"Var finns pengarna?"

Koenigsegg tar over Saab. Men i Sverige er skepsisen stor.

Nå kan det bare være noen dager igjen før Saab blir lagt ned.  (Foto: DAVID MCNEW/AFP)
Nå kan det bare være noen dager igjen før Saab blir lagt ned. (Foto: DAVID MCNEW/AFP)

"Bara en fråga till, var finns pengarna?"

Det spør svenske Aftonbladets profilerte bilekspert Robert Collin i sin kommentar til salget av Saab fra GM til Koenigsegg.

Nå er det altså offisielt bekreftet at Koengisegg Group blir ny eier av Saab. Det eneste som er uavklart er finansieringen. Og nettopp dette har vært det store usikkerhetsmomentet gjennom hele prosessen: Hvordan skal egentlig lille Koenigsegg klare å skrape sammen de nødvendige milliardene.

Politikerne presses

70 prosent av pengene skal være på plass. I realiteten kommer tre milliarder fra GM, fire milliarder skal komme som lån fra den Europeiske investeringsbanken. Men fortsatt mangler det tre milliarder kroner.

Nye 9-5 lover veldig bra. Les mer om den her:

Den svenske staten har lovet lånegarantier hvis forretningsplanen for "nye" Saab er god nok. Og presset på politikerne er sterkt.

Betydelig beløp

- Det blir vanskelig å si nei. Men først om et par år vet vi om det er riktig å si ja, skriver avisen Expressens kommentator Jan-Erik Berggren som lar det skinne gjennom at han også er skeptisk.

- Det er et betydelig beløp, men vi vil være tydelige på at det ikke er skattebetalerne som skal gå inn og finansiere avtalen mellom GM og Koenigsegg. Hadde det vært meningen, ville vi gått inn og kjøpt selskapet (Saab, red anm) allerede fra starten, sier Jöran Hägglund som er statssekretær i det svenske Næringsdepartementet.

Trenger penger

Ifølge svenske media går kretsen rundt Koenigsegg Group inn med rundt 700 millioner svenske kroner. Men i dagens klima er det ikke lett å få inn risikovillig kapital. Særlig fordi mange fortsatt er skeptisk til Saabs framtidsmuligheter.

Les testene av 9-3 og 9-5 - klikk her:

En ting er å stable på beina selve kjøpesummen. Men Saab kommer til å trenge mye penger i de nærmeste årene.

Ny modell

Merket får en flying start med nye 9-5 som er ferdig utviklet og klar til å gå i produksjon. Men èn modell er for lite å basere driften på. Dagens andre Saab-modell 9-3, er allerede på overtid og det haster å få fram en ny utgave.

Det blir anslått at det vil koste minst ti milliarder kroner. Samtidig kommer Saab til å tape noen milliarder på driften også neste år. Dermed trengs det en solid økonomisk plattform. Både for å sikre den nødvendige politiske støtten - og å få inn nye investeringer.