjoråret. Bare krisehjelp fra den svenske staten gjorde at de ikke gikk konkurs.

Handlet raskt

Det er SVT Rapport som avslører at både Volvo og Saab sendte nødsignaler til den svenske regjeringen. Uten hastehjelp ville begge gå under. For Volvo var situasjonen så tøff at lønnsutbetalingene for desember sto i fare.

Nye og mer miljøvennlige motorer har fått fart på Volvo-salget - les mer her:

Den svenske regjeringen handlet raskt og både Volvo og Saab fikk store lån i redningspakken som ble lansert i desember i fjor. Til sammen fikk bilindustrien en pakke på 28 milliarder svenske kroner.

Hjemmemarkedet stupte

Bråstopp i nybilbilsalget, kombinert med at pengestrømmen fra eierselskapene GM (Saab) og Ford (Volvo) tørket inn, gjorde at denne situasjonen kunne oppstå.

Nye 9-5 er bilen som må redde Saab - se bildene her:

Krisen kom svært uventet på begge de svenske bilprodusentene. De ble særlig hardt rammet av at det viktige hjemmemarkedet stupte. Og de hadde ingen muligheter til å redusere kostanadene i takt med nedgangen i inntekter.

Volvo til Kina?

- Det var svært alvorlig. Det var et ekstremt fall innenfor hele bilindustrien, et fall som rammet de svenske bilprodusentene i særdeleshet, sier statssekretær Jöran Hägglund til SVT Rapport.

Både Volvo og Saab kommer til å få store tap også i 2009. For Saabs del er Koenigsegg Group fortsatt i forhandlinger med både GM og den svenske staten. Mye tyder på at Volvo til slutt vil ende på kinesiske hender, selv om det jobbes intenst med andre løsninger, både i Sverige og i USA.

Kina-ryktene har gått lenge - les mer her: