Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Den la grunnlaget for dagens Volvoer – for 20 år siden.

Den lett gjenkjennelig Volvo 850 T 5R en bil som på mange måter ble et vendepunkt for Volvo.
Den lett gjenkjennelig Volvo 850 T 5R en bil som på mange måter ble et vendepunkt for Volvo.

Året er 1992. Volvo er konservative. Det er Volvokjøperne også. Nå hadde de for alvor tatt steget fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk med den nye volummodellen 850.

Ikke nok med det. Bilen var i tillegg liten - sett med konservative Volvo-øyne.

Men om ikke annet så hadde de i alle fall ikke tuklet for mye med designet. En Volvo så fortsatt ut som den var bygget av Lecablokker.

Sikkert et helt bevisst trekk av Volvo for ikke å gi kjøperne enda flere nyheter å fordøye. Det murret nok allerede.

Det Volvo trengte, var en slags spydspiss. Noe som viste at de både mente alvor og at de kunne. Samt noe som kunne tiltrekke seg nye kjøpere og bli oppdaget av andre enn de tradisjonelle Volvo kjøpene.

T-Gul

Volvo 850 T-5R
Volvo 850 T-5R

Caresto T6 R: Dette er egentlig en Volvo

Et smart og uvanlig og effektfullt trekk her var å introdusere modellen som på folkemunne ble kalt T-gul, eller Volvo 850 T-5R som den korrekte betegnelsen er.

Mange tror at T-5R er en bil Volvo måtte ha for å kunne gå inn i BTCC (British Touring Car Championship), men det er ikke: Volvo var allerede i racing med 850 stasjonsvogn i BTCC før T-5R ble presentert.

BTCC Volvo 850 var en bil som rokket ved Volvo sitt imaget som bare en trygg og traust familiebil.
BTCC Volvo 850 var en bil som rokket ved Volvo sitt imaget som bare en trygg og traust familiebil.

LES OGSÅ: Slik få du mer krefter i en gammel Volvo:

Det er liten tvil om at både R-5T og den etter hvert legendariske racer-stasjonsvogna bidra til å til å tiltrekke mye oppmerksomhet og dermed også nye kjøpegrupper til Volvo.

Et vendepunkt

T-5R ble ganske fort en Volvo-legende og er definitivt en skikkelig Volvo-klassiker på lik linje med både Amazon 123 GT og 240 Turbo.

Det er ingen overdrivelse å si at denne bilen faktisk ble et vendepunkt for Volvo. Det trauste og snusfornuftige var borte og det sporty og lekne fikk mer prioritet. Selv om den også ivaretok kjerneverdier som høy sikkerhet, gode seter og som allerede nevnt et Volvo-typisk design.

Både nye V40 og Volvo V60 er eksempler på biler som på mange måter kjører videre i hjulsporene etter denne – nå nesten 20 senere.

Hjelp av Porsche

Den ble faktisk utviklet delvis i samarbeide med Porsche. Både motoren på 240 hk / 300 Nm og girkassene fikk litt hjelp fra Tyskland. Nok til å sende bilen av gårde fra stillestående til 100 km/t på 6,9 eller 7 sekunder på henholdsvis sedan og stasjonsvogn.

En annen litt spesiell detalj som Porsche også får skylden for er interiøret. Her er det semsket skinn på sidene og glatt skinn i midten av setene - altså motsatt av det vi ofte er vant til. De som har kjørt Porsche 911 Turbo nikker kanskje gjenkjennende til dette?

Alle T-5R har forresten samme interiør i sort, flankert av Burlet Black Walnut treverk på dashbord, konsoll og girkule.

Volvo 850 T-5R var utviklet ved hjelp av Porsche og ytelsene var på ubeskjedne 240 hk.
Volvo 850 T-5R var utviklet ved hjelp av Porsche og ytelsene var på ubeskjedne 240 hk.

850 T-5R var tilgjengelig i tre farger: Krem gul, Black Stone og Dark Olive Pearl og var bare tilgjengelig i årsmodell 1995. Produksjon av T5R startet i august 1994 og ble avsluttet i juli 1995.

Den opprinnelige produksjonen var planlagt til 2.500 biler, men bilen var en stor suksess så 5.500 T-5R ble produsert: 1.975 av disse var i kremgul farge, 500 var Dark Olive Pearl og 3.025 ble lakkert i Black Stone.

Volvo mot Ferrari. Rått parti - eller...

Se opp for:

Den opprinnelige produksjonen var planlagt til 2500 biler, men adskillig flere ble bygget.  Og ¿ nei, ikke alle var gule¿
Den opprinnelige produksjonen var planlagt til 2500 biler, men adskillig flere ble bygget. Og ¿ nei, ikke alle var gule¿

Vurderer du å kjøpe en slik bil er det flere ting du må være oppmerksom på. Bilene er veldig lave og dette går ofte ut over både frontspoiler og bunnpanne.

Tett veivhusventilasjon er ganske vanlig. Oljelekkasje mellom motor og girkasse inntreffer også.

En del biler er hardt kjørt og en litt nøye sjekk av drivverket er absolutt på sin plass. Dette er særlig viktig på biler som har blitt trimmet i etterkant.

Defekt ETM (Electronic trottle modul) er en vanlig. Dette gir ugrei gange og feiltenning.

Sjekk også registerreimen og at denne er skiftet etter intervallene. Ryker denne, så raser motoren.

Selvfølgelig må alt av bremser forstilling og hjuloppheng også sjekkes nøye på så gamle biler.

Bilene ruster først rundt hjulbuene bak, i nedkant av dørene, foran på panseret og rundt frontvinduet. Sjekk også opp for tidligere skader – at disse er fagmessig utført.

Denne Volvoen er i ferd med å bli sjelden:


Visste du at:

Volvo-850-T-5R-sedan-forfra
Volvo-850-T-5R-sedan-forfra

- Man i aller siste liten omdøpte bilen til T-5R fra 850 PLUS 5?

- Hvis du ikke ville ha grå 17-tommersfelger kunne du få 16-tommere - uten tillegg i prisen?

- 850 T-5R ble erstattet av 850R som hadde ytteligere10 hk ekstra - altså 250?

- i USA fikk man ikke kjøpt bilen med automatgir


Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget