Tre kule ungdomsbiler til under 50 lapper

En Audi, en Toyota - og en knalltøff Opel. Med disse skiller du deg ut!

calibra omslag
calibra omslag

Ferskt førerkort og slunken bankkonto? Da kan det være en utfordring å finne en bil, i alle fall hvis du vil ha noe som skiller seg litt ut.

Men umulig er det absolutt ikke! Vi har vært på en liten bruktbiljakt igjen og funnet tre kandidater som alle lever opp til det. Dessuten er de ganske så forskjellige - her kan du la din egen smak bestemme hvilken du har mest lyst på!

1999 Toyota Corolla G6. Kr. 45 000

Corolla-ann
Corolla-ann

For å se hele annonsen, klikk her:



- Med et sportslig, friskt design skal Toyota tiltrekke seg nye kunder, sa Toyota da denne Corollaen var ny.

– Den med "fiske-øyne", sier vi når vi skal forklare hvilken Corolla-utgave vi mener. Visste du forresten at designeren heter Koichi Suga, og at han var bare 29 år gammel da han tegnet denne?

Uansett. G6 var den sporty varianten over temaet. Ikke det at motoren på 1,3 liter og 86 hk skremmer vannet av noen som helst, men den hadde i alle fall 6-trinnsgrikasse og et litt strammere oppsett i understellet.

Dette var uansett ikke nok for eieren av denne Corolla-en. TTE (Toyota Team Europe) senkesett, spoiler og stabstag er montert her. I tillegg til feite hjul og diverse annet snacks.

En litt annerledes ungdomsbil kanskje, og trolig noe av det mest driftssikre man kan kjøpe, når man kommer over et velholdt eksemplar. Noe som denne virker til å være.

Før du kjøper en slik bil bør du sjekke: Rust på bensinpåfyllingsrør, rust på bremserør, bremseskiver og foringer i for og bakstilling.

Se hva bruktbil-guiden vår sier om denne Corollaen:




1991 Opel Calibra 2,0 16v. Kr. 50 000

calibra
calibra

For å se hele annonsen, klikk her:


En kanontøff ungdomsbil som vekker mye oppsikt, i følge selgeren! Og når man ser på bildene av den knall-oransje, tøffe bilen, så er det ingen grunn til å tvile på akkurat det. Så om du synes Corollaen over blir litt for tam, så kan kanskje denne være noe?

Motoren i denne bilen er en 2-liter 16v på 150 hk. Med original-turbo var effekten i Calibra 204 hk – og da begynner vi å snakke... Her følger det også med en umontert turbo – så er du litt fingernem, har du her mulighet til å få litt mer power i den også.

Men husk også at utseendet og kjøreegenskapene ikke helt matcher hverandre i Calibra. Under skallet er det lite som skiller den fra Vectra...

Opel er kurante og greie ungdomsbiler. Her er det godt utvalg i billige deler, og de er enkle å skru på – noe som trengs av og til... Rust er vel det som både er dyrest og vanskeligst å få gjort noe med. Og dessverre ikke uvanlig, så akkurat det bør sjekkes litt nøye før kjøp.

Firehjulstrekk-systemet på de eldste bilene bør også sjekkes litt nøye da det var en del (dyre) problemer med det til å begynne med.

Men en fin Calibra en tidløs og vakker sportsbil. Vi håper den kommer til en ny eier som tar gode vare på den!

Sjekk Opel i vår store bruktbil-guide her:




1995 Audi A4 1,8. Kr. 40 000

a4-ann
a4-ann

For å se hele annonsen, klikk her:

Tonje Terese har fulgt en klassisk oppskrift for å få en fin og elegant bil, som vekker oppsikt. Store hjul, litt senking og litt diskrét styling – og vips – du har en bil som skiller seg ut!

Apropos diskrét så blir bakfangeren her litt too much for meg – men så jeg er jo ingen ungdom lenger heller da...

Motoren her er 1,8-liter på 125 hk, og den er kanskje tross alt å foretrekke framfor samme motor med turbo på 150 hk. Selv om sistnevnte så klart er en del sprekere - problemer er at verkstedregningene også kan bli nokså spreke.

Det er montert sportseksos, så motor-lyden er i alle fall vel ivaretatt! Dette er også rundens billigste, med 40 blank på prislappen.

Forstillingen er et svakt punkt på Audi A4. Kuler og ledd – som det er mange av – har lett for å få slakke. Noe som absolutt bør sjekkes litt nøye før kjøp. Hjullagre og bærebruer er en annen svakhet.

Det er det også på denne bilen. Ikke så rart forresten, når den har gått nesten 250 000 km. Hjullagret er nytt, men må strammes, og en bærebru må byttes. Fiker du dette så får du en bil med rykende fersk EU-kontroll!

Les om Audi A4 i vår bruktbil-guide:


Hvilken bil ville du valgt av disse - og hvorfor? Skriv inn i kommentar-feltet under: