TVR: De skal lage sportsbil folk flest har råd til

Nærmer seg comeback for entusiastmerket TVR.

Dette er Sagaris   en av de siste modellene som rullet ut fra TVR fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!
Dette er Sagaris en av de siste modellene som rullet ut fra TVR fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!

Det har gått åtte år siden de produserte sin siste bil, og mange har fryktet at vi aldri skulle få se en ny TVR igjen.

Men nå skjer det mye rundt det engelske entusiast-merket.

Nye eiere kom inn i fjor og jobber målbevisst mot et comeback innen to-tre års tid. Utgangspunktet er å "lage sportsbiler for folk flest". Det betyr i praksis at TVR skal ligge langt under biler med tilsvarende prestasjoner i pris.

Motorsterke biler

Her skal det nemlig handle om å hafokus på prestasjoner og kjøreglede – og der fancy utstyr og avanserte elektroniske løsninger er langt mindre interessant.

Nå er det kjent at TVR skal byggge opp sitt eget utviklingssenter sør i England, der de skal starte jobben med det som skal bli den første, nye TVR-en.

De skal allerede ha kommet langt med konseptet, blant annet med designet.

LES OGSÅ: Dette kan ta pusten fra alle modellbyggere

Tro – og penger

I spissen for satsingen står den velstående forretningsmannen Ted Edgar.

I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR.

Og de ikke bare mener det – de er også villig til å spytte inn pengene som skal til for å få det til.

LES OGSÅ: Slik så det ut ett år etter Saab-konkursen


Elsker å kjøre bil

Nettopp penger har mange ganger vært mangelvare for TVR opp gjennom historien. Helt fra starten noen år etter andre verdenskrig, har de produsert biler som virkelig har appellert til de som elsker å kjøre bil – og som vil ha noe som skiller seg fra mengden.

Lav vekt og mye krefter var oppskriften gjennom flere tiår – og på høyden var TVR verdens tredje største sportsbilprodusent.

Russisk eier

Men små bilprodusenter med lite kapital i ryggen, lever ofte farlig. Det har også TVR erfart opp gjennom årene, men merket hadde en utrolig evne til å komme tilbake, gang på gang.

I 2006 var det imidlertid stopp. Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Investeringene Smolensky hadde lovet kom ikke – og noen svært turbulente år fulgte. Fabrikken i Blackpool stoppet opp i 2006 og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

LES OGSÅ: De gjør comeback med ny SUV

Klar om to år

Til tross for at han offisielt hadde gitt opp TVR, var Smolensky avvisende til å selge merkevaren. Men Edgar og hans investorgruppe lyktes til slutt, etter flere forhandlingsrunder.

De understreker at målsettingen er å lage "moderne utgaver av de klassiske britiske sportsbilene". Akkurat den formuleringen tipper vi gir mange bilinteresserte vann i munnen.

TVR planlegger et "moderat" produksjonsvolum. De understreker også at det blir viktig for dem å sikre stor andel av deler produsert hjemme i England, for å underbygge merkevaren.

Cerbera er en av bilene fra TVRs forrige
Cerbera er en av bilene fra TVRs forrige

LES OGSÅ: Her er noen andre som snart skal gjøre comeback