Tror bilprodusenter kan gå konkurs

Dystre spådommer fra VW-sjef.

Peugeot viser fram sin nye kompakte crossover, 2008, på bilutstillingen i Paris akkurat nå   men framtiden er ikke like glamorøs som en kan få inntrykk av på bildet. Flere tusen ansatte må sies opp i et forsøk på å tilpasse seg økonomikrisen i Europa.
Peugeot viser fram sin nye kompakte crossover, 2008, på bilutstillingen i Paris akkurat nå men framtiden er ikke like glamorøs som en kan få inntrykk av på bildet. Flere tusen ansatte må sies opp i et forsøk på å tilpasse seg økonomikrisen i Europa.

Nybilsalget i Europa faller kraftig - og ekstra ille er det i sør der flere land nå gjennomgår økonomiske hestekurer.

Dette rammer flere bilprodusenter hardt, så hardt at det kan komme til å bety kroken på døra. Det tror i alle fall Hans Dieter Poetsch som er finansiell direktør i Volkswagen-konsernet.

Statlig hjelp?

I forbindelse med den pågående bilutstillingen i Paris har han gitt VW-konsernets vurdering av situasjonen akkurat nå. Og den er ikke lys:

- Det er uklart om alle bilprodusentene vil kunne overleve uten statlig hjelp. Produsenter sør i Europa som produserer små biler er ekstra hardt rammet, sa han under et arrangement i Paris.

Gikk dukken: Dette bilmerket ble slått konkurs

Må stenge fabrikker

Konkret er det ingen hemmelighet at det er de franske og italienske produsentene som har det aller tøffest. De har en stor del av salget sitt i Europa, og spesielt i sør. Allerede før krisen slet mange av dem med overkapasitet. Nå er de tvunget til å selge bilene sine med tap - og det haster å gjøre noe drastisk for å få ned kostnadene.

PSA som står bak merkene Peugeot og Citroën har allerede gjort det klart at de må stenge fabrikker og si opp mange tusen ansatte for å klare seg.

I første omgang må mer enn ti prosent av arbeidsstokken hjemme i Frankrike gå, det betyr i praksis mer enn 10.000 jobber.

PSA taper nå rundt 1,6 milliarder i måneden, det kan naturligvis ikke fortsette.

LES OGSÅ: De sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

Få med andre

Også Renault ser pessimistisk på framtiden og kalkulerer med at bilsalget i Europa vil falle med 7-8 prosent i år, så mye som 13 prosent hjemme i Frankrike.

Italienske Fiat har forsøkt å få med seg en rekke andre bilprodusenter på en ordning for å kutte i produksjonen og dermed få ned overkapasiteten i markedet. Men det har blitt avvist av VW og andre tyske bilprodusenter.

Fiat ligger an til å tape rundt 5,5 milliarder kroner i år, noe som igjen går ut over muligheten til å investere i nye modeller.

LES OGSÅ: Volvo krever 20 prosent rabatt