Volvo Concept Estate: De aller første bildene – her er den nye Volvoen

Dette kan bli en ny, norsk stasjonsvognfavoritt.

Volvo er ikke bilprodusenten som lanserer nye biler i hytt og vær.

Det er ikke bare lenge siden sist de kom med en helt ny bil som de har lagd helt selv. Det er fryktelig lenge siden.

Volvo V40 bygger som kjent på Ford Focus og Volvo V70 bygger på Ford Mondeo. Ellers er det meste ganske gammelt nytt.

Har de egentlige laget noen helt ny bil på en egen ny plattform siden S80 – som kom i 1998? Vi tror ikke det ...

Sent, men godt!

Volvo-Estate-Consept-bakfra
Volvo-Estate-Consept-bakfra

Volvo 343: Denne er i ferd med å bli virkelig sjelden


Men nå skjer det ting. Store ting også. For ikke veldig lenge siden viste de et spennende konsept som etter hvert – og et par dører til – skal bli til den nye XC90 som kommer mot slutten av året. Les mer om den her.

I dag avslører de en annen stor nyhet – som også mangler et par dører. Nemlig det som etter alle solemerker å dømme blir V90. Erstatteren til dagens seige V70 som i dagens generasjon har hengt med siden 2008. Med andre ord en svært viktig bil for Volvo.

Se alle bildene av den lekre Volvo Concept Estate i karusellen over. Vi kan vel si at den kommer sent, men svært godt!

De første tiårene med Volvohistorie var preget av klassisk håndverk og materialer av høy kvalitet. Volvo viderefører denne viktige delen av sitt merkevare-DNA, men også med fokus på moderne teknologi og smart funksjonalitet.

Dette er helt klart viktige, og grunnleggende tradisjoner og elementer som det er viktig å videreføre i framtidsbilen for Volvo.

Volvo-Estate-Consept
Volvo-Estate-Consept

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Også denne gangen viser de konseptet som en linjelekker og vakker tredørs bil med rene, elegante og sveipende linjer.

Langt panser, lav taklinje og 21-tommers hjul gir den kommende herregårdsvogna et sporty uttrykk.

Selve grunnrisset i designet har vi sett i tidligere Volvo-konsepter noen ganger nå. Helt sikkert bevisst, slik at vi venner oss til det.

Denne gangen har Volvo også med fokus på det innvendige – og nyhetene der, enn på eksteriøret.


Ikke retro

Volvo-Estate-Consept-skisse
Volvo-Estate-Consept-skisse

P1900: Dette er den ukjente Volvoen

De røper allikevel at stasjonsvognmodellen av den legendariske P1800, nemlig ES har vært en inspirasjon for designet og at visse elementer kan kjennes igjen. Slik som to-eiket ratt, og den kraftige omrammingen rundt selve instrumentene for å nevne noe.

Men Volvo understreker allikevel at dette ikke er eller skal være noen retrobil av den grunn. Snarere tvert imot.

Det er nok allikevel hevet over enhver tvil at når bilen er produksjonsklar så får den nok et par dører til på siden.

Svensk stue?

Volvo-Estate-Consept-seter
Volvo-Estate-Consept-seter

Ingen skal dø eller bli hardt skadet i ny Volvo

– I Concept Estate legger vi også vekt på den kreative siden av Skandinavia. Resultatet er en eksotisk interiør med naturlige materialer og vakre detaljer. For eksempel er dashbordet dekket av tykk, naturlig garvet salen skinn fra Tärnsjö, med innfelt naturlig aldret treverk og detaljer av kobber.

– Målet er å gi det lyse og koselige følelsen som kjennetegner en moderne svensk stue. Et sted som gjør at du føler deg så komfortabel at du motvillig forlater det, sier Robin Page som er sjef for Volvos interiørdesignere.

Så da vet vi det ...

Slik blir den innvendig

Det som vi synes er litt mer interessant er å se hvordan Volvo har valgt å organisere interiøret. Borte er den tynne midtkonsollen med alle de små knappene som har vært Volvos varemerke de siste årene.

Volvo-Estate-Consept-dashbo
Volvo-Estate-Consept-dashbo

Se – nå gjør Volvo det igjen

Nå tenker de på en litt annen måte. Vi finner nå en stor berøringsskjerm midt på konsollen. I forbindelse med Volvos nye spesialdesignede programvare, vil berøringsskjermen være den viktigste kontrollpanelet for Volvos nye brukeropplevelse. Den erstatter de fleste brytere og kontroller.

– Dette har gjort det mulig å bygge en vakker interiørarkitektur rundt skjermen. Konseptbilen viser hvordan dette brukergrensesnittet vil bli integrert i våre nye bilgenerasjoner, sier Robin Page videre.

Han røper med det at interiøret i dette konseptet er veldig nært opptil det som faktisk blir å finne i Volvos biler framover.

Volvo har ikke sluppet den grunnleggende måten å organisere kontroller og informasjon på. Alt er der du forventer at det skal være og det skal være enkelt, intuitivt og selvforklarende å forstå bruken.

Først XC90 – så V90

Volvo-Estate-Consept-folk
Volvo-Estate-Consept-folk
Volvo-Estate-Consept-bagrom
Volvo-Estate-Consept-bagrom

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Nye Volvo V90 – vi velger å kalle den det, inntil det motsatte er bevist – bygger på Volvos nye Scalable Produkt Arkitektur (SPA) plattform.

Dette er en langt mer fleksibel plattform enn de har benyttet seg av tidligere og skal også brukes på flere av merkets modeller etter hvert. Først ut blir XC90 som altså ventes på senhøsten i år.

Motorer og girkasser vil være fra den helt nye Volvo Engine Architecture (VEA) serien – som allerede er i produksjon. Les mer om de nye motorene her.

Klikk på videovinduene under for å se klippene:

http://www.youtube.com/watch?v=B1q4YjQX3iU

Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her

http://www.youtube.com/watch?v=B1q4YjQX3iU

Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her

Se alle bildene i karusellen på toppen av saken


Les også: Dette var starten på stasjonsvogneventyret for Volvo



Volvo Estate Consept i fart
Volvo Estate Consept i fart
Volvo Estate Consept
Volvo Estate Consept
Volvo Estate Consept bakfra
Volvo Estate Consept bakfra
Volvo Estate Consept dashbo
Volvo Estate Consept dashbo
Volvo Estate Consept seter
Volvo Estate Consept seter
Volvo Estate Consept bagrom
Volvo Estate Consept bagrom
Volvo Estate Consept folk
Volvo Estate Consept folk
Volvo Estate Consept sol
Volvo Estate Consept sol
Volvo Estate Consept i natu
Volvo Estate Consept i natu
Volvo Estate Consept skisse
Volvo Estate Consept skisse