Toyota ProAce: Skal erstatte en av Norges mest solgte

Hiace kommer tilbake – på en måte ...

Slik ser nye Toyota ProAce ut innvendig. Ikke vanskelig å se at det er betydelig mer moderne enn forgjeneren.
Slik ser nye Toyota ProAce ut innvendig. Ikke vanskelig å se at det er betydelig mer moderne enn forgjeneren.

Tidligere i år rullet de aller siste eksemplarene av Toyota Hiace ut fra norske forhandlere. Da hadde bilen strengt tatt vært på overtid lenge.

Produksjonen var over, men på grunn av stor etterspørsel hadde den norske importøren skaffet seg et solid restlager.

De første Hiace-eksemplarene kom for øvrig hit til lands i 1974 – og det er solgt over 110.000 Hiace i Norge.

Kommer over nyttår

Når en slik modell forsvinner, blir det naturlig nok et stort hull i modellutvalget og det tok ikke lang tid før det ble kjent at Toyota skulle samarbeide med PSA Peugeot Citroën for å sikre en etterfølger. I praksis: At franskmennene leverer lette varebiler til Toyota for salg i Europa under varemerket Toyota.

Nå er det klart at bilen skal hete ProAce. Den kommer i salg fra første kvartal 2013, mens de første bilene blir levert i andre kvartal.

Nye Toyota ProAce blir erstatter gamle, gode Toyota HiAce som nærmest var for en legende å regne.
Nye Toyota ProAce blir erstatter gamle, gode Toyota HiAce som nærmest var for en legende å regne.

Les vår test av Toyota Hiace her:

To lengder og høyder

Toyota opplyser i en pressemelding at bilen vil få egne designelementer og Toyota-logoer i frontgrillen, bakdørene, hjulene og i interiøret.

ProAce vil bli tilgjengelig i to forskjellige lengder og to forskjellige høyder. Lasteevnen vil være enten 5m3, 6m3 eller 7m3, avhengig av konfigurasjonen.

Del med Facebook-vennene dine

Også som minibuss

For å sikre brukervennlighet og enkel atkomst til varerommet kan bilen leveres med en eller to sidedører. Bak er det enten topphenglset bakdør – eller delte bakdører med 270 graders åpning.

Varerommet er supplert med en lasteevne på opp til 1200 kg, og hengervekt på inntil 2000 kg. I tillegg kan ProAce leveres uten vinduer, med vinduer eller som minibuss.

LES OGSÅ: Hiace – en av Norges mest populære bruktbiler:

Flere dieselmotorer

Toyota lover også høy førerposisjonen, der stor frontrute skal gi fører og passasjerer et komfortabelt interiør med godt utsyn på nivå med flerbruksbiler.

Flere dieselmotorer er på plass. 1.6-liter (90hk / 180Nm) er tilgjengelig med en 5-trinns manuell girkasse, mens de to 2.0-liters motorene (128hk / 320Nm og 163hk / 340Nm) kommer med en 6-trinns manuell girkasse.

LES OGSÅ: Så liten kan faktisk en varebil være

Like "skuddsikker"?

Muligheten for å få bilen med firehjulstrekk var noe svært mange Hiace-kjøpere satte pris på. ProAce har altså forhjulstrekk i utgangspunktet, men Toyota utelukker ikke at den kan komme også med 4x4 etter hvert.

Så gjenstår det å se om kvaliteten kan bli noe i nærheten av så "skuddsikker" som mange av Hiace-kundene har kunnet glede seg over.

Toyota har forresten samarbeidet med PSA Peugeot Citroën i flere år allerede, de bygger nemlig søstermodellene Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107 sammen i Tsjekkia.

Todelt bakdør med doble vindusviskere og et langt mer moderne design enn på HiAce
Todelt bakdør med doble vindusviskere og et langt mer moderne design enn på HiAce

LES OGSÅ: Denne mannen har hatt 500 Toyota Hiace: