V40 T5 R-Design: Volvo-verstingen får skryt

Blir kalt merkets mest kjøreglade bil noensinne.

Volvo V40 T5 R Design går tommel opp hos Teknikens Värld som har testet den hjemme i Sverige. 'Volvos mest kjøreglade bil noensinne' er blant konklusjonene.
Volvo V40 T5 R Design går tommel opp hos Teknikens Värld som har testet den hjemme i Sverige. "Volvos mest kjøreglade bil noensinne" er blant konklusjonene.

Volvo har hatt suksess med sin nye kompaktmodell V40.

Her gikk de endelig inn i den viktige Golf-klassen – og det med en modell som blir sett på som en reell utfordrer til biler som BMW 1-serie, Mercedes A-klasse og Audi A3.


254 hestekrefter

Nå er det klart for en ny versjon som kommer til å løfte imagen ytterligere, nemlig en sporty T5-utgave.

Et T5-merke på bakluken til V40 betyr at det er seriøse saker på plass under panseret: Nemlig en 2,5-liters bensinmotor på 254 hestekrefter. Det er nok til feie Volvoen fra 0–100 km/t på 6,1 sekunder. Da begynner mange sportsbiler å slite med å henge med!

LES OGSÅ: Denne bruker tre sekunder mindre på øvelsen!

Lar seg imponere

En av de første som har testet nykommeren er svenske Teknikens Värld. Og vi kan like godt røpe med en gang at de lar seg imponere.

Deres konklusjon etter endt test er at dette er den mest kjøreglade original-Volvoen noensinne.

I motsatt ende: Dette er de tregeste nybilene du kan kjøpe

Sterkere enn konkurrentene

Med sporty R-Design-pakke skiller T5-utgaven av V40 seg tilstrekkelig fra originalen til at man ser at dette er heftigere saker. 254 hestekrefter er mer enn de fleste konkurrentene i klassen kan tilby.

Volvo leverer den kun med automatgir og det er trekk på forhjulene. En 4x4-versjon skal være under utvikling, men er fortsatt noen år unna.

Brysk lyd

Sportschassis senker bilen med ti millimeter og gir stivere oppsett. Og det er først og fremst kjøreegenskapene Teknikens Värld lar seg imponere av.

De skryter av chassiets nøytrale oppførsel, det gjør at du som sjåfør er trygg, selv når momentet tvinges opp. Med automatgir i Sport-modus holder den på hvert gir lenger. Lyden til T5-en er brysk, særlig når den kjøres i Sport-modus. I byen må du være forsiktig med gasspedalen. Det er lett å irritere seg selv og omgivelsene med rivstarter hvert femte minutt.

R-Design betyr også at interiøret er vesentlig tøffet opp, dette er en sporty bil også inni.
R-Design betyr også at interiøret er vesentlig tøffet opp, dette er en sporty bil også inni.

LES OGSÅ: Dette skal bli heftig stasjonsvogn

Savner tilvalg

Det går såpass bra at svenskene faktisk etterlyser muligheten for et eget "Drive-modus", med mindre effektuttak og miljøoptimering.

De mener det ville vært smart for mer typisk hverdagskjøring, når man ikke ønsker å hente ut alt det som bor i motoren.

Halv pris i Sverige

En ting Teknikens Värld tydeligvis ikke er like fornøyd med, er prisen på bilen. I kategorien "prisvärd" får bilen karakteren 7/10.

Da hører det med til historien at det står 341.400 svenske kroner på prislappen, altså drøyt 300.000 norske kroner. Det er nesten nøyaktig halvparten av det vi nordmenn må ut for å kjøpe den. Her hjemme koster nemlig V40 T5 med R-Design fra 598.900 kroner. Dermed blir den nok heller ikke noe dagligdags syn i trafikken ...

LES OGSÅ: Bli svensk – spar halvparten!

Volvo flytter grenser i GTI-klassen når de tilbyr V40 med hele 254 hestekrefter. Bilen får skryt i de første testene.
Volvo flytter grenser i GTI-klassen når de tilbyr V40 med hele 254 hestekrefter. Bilen får skryt i de første testene.


XC90: Derfor er denne Volvoen så dårlig