Trimmet bilen? Nå blir du tatt

Vegvesenet har startet jakten. Og mange får kjempe-regninger.

Her testet Vegvesenet sin egen bil. Vi regner med at den var i orden.  (Foto: Statens vegvesen)
Her testet Vegvesenet sin egen bil. Vi regner med at den var i orden. (Foto: Statens vegvesen)

- Det har til nå vært altfor enkelt å slippe unna med dette. Mulighetene for sikring av bevis og sanksjoner har vært minimale. Men nå er situasjonen annerledes, sier Anne Grete Henriksen i Statens vegvesen.

Trafikant- og kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag har som den første offentlige instans i Norge gått til anskaffelse av en motoreffektmåler. Nå skal trimmerne kontrolleres - og tas.

Chiptuning har eksplodert.

Chiptuning og annen form for tuning har nærmeset eksplodert de siste årene.

Utvalget av tuning-utstyr er enormt, ikke minst på internett. Og for bare noen få tusenlapper kan du enkelt øke motoreffekten med 25 %. Mange tar i mye mer enn dette.

Før du går i gang: Dette må du vite om chiptuning:

Slik gjør de det

- Hvordan tar dere egentlig trimmerne?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Statens vegvesen har skaffet seg motoreffektmåler. (Foto: Statens vegvesen)
Statens vegvesen har skaffet seg motoreffektmåler. (Foto: Statens vegvesen)

-Det går i korthet ut på at vi stopper biler hvor det er skjellig grunn til mistanke om ulovlig høy motoreffekt. Disse bilene må bli med til trafikkstasjonen for effektmåling, forteller Anne Grete Henriksen.

- Hvis det viser seg at man har ulovlig høy motoreffekt i forhold til det som står i vognkortet, blir bilen avskiltet. Dokumentene fra effektmålingen blir sammen med en rapport oversendt til Toll og Avgiftsdirektoratet. Man må innbetale manglende avgift før man får skiltene på bilen igjen.

Dyrt

-Hvor mye koster dette?

-Det kommer an på hvor mye effekten økes. Men hvis man har en bil som utgangspunktet har 130 hk og man trimmer opp denne med 15 hk, får man et avgiftskrav på Kr. 21 000 kroner - inkludert tilleggsavgift.

-Har man en bil med 211 hk og øker effekten med 50 hk, får man en tilleggsavgift på kr. 147 000

På bruktbiljakt? Klikk her for Norge beste bruktbilguide:

Motoreffekt-måler (Foto: Statens vegvesen)
Motoreffekt-måler (Foto: Statens vegvesen)

Trimmet fra 169 til 293 hk

- Har dere tatt mange så langt?

Det har absolutt blitt noen, ja... Den første var en Nissan 200 SX som originalt skulle ha 169 hk. Den ble målt til 293,6 hk. Noe som betyr en regning på ca 100 000,, selv med et bruksfradrag på 10% for hver år bilen har vært registert i Norge.

-Hvordan reagerer folk, når de må avbryte turen, bli med dere og i verste fall få bilen avskiltet?

-Klart folk synes dette er ergerlig. Men de aller fleste tar det med fatning – de vet jo at dette er ulovlig. Så for de fleste er dette kalkulert risiko.

Trafikksikkerhet

-Hva er vitsen egentlig? Bare flere avgiftskroner i statskassa?

-Nei. Dette handler om trafikksikkerhet. Vårt hovedmål er å redusere antall drepe og skadde i trafikken.

-Hvor sikker er målemetoden?

- Samme metoden og det samme utstyret brukes blant annet i både Tyskland og Danmark. Og har aldri noen gang blitt underkjent i rettssaker, avslutter Anne Grete Henriksen.

Lyst på litt lovlig fartsmoro? Da skal du prøve Broom-spillet: