Unn deg et Spa-opphold

Bobler og massasje er fint det. Men få ting slår noen runder rundt verdens heftigste Formel 1-bane.

På en åpen dag på bane blir det store hastighetsforskjeller fra de raske til de trege. (Foto: Geir Nordby)
På en åpen dag på bane blir det store hastighetsforskjeller fra de raske til de trege. (Foto: Geir Nordby)

4 gutter, 2 biler og 7 timer på verdens heftigste Formel 1-bane. Det er oppskriften for årets guttetur. Først hadde vi riktignok drukket øl i Paris og sett 24-timers løpet på Le Mans, men Spa Francorchamps med sine 21 svinger fordelt på 7 kilometer er årets høydepunkt.

Ingen av oss har noe særlig med baneerfaring. Det begrenser seg til utleie-gokarter og fire runder på Nürbugrings legendariske nordsløyfe. Vi har med andre ord noen svært lærerike timer foran oss.

En fantastisk bilpark

Å gå rundt i pit-området for å se på alle de fantastiske bilene
  var nesten verdt turen i seg selv. (Foto: Sigmund Bade)
Å gå rundt i pit-området for å se på alle de fantastiske bilene var nesten verdt turen i seg selv. (Foto: Sigmund Bade)

Vi våkner opp av at telefonen ringer. John hos RSR Nürburg lurer på hvor det blir av oss. Før vi la oss, sjekket jeg e-postreservasjonen, og der sto det at dagen begynner klokka 09.00. Vi har derfor planlagt å være der kvart på ni, og regner med at det er godt med tid. Nå er klokka 08.15, og det er første gang vi får beskjed om at det er briefing om ett kvarter - og at den er obligatorisk.

Reisetips:

Billige flybilletter:

Ryan Air til Frakfurt-Hahn
144 kilometer fra banen
1t 30 min med leiebil

Brussels Airlines til Brussel
148 kilometer unna
1t 40 min med leiebil

Priser for banekjøring:

Baneleie:
ca 3000 kroner per bil

Ekstra sjåfør
Ca 1000 kroner

Renault Clio Sport 197
Ca 5000 kroner

Arrangør:
RSR Nürburg

Bane:
Spa-Francorchamps

Billige flybilletter:

Ryan Air til Frakfurt-Hahn
144 kilometer fra banen
1t 30 min med leiebil

Brussels Airlines til Brussel
148 kilometer unna
1t 40 min med leiebil

Priser for banekjøring:

Baneleie:
ca 3000 kroner per bil

Ekstra sjåfør
Ca 1000 kroner

Renault Clio Sport 197
Ca 5000 kroner

Arrangør:
RSR Nürburg

Bane:
Spa-Francorchamps

Vi hiver i oss en frokost bestående av altfor lyst brød og fiser avgårde i vår Ford Mondeo 2.0 TDCi 120 hesters leiebil. Vi har flaks. Det har vært strømbrudd på banen, briefingen er utsatt. Som plaster på såret utvider de banekjøringa med en time.

Lettet stiller vi oss i køen og måper av alle bilene vi skal dele bane med. Her står det rekke på rekke med syke biler.

Porsche 911 i alle fasonger, Ford GT, hele tre kliss nye Nissan GT-R og Ferrari F430 Scuderia er bare noen av godbitene. I tillegg er det hardcore racerbiler som den Le Mans-vinnende Porsche 935, samt noen som er så eksotiske at vi ikke har den ringeste anelse om hva det er.

Plutselig angrer vi litt på at vi har valgt å leie en Renault Clio Sport 196 og Alfa Romeo 75 V6. 196 hestekrefter blir litt pinglete i dette selskapet - vi begynner å ane at vi kommer til å bli parkert på banen. Ikke at det er noen stor overraskelse, men så mange fete biler på ett sted er det sjelden du ser.
Og det er nesten verdt turen i seg selv.

Såpeglatt

Porsche 911 GT3 er ikke verdens letteste bil å kjøre i regnet.
  (Foto: Sigmund Bade)
Porsche 911 GT3 er ikke verdens letteste bil å kjøre i regnet. (Foto: Sigmund Bade)

Samtidig er vi litt glade vi ikke har tøffere biler siden det tross alt bøtter ned. Og vi priser oss lykkelige for vi har to instruktører til rådighet - John og Ron er to garva karer som kjenner alle kroker og kriker på banen. Før vi får kjøre selv, skal vi sitte på et par runder.

Det er bare lov med to i hver bil av gangen, så to av gutta blir stående igjen. Jeg setter meg inn i passasjersetet på Alfaen. Racerbaner har en tendens til å bli glatte når det regner og dette er ikke noe unntak. Ron tester ut grepet og forteller meg samtidig hvor alle bremsepunktene er - og hvilke linjer jeg skal velge. Etter 5 runder bytter vi plass.

Det blir kjapt tydelig at jeg har noen uvaner jeg er nødt til å luke bort. Jeg er litt glad i kløtsjen og er ikke flink nok til å bruke hele banen, samtidig som jeg får kjeft hver gang jeg er for nærme curbsen. Med dagens forhold er de såpeglatte og livsfarlige.

Kan fort bli dyrt

Det er dessverre fort gjort å skade bilen på bane. (Foto: Sigmund
  Bade)
Det er dessverre fort gjort å skade bilen på bane. (Foto: Sigmund Bade)

Rødflagget dukker opp etter noen runder. Banen er midlertidig stengt på grunn av en ulykke. Jeg parkerer i depotet og stiger ut av bilen med kroppen stappfull av adrenalin, veldig fornøyd med at jeg klarte å holde bilen på veien. I starten er det ganske stressende å kjøre med så mye rask trafikk som ivrer med å komme forbi deg. Kompisen min Knut har kjørt Clioen. Og jeg skjønner med en gang jeg ser ansiktet hans at noe har skjedd.

- Jeg krasja, er beskjeden fra en lettere stressa kompis.

Å kjøre på bane innebærer risiko. Ikke minst økonomisk. Forsikring og banekjøring er ikke alltid like lett (les: billig) å få til. Derfor kan det være lurt å kjøre en billig bil. Å totalvrake en Alfa Romeo 75 V6 koster 55 000 kroner, å totalvrake en Renault Clio Sport koster rundt 150 000 kroner, og å krasje en Porsche 911 GT3 er dyrere enn jeg gidder å forestille meg.

I tillegg kommer kostnader påført banen. På Spa koster hver seksjon med autovern rundt 4500 kroner, og med litt uflaks tar de flere i samme slengen. Det kan være verdt å ha i bakhodet.

Heldigvis er skaden bare kosmetisk - panser, frontfanger, skjerm og speil. Det blir ikke billig, men heller ikke horibelt. Litt gaffateip er alt som skal til for å få bilen ut på banen igjen, og etter en liten mikkmakk, setter vi oss bak rattet for mer moro. (Det viser seg i ettertid at skaden påløper seg på hele 40 000 kroner - red anm.)

Utrolig lærerikt