Verkstedet ringte: - Tjaaa, dette var ikke bra...

Det ble starten på utrolig mange problemer. Les historien:

Subaru Impreza årsavgift (Foto: Privat)
Subaru Impreza årsavgift (Foto: Privat)

Innleggene har strømmet inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Vil du være med? Da må du sende e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no

En av de som allerede har sendt inn er Petter: Her kan du lese hans historie:

Hørte en lagerlyd

Hei. Jeg heter Petter, er 25 år og kan ikke skru på bil! Jeg har en Subaru Impreza 1,6 GL, 99 modell som er gått 150 000 km.

Det startet med at jeg tok bilen min på Esso Veiservice i desember i fjor fordi jeg hørte en lagerlyd fra venstre bakside og hadde en liten lekkasje på kjølevæska.

Jeg satt bilen der på morgenen og dro på jobb.

Utrivelig telefon

Da fikk jeg telefonen etter noen timer fra verkstedet som startet med "Tjaaa. dette var ikke bra ...!".

Dum som jeg, var trodde jeg at feilen bare var en bagatell som ikke skulle koste noe mer enn nødvendig.

33 000 kroner var kostnaden på reparasjonene.

De fant ut at begge hjullagre bak måtte byttes, vannpumpe m/register, støtdempere bak, drivknute bak, clutch, bremseklosser bak og framme og toppdekselpakning. Jeg ble mildt sagt overrasket!

LES OGSÅ: Hjelp - bilen min har vært på verksted i syv måneder

Typisk handyman

Jeg dro til verkstedet og fikk forklart feilene og at det var typisk for denne modellen at hjullagrene røk rundt 160 000 km, siden lagrene ikke var tette. (Prisen på bytte var 4000,- per lager)

Siden jeg er en typisk "handyman" som tror det ikke er noe jeg ikke kan fikse (selv om dette ikke er tilfelle), bestemte jeg meg for å prøve å ta de mest nødvendige reparasjonene selv, og deretter kjøre bilen til Sverige for å ta resten der, siden de på mystisk vis klarer å reparere biler med halve delekostnadene og halvparten av timene.

Jeg dro på Mekonomen og fikk tak i to hjullagersett til 1000,- per stykk og satte i gang.

Ringte en venn

Jeg jekket opp bilen, tok av dekket og begynte å klø meg i hodet. Til slutt hadde jeg kommet så langt at bremsene var fjernet. Deretter benyttet jeg meg av et av hjelpemidlene i "Vil du bli millionær" og ringte en venn. Deretter gikk det jevnt og trutt og etter sju-åtte timer var et lager byttet.

Det er litt relevant til historien at jeg jobber som industrimekaniker (og ikke kan noe spesielt om biler) og at for å få det nye lageret inn, måtte vi bruke hydraulikkpressa.

Neste helg startet vi på lageret på den andre siden, og det gikk utrolig fort å få plukket av trommelen. Så fort at jeg ødela bolten som holder stabilisatorstagene.

På det første lagerbyttet slo vi ut det gamle lageret, men siden det gikk så godt å få presset inn lageret sist, bestemte vi oss for å presse ut dette lageret.

LES OGSÅ: Trafikkfarlige biler ble godkjent

På tre hjul?

I all hui og hast hadde jeg glemt å ta ut segringen (låseringen) til lageret før jeg begynte å presse. Pressa på verkstedet vår leverer godt over 100 tonns trykk og det ble mildt sagt en kraftig smell!

Dermed var lagerhuset en saga blott. Den ytterste kanten knakk av sammen med låseringen og reparasjonen var en fiasko!

Et av vilkårene vi har for å få bruke verkstedet på jobb til skruing på bil, er at ingen biler blir stående over natta.

Hvis dere lurer på hvordan man kjører en bil avgårde med tre hjul, kan jeg fortelle at dette ikke er mulig.

Feil bil

Det ble en times stressjobbing for å få knekt av/slått ut alle plastpluggene på bakfangeren slik at vi kom til ramma på bilen. Deretter festet vi to nylonstropper i ramma på bilen, tok krana på verkstedet og løftet opp bakenden på Subaruen, mens kompisen min satt framme og styrte hjulene.

Da vi kom til verkstedporten og krana ikke kunne kjøre lenger, overtok en truck ansvaret for bakenden på bilen og geleidet Subaruen bort til en egnet parkeringsplass.

Jeg ringte den lokale skrotingen og de sa at de hadde en Subaru 1999-modell stående som jeg kunne komme og plukke deler fra. De skulle ha 500 kroner per del. Jeg måtte bare ringe om et par dager, siden de ikke hadde fått papirene på den ennå. Jeg ble selvfølgelig glad, siden prisen for å sprenge et lagerhus nå bare ble 500 kroner.

Jeg ringte etter et par dager, ingen papirer, så igjen senere, men det var samme visa. Etter ti dager hadde de endelig fått papirene, men dessverre for meg viste det seg at bilen var en Mitsubishi Lancer! Helt utrolig!

LES OGSÅ: Slike priser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Sint og forbannet

Fikk til slutt tak i et nytt lagerhus i fra skrotingen i Tromsø fra en 1997-modell for 800 kroner. Den kom etter ti dager. For å gjøre en slutt på denne pinlige og forbannede historien, viste det seg helt til slutt - da alt var ferdig montert - at det var fem mm forskjell på lagerhuset på 1997-modellen og 1999-modellen. Dette er fordi 1997 modellen ikke har ABS! Og der sto jeg med en bil hvor det ikke var plass til strammingen til bremsene!

Jeg ble så sint og forbannet at bremsene ble plukket bort og bilen kjørt hjem! Og det verste med hele greia er at da jeg kjørte hjem, var den forbanna lagerlyden der ennå! Tre måneder med helvete og utgifter og det var aldri feil med hjullagrene. Esso Veiservice. Jaaaa...... Burde vel ha skjønt at når de ikke har peiling på burger, har de ikke peiling på biler!

Blir kvalm

Nå blir jeg kvalm bare jeg ser bilen og jeg går forbi den hver dag i innkjørselen. Mindre kvalm ble jeg heller ikke da en regning på 2840 kroner smalt ned i postkassa med mitt navn som den rettmessige eieren. Håper jeg får betalt årsavgifta, for det vil være medisin mot bil-kvalmen min!

Hilsen Petter "bilmekaniker" Jørgensen

Del med vennene dine på Facebook

LES OGSÅ: Broom betaler årsavgiften din