Visste du at dette er en BMW?

Med BMW og solbriller og velfrisert bart...

Denne lille strofen er fra en av Øystein Sundes sanger, men handlet neppe om BMW 700, som er en relativt liten og beskjeden tass - til BMW å være. Men ikke desto mindre er den proppfull av sjarm!

Denne 700 er solgt ny i Norge til Rolf Pettersen på Nesøya, som etter sigende skal ha hatt minst 5-6 slike biler – kanskje enda flere.

For å se annonsen, klikk her:

Populær løpsbil

BMW 700 coupe, racerbil.
BMW 700 coupe, racerbil.

Mange kjenner til lille BMW Isetta, men 700 er mindre kjent, men en del eksemplarer fant faktisk veien til Norge på begynnelsen av 60-tallet. Du fikk den også i både coupe og cabrioletutgave. 700 var også en populær løpsbil, og en egen trimmet 700 RS med 69 hk og eget aerodynamisk karosseri ble laget i noen få eksemplarer. BMW 700 er den dag i dag etterspurt blant de som driver med historisk racing.

Motorsykkelmotor

Motoren sitter uvanlig nok - til BMW å være - bak i 700, og er egentlig en motorsykkelmotor fra BMW R67. En 2-sylindret luftavkjølt bokser på 700 ccm og som yter 38 hk. Men i bilutgaven er det en annen girkasse med revers. Bilen var lett, og veide bare ca 650 kg.

Ender i Tyskland?

Reklame
Reklame

Totalt ble det produsert ca 188 000 eksemplarer av BMW 700, av dem var kun 2600 cabriolet og drøyt 31 000 coupeer. Bilene har økt kraftig i popularitet de siste årene - og dermed også prisene. Denne bilen har en helt unik og morsom norsk historie, blant annet har den to chassisnummere. Det er en grunn til det – uten at jeg skal komme inn på det her...

70 000 kr en del, men denne bien er utvilsomt verdt pengene. Og så håper vi at selgeren på ClassicCorner tar feil når han tror den havner i Tyskland!

Flere biler fra ClassicCorner, klikk her:

Designet minner ikke mye om dagens BMW-er (Foto: CassicCorner)
Designet minner ikke mye om dagens BMW-er (Foto: CassicCorner)

Utrolig fin bil, med morsom Norsk historie (Foto: CassicCorner)
Utrolig fin bil, med morsom Norsk historie (Foto: CassicCorner)
Designet minner ikke mye om dagens BMW er (Foto: CassicCorner)
Designet minner ikke mye om dagens BMW er (Foto: CassicCorner)
Tidstypisk interiør i BMW 700 (Foto: CassicCorner)
Tidstypisk interiør i BMW 700 (Foto: CassicCorner)
I baksetene har det ikke sittet noen enda... (Foto: CassicCorner)
I baksetene har det ikke sittet noen enda... (Foto: CassicCorner)
Motoren på 700 ccm. kommer  fra en BMW motorsykkel (Foto: CassicCorner)
Motoren på 700 ccm. kommer fra en BMW motorsykkel (Foto: CassicCorner)
BMW 700 LS 1964 (Foto: CassicCorner)
BMW 700 LS 1964 (Foto: CassicCorner)
Med oppslått tak har du ståhøyde innvendig. (Foto: Hans Jarn)
Med oppslått tak har du ståhøyde innvendig. (Foto: Hans Jarn)
Skikkelig nostalgi bombe.  61 modell VW T2 Camper. (Foto: Hans Jarn)
Skikkelig nostalgi bombe. 61 modell VW T2 Camper. (Foto: Hans Jarn)
Det var enkel og spartansk innredning i bilene på denne tiden. (Foto: Hans Jarn)
Det var enkel og spartansk innredning i bilene på denne tiden. (Foto: Hans Jarn)
VW T2 Camper 196, baksete. (Foto: Hans Jarn)
VW T2 Camper 196, baksete. (Foto: Hans Jarn)
Kjøleskap og komfyr er på plass, som seg hør og bør i en camper. (Foto: Hans Jarn)
Kjøleskap og komfyr er på plass, som seg hør og bør i en camper. (Foto: Hans Jarn)
VW T2 Camper 1961 (Foto: Hans Jarn)
VW T2 Camper 1961 (Foto: Hans Jarn)