Tre drømmebiler til 199.000,-

Nei, det behøver ikke å koste mer. Se hva vi fant:

En drømmebil kan være så mangt, men ingen av bilene på bildet koster mer enn 199 000 kroner.
En drømmebil kan være så mangt, men ingen av bilene på bildet koster mer enn 199 000 kroner.

199.000 kroner. Det er ikke lite penger, det. Det er for eksempel nok til å kunne kjøpe en splitter ny, liten og fornuftig bil. Men ikke alle vil ha små og fornuftige biler.

For noen er en drømmebil en litt barsk og velutstyrt stasjonsvogn med skinninteriør og firehjulstrekk og litt kraftig motor under panseret. For andre kan det være en hårete sportsbil med skikkelig gromlyd og et realt skyv fra en diger V8-er. Atter andre sverger til luksus og komfort, gjerne kombinert med godekjøreegenskaper og anstendig motor i pen innpakning.

Da snakker vi bruktbil. Med 199.000 kroner i lomma ga vi oss bruktmarkedet i vold. Og jada - vi fant det som i manges øyne er drømmebiler - og veldig forskjellige.

2002 BMW 745 iA. Kr. 198.469.-

BMW-745iA (Foto: Faksimile fra finn.no)
BMW-745iA (Foto: Faksimile fra finn.no)

Se hele annonsen her:

Han eller hun som kjøpte denne ny var garantert både stolt og glad. Slett ikke uten grunn - men også drøyt 1,4 millioner kroner fattigere. Dette både var - og er fortsatt - en skikkelig grom bil.

BMW 7-serien er solgt ny i Norge og har dermed god historikk. Ikke ble minste motor valgt heller. Her snakker vi 4,4-liter V8 på 333 hk og full pakke når det gjelder utstyr.

Bilen har riktignok gått et stykke. Kun en eier siden ny borger allikevel godt for at den staselige vogna fortsatt er i god stand.

Bilene var teknisk avanserte for sin tid og en litt grundig sjekk av alle elektriske funksjoner er derfor helt kart på sin plass. Det samme er den nærmest obligatoriske sjekken av bremser, hjuloppheng og forstilling.

Les vår test av brukt BMW 7-serie her:


2005 Volvo XC70. Kr. 195.000,-

Volvo-XC70 (Foto: Faksimile fra autodb.no)
Volvo-XC70 (Foto: Faksimile fra autodb.no)

Se hele annonsen her:

Volvo XC70 er også en drømmebil for svært mage. Dette er bilen for deg med hytte på fjellet, havkajakk eller ski på taket, bikkje i bagasjerommet eller sementsekker og Lecablokker på boggie-tilhengeren bak bilen.

Dette er liksom bilverdenes svar på Lars Monsen. Folkelig, hyggelig og jordnær og alltid klar for en tur ut i naturen.

Jo da det finnes mer ekstreme biler til seriøs offroadkjøring, men denne er også deilig om du har noen lange motorveisetapper med vel ivaretatt komfort, gode seter og god plass bagasjerommet.

Dieselmaskinen under panseret yter 163 hk og er sterk og seig, om ikke direkte sprek. Automatkassa kunne definitivt vært kjappere, men på den annen side, dette er ingen racerbil.

Dette er topputgaven Summum og den byr blant annet på følgende utstyr: Xenonlys, originaltelefon, skinnseter og navigasjon.

Slitte bremser og slitt forstilling er svake punkter på denne og bør sjekkes litt nøye.

Volvo XC70: - Jeg mener det må være en garantisak


1965 AC Cobra Kr. 198.000,-

AC-Cobra (Foto: Faksimile fra finn.no)
AC-Cobra (Foto: Faksimile fra finn.no)

Se hele annonsen her:

De aller fleste har en aller annen gang drømt om en skikkelig sportsbil. En med stor og sint motor foran og drivhjulene bak. En som er sterk nok til at du ser panseret hever seg og kjenner du blir presset bakover i setet ved akselerasjon...

Vel - her er den! En AC Cobra og så mye tøffere blir det bare ikke. Dette er nok trolig en replika (de aller fleste er nettopp det), men allikevel...

Annonsen byr ikke på mye informasjon annet enn at bilen trenger lakkering, at motoren yter 500 hk og at den går bra. Det tror vi på!

Bilen er etter det vi kan se en MK III og det stemmer med oppgitt årsmodell som er 1965.

Er du på utkikk etter en sportsbillegende. så er denne vel verdt å sjekke litt nærmere. Bare pass godt på førerkortet ditt!

Shelby Cobra: Var dette verdens tøffeste "konebil"?