Volkswagen CC: Se hvilken folkelig luksusbil som fornyes

Synes du designet sitter?

VW Passat CC er i ferd med å bli ny   med oppfrisket design både innvendig og utvendig.
VW Passat CC er i ferd med å bli ny med oppfrisket design både innvendig og utvendig.

VW Passat CC var på mange måter et klart brudd med normal VW-tradisjon. Her kom en modell som lot praktiske hensyn stille i andre rekke, mens form og design ble satt i høysetet.

Mange hevet nok minst ett øyenbryn da Volkswagen bestemte seg for at de skulle kaste seg på firedørscoupé-karusellen – som Mercedes på mange måter oppfant med sin CLS.

Selv om likhetene med Passat så avgjort er til stede, ble likevel CC en bil som skulte seg ut – og ga en ekstra følelse av både luksus og sportslighet.

Slik blir nye Passat CC - med en front som gir assosiasjoner
  til luksusdoningen Phaeton.
Slik blir nye Passat CC - med en front som gir assosiasjoner til luksusdoningen Phaeton.

LES OGSÅ: TEST: Passat CC – hver mann sin dør

Facelift eller ny bil?

I motsetning til Phaeton, som jo skulle vise hva VW var i stand til å lage hvis de lot alle hemninger falle, så var CC ment å skulle nå ut til hvermannsen. Og salget ble da også bra, til å være en nisjebil.

Nå er tiden moden for å komme med neste generasjon – eller er det bare en facelift? Her har ikke VW alltid være like lett å skjønne. Den nye Passaten kalles jo for eksempel en helt ny bil – mens de fleste er enige om at den egentlig bare er en facelift av forrige modell.

Den kommende versjonen av Passat CC, som blir 2013-modell, får i alle fall helt ny front, ikke bare nye lykter, og også hekken har blitt annerledes. Vi synes å se at fronten nå har fått klarere likhetstrekk med Phaeton – mens hekken ligner med på Passat enn tidligere. Si din mening om designet i kommentarfeltet under artikkelen!

Del med dine Facebook-venner

300 hk

Motormessig er det mye av det samme med tanke på effekten. Den velkjente 2.0 TDI med 140 hk og 170 hk blir å finne, og det samme gjelder TSI-bensinmotorene på 160 og 210 hk. Sistnevnte er altså en økning på 10 hk fra dagens modell. I tillegg får du V6-eren med 300 hk.

Start/stopp-teknologi blir standard i alle modellene med dieselmotor. Dette bidrar til at for eksempel 140-hesters dieselen kan skilte med et forbruk på bare 0,47 l/m.

Bilen vises for publikum for første gang under Los Angeles Auto Show i slutten av november, og kommer på markedet i februar.

LES OGSÅ: Brooms nybilguide på Passat CC

Interiøret er det ikke mye å si på - men kanskje ikke de helt
  store endringene fra dagens modell.
Interiøret er det ikke mye å si på - men kanskje ikke de helt store endringene fra dagens modell.

Priser

I en bil som snuser på premiumsegmentet må det naturligvis også finnes en hel del utstyr – og det er mye å boltre seg i på CC. Som standard blir den levert med blant annet et system som varsler om du er for trøtt og RSC 310 lydsystemet. I tillegg kan du bestille ting som navigasjon, massasje i stolene foran, blindsonevarsler og automatisk avlesning av veiskilter for å nevne noe fra den rikholdige listen.

Priser er ikke klare enda, men i kjent VW-tradisjon legges nok lista på et relativt folkelig nivå her også. Dagens modell starter på 386.540 for dieselen på 140 hk eller 419.380 kroner for 160 hk TSI.

Skal du ha 170 hk diesel, med DSG og 4Motion blir startprisen 483.820.

Nye baklykter - som vi synes minner mer om Passat.
Nye baklykter - som vi synes minner mer om Passat.

LES OGSÅ: Er dette Norges lekreste VW Passat CC?