Volvo 240 Turbo: Nå er den veteranbil

Dermed er det rimelig å hente inn - og eie.. Les mer om den her:

240 turbo
240 turbo

Man kan tydelig se et mønster i hvilke biler som overlever – og ikke. Alminnelige modeller kjøpt, og omsorgsfullt pleiet av en eier som i alder for lengst har passert middagshøyden, har betydelig høyere odds enn høyprestasjons-modeller av samme type.

Sistnevnte har kanskje først levd et hardt liv som firmabil, før den etter det gikk i ”ur og skur” noen år som en litt tøff og sprek familiebil, før den havnet hos en 18-åring med stort modifiseringsbehov ...

Volvo 240 turbo er en typisk slik bil. Ikke veldig mange ble solgt nye – og enda færre fine biler finnes det igjen nå.

Rabalder

Men la oss starte med begynnelsen. Året er 1981. Volvo 240 kjenner alle som en sikker, fornuftig, solid og litt lat familiebil – gjennom mange, mange år.

Nytt for året var endret design, dette innebar blant annet med mindre støtfangere, ny front og andre lykter.

240-turbo-front
240-turbo-front

Sjekk disse: Svenske bilklassikere som du aldri har sett dem før


Men størst oppmerksomhet fikk allikevel en helt ny utgave. Nemlig Volvo 244 GLT turbo som det offisielt korrekte navet er.

Et sant rabalder ble det. Noen mente at nå ødela Volvo merkevaren sin, som det solide og trygge bilmerket – med en slik ubrukelig tullemodell. Andre takket og jublet – og trakk paralleller tilbake til både Amazon 123 GT og PV Sport.

Mot Saab og Audi

Det jeg selv husker best er et bilde som gikk verden rundt, av en 244 turbo forfra med realt hjulløft over en bakketopp. Fotografert i motsol – mens jeg tenkte – en slik skal jeg ha en gang. En drøm som faktisk ble virkelighet noen år senere ...

Jeg husker også en test fra det svenske Teknikens Värld – hvor de kjørte Volvo 244 turbo, Saab 900 turbo og Audi 200 turbo mot hverandre, og Dag E Hogsten skrev: ”Det kanskje överraskar en del men Volvo är utan vidare den sportigste av turbovagnarna”

155 hestekrefter

B21-ET-motor
B21-ET-motor


Motoren i 244 turbo var på 2,1-liter og kaltes for B21ET, og var god for 155 hk ved 5500 o/min. Girkassen en M46 hadde fjerdegir + elektrisk overgir.

Utvendig var Turbo lik GLT-utgaven, utenom turbo-emblemene foran og bak, og felgene.

Ellers hadde den grovere stabilisatorstag, gass-støtdempere og Pirelli P6 lavprofildekk var påmontert de helt nye 5-ekede ”Virgo” aluminiumsfelgene. På folkemunne het de snart bare turbo-felg.

Takluke og servostyring var standard, men skulle du ha sentrallås, elektriske vinduer, skinninteriør, elektriske speil eller differensialbrems så var dette tilleggsutstyr.

Denne bil-legenden ble veteran i fjor:


Kun tre farger

Innvendig hadde den lyst velourtrekk med sølvtråder, svart taktrekk, ratt med turbo-emblem, ladetrykk-måler og speedometer oppstilt i 220 km/t. Toppfarten var nemlig på 197 km/t, mens den gjorde 0 – 100 på 9,2 sekunder.

Første året fikk du 244 turbo i tre farger, vinrød, sort og sølv – alle i metallic-lakk.

Er dette årets kuleste veteran?

Turbo-røntken
Turbo-røntken

Les test av arvtageren Volvo S60 T6 AWD, her:

Priser:

Nedkjørte, ombygde ikke komplette biler med rust får du fra vrakpant og oppover. En passelig grei bruksbil koster ca. 50 000,- Mens en fint restaurert bil eller en urørt originalbil i god stand må du betale fra 100 000 kroner og oppover for. Prisene stiger – så dette kan absolutt være en god investering.

Hvorfor:

Fine originalbiler finnes knapt og de er allerede klassikere.

Hvorfor ikke:

Volvo er traktor. Dermed basta.

Bennys sjekkliste:

Rust-bakskjerm
Rust-bakskjerm
For det første: Pass på at det er en ekte turbo – utrolig mange er ombygde "lissom-turboer". Det andre er rust. De kan i prinsippet ruste over alt. Nedkant dører skjermkanter, kanaler og gulv er vanlige steder du MÅ sjekke litt nøye.

Deler til 240 er stort sett veldig enkelt å få tak i, og prisene er greie. Men på turbo-bilene er det enkelte interiør detaljer – og motordeler - som begynner å bli vanskelige.

Visste du at:

– I 1983 droppet Volvo 242, 244 og 245 som betegnelse. Fra da av het alt 240, uansett antall dører.

– Første Volvo med turbo var en lastebil, fra 1954

– Siste året med 240 turbo var 1985. Da fikk du den kun som stasjonsvogn


Les også: Alt om Volvo 262C Bertone:


245-turbo
245-turbo