Verkstedbesøket ble et mareritt

Svend Erik ventet på bilen i over en måned, fikk kjemperegning og måtte levere tilbake bilen.

Svend Erik Svendsen fra Bjørkelangen reagerer på at Motor Forum Lillestrøm brukte over en måned på å reparere bilen hans, uten at verkstedet kontaktet ham underveis og informerte om framdrift og pris. Foto: Lisbeth Andrese
Svend Erik Svendsen fra Bjørkelangen reagerer på at Motor Forum Lillestrøm brukte over en måned på å reparere bilen hans, uten at verkstedet kontaktet ham underveis og informerte om framdrift og pris. Foto: Lisbeth Andrese

– Jeg kan ikke finne et positivt ord å si.

I over en måned ventet Svend Erik Svendsen på at bilen skulle bli ferdig reparert. Men da Mitsubishien endelig kunne hentes, måtte den inn på verkstedet igjen, skriver Romerikes Blad.

Verksted

Bileier Svend Erik Svendsen er ikke imponert over kundebehandlingen han har fått hos Motor Forum Lillestrøm.

Da Bjørkelangen-mannens bil hadde stått på verkstedet i en drøy måned, og ennå ikke var helt ferdig, tok tålmodigheten slutt.

– Det verste er at jeg ikke fikk noe informasjon underveis. Kun da jeg selv tok kontakt etter to og fire uker fikk jeg vite hva som skjedde med bilen, og ikke minst hva det kom til å koste, sier en oppgitt Svend Erik Svendsen til Romerikes Blad.

Sto urørt i en uke

Svendsens biltrøbbel begynte 31. august, da hans 2004-modell Mitusbishi Colt ikke ville starte.

Bilen ble levert hos hans lokale verksted på Bjørkelangen, Sandem AS. En diagnosetest avdekket feil med startsperren.

– Vi byttet startsperren, men fikk ikke testet bilen fordi nøklene måtte omkodes til den nye startsperren. Dette gjøres kun av merkeverksted, så bilen ble sendt Motor Forum Lillestrøm, forteller Tor Brestrup hos Sandem AS til Romerikes Blad.

24. september ankom bilen Motor Forum Lillestrøm. Daglig leder, Jan Erik Larsen, opplyser til RB at verkstedet på dette tidspunktet var fullbooket, og at bilen ble stående i en uke før mekanikerne begynte på den.

– Da vi kontaktet Motor Forum etter en drøy uke fikk vi vite at bilen fortsatt ikke ville starte, til tross for omkodingen av nøklene. De startet derfor ny feilsøking, forklarer Brestrup.

Måtte ringe selv

Via Sandem AS fikk Svendsen opplyst at feilsøking var påbegynt og at en elektronisk styringsenhet trolig måtte byttes. Prisantydning var 2.800 kroner pluss arbeid.

To uker etter at Motor Forum overtok bilen, ringte Svendsen til Sandem og etterlyste den.

– Jeg fikk da beskjed om at jeg kunne ringe direkte til Motor Forum. Det syntes jeg var greit og gjorde det. Der fikk jeg opplyst at de hadde brukt ti timer på feilsøking, uten å finne feilen. Med en timepris på 1.050 kroner, var det altså utført arbeid for over 10.000 kroner, uten at jeg var informert, sier han.

Deretter gikk to nye uker, før Svendsen selv igjen ringte verkstedet torsdag 25. oktober – en måned etter at bilen kom til Motor Forum. Han snakket da med daglig leder Jan Erik Larsen.

– Da fikk jeg beskjed om at bilen var ferdig. Han opplyste at de hadde brukt totalt 15 timer. Med den kundebehandlingen jeg hadde fått, med en total mangel på informasjon, kunne jeg ikke betale for dette. Den lange tiden uten bil har skapt store vanskeligheter for meg, sier Svendsen.

Trakk fra ti arbeidstimer

Larsen besluttet å redusere regningen ved å trekke fra arbeidstimer, slik at Svendsen skulle betale for kun 5,4 timers arbeid.

– Dermed endte regningen på 13.200 kroner, i stedet for rundt 24.000 kroner som det ellers ville blitt. Jeg syntes fortsatt det var for mye, men sa ok for å avslutte saken, forteller Svendsen.

Da han dagen etter møtte opp for å hente bilen, og var på vei til å sette seg inn, oppdaget han at alt likevel ikke var ferdig.

– Det viste seg at noen deksler rundt rattstammen ikke var skrudd på. Disse lå og slang på gulvet, og bilen måtte inn på verkstedet igjen, sier han.

Dette var dråpen som fikk alt til å renne over for bileieren.

– Jeg kan ikke finne ett positivt ord å si om den kundebehandlingen jeg har fått, sier Svendsen.

– Ble ikke fanget opp

Daglig leder Jan Erik Larsen hos Motor Forum Lillestrøm beklager behandlingen Svend Erik Svendsen har fått.

– Jeg synes det er trist at kunden har hatt en dårlig opplevelse hos oss. Slik vil vi ikke ha det. Vi ser nå at ting burde vært gjort annerledes, sier Larsen.

Han sier Svendsen burde fått mer informasjon underveis, men mener at Sandem AS også har hatt et informasjonsansvar de første to ukene.

– Utfordringen var at vi fikk bilen fra Sandem AS, og forholdt oss til dem som oppdragsgiver.

Først etter to uker kom bileieren inn i bildet, da han selv ringte oss. Det ble ikke fanget opp at han fra da var oppdragsgiver. Dette er årsaken til at det sviktet både ved at vi ikke informerte ham videre om framdriften, og at dekslene som Sandem AS hadde skrudd av ikke ble montert. Mekanikeren trodde bilen skulle tilbake til Sandem AS, sier Larsen.

Vil gi mer og bedre info

At verkstedet hadde feilsøkt for 10.000 kroner, uten å varsle bileieren, forklarer Larsen slik:

– Ved feilsøking for privatkunder gir vi alltid tilbakemelding etter seinest to timer, før vi går videre. Når oppdragsgiver er et verksted – som i dette tilfellet – gjør vi normalt ikke det. Vi vil nå se på rutinene våre for å sikre at kundene får informasjon underveis om framdrift og pris. Heretter blir det heller en telefon eller sms for mye, enn for lite.

Larsen bekrefter at regningen ble redusert da Svendsen klaget.

– Jeg så at regningen var blitt stor, og beklaget at flere ting hadde sviktet fra vår side. For å komme kunden i møte tilbød jeg å redusere regningen til 13.200, noe han aksepterte, sier Larsen.

Har du også dårlig erfaring med et verksted? Bruk kommentarfeltet under:

Les flere bil og motorsaker i Romerikes Blads motormagasin her

LES OGSÅ: - Er de millionærer alle de som skrur på bil?