Triumph Herald: Sjarmerende familie-cabriolet til 30 000 kroner

Nei – mer behøver ikke sommerbil-drømmen koste!

Billigere cabriolet med mere sjarm skal du slite med å finne. For rundt 30 000 kroner kan du bli eier av en slik.
Billigere cabriolet med mere sjarm skal du slite med å finne. For rundt 30 000 kroner kan du bli eier av en slik.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei du! Jeg har en liten nøtt til deg: Finnes det en billig 4-seters cabriolet som kan brukes til små turer i nærområdet i sommer. Som småbarnsfamilie har vi ikke all verdens penger å legge i dette og ser for oss max. 30 000 kroner. Men vi vil helst ha noe mer sjarmerende enn VW Golf og Ford Escort. Noen gode tips fra Broom her?

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Heisann! Dette er et kult familieprosjekt, men det er klart at kravet om fireseter gjør det litt vanskeligere. I og med at VW Golf og Ford Escort ikke er sjarmerende nok, så regner jeg også med at Renault 19 / Megane og Peugeot 306 heller ikke står helt øverst på ønskelisten?

Men jeg tror allikevel at jeg kan ha et tips som kan falle i smak. Nemlig sjarmtrollet Triumph Herald. Det er en liten, engelsk cabriolet med bakseter og et bagasjerom som svelger unna både piknik kurv, svømmeføtter og strandmadrasser.

Jeg hadde en slik bil selv for noen år siden - det er en av få biler jeg angrer på at jeg solgte.

Dette er absolutt ikke noen bil du vinner lyskryssdueller med, men det du taper der vinner du igjen på sjarm og sjel. Bilen er typisk engelsk. Dashbordet er i tre, instrumentene med kromringer rundt kommer fra Smiths og er vakre. Setene ser ut som skinn, men er av skai (og blir farlig varme i sola).

Bilen jeg eide hadde en 1300-motor på 60 hk. Betegnelsen var derfor 13/60, men du får den også med både 1000- og 1200 ccm-motor også.

En svingete landevei en dag med varm sommerbris, vind i håret og den koselige lyden fra den lille motoren her helt perfekt. Disse bilene trives veldig godt i rundt 70 km/t.

Dette er en Vitesse med sekssylindret motor. Bortsett fra de doble frontlyktene er den lik de andre Herald-modellene.
Dette er en Vitesse med sekssylindret motor. Bortsett fra de doble frontlyktene er den lik de andre Herald-modellene.

Skal du virkelig flotte deg, så finnes den med rekkesekser også – da heter den Vitesse, men sistnevnte sprenger nok budsjettet ditt.

Du trenger forresten ikke kjøpe cabriolet en gang. Kjøper du en saloon (billigere enn cabriolet) så kan du enkelt skru av taket, som er festet med bare noen få bolter. Bakdelen da er mangel på kalesje – men toppløs blir den.

Bilene er enkle, greie å skru på og tilgjengelighet til motor og forstilling er helt fenomenal da bilen har flip-front. Bilene ble produsert fra 1959 til 1971 i nesten 900 000 eksemplarer om jeg ikke husker feil.

Jeg tipper at du finner – om ikke et toppstrøkent eksemplar – så i alle falle en grei bruksbil til rundt 30 000 kroner.

Ønsker dere lykke til med sommerbil-prosjektet og mange fine turer.

Guide: Sjekk dette før du kjøper cabriolet:

Del med Facebook-vennene dine

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: