annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Over sommeren er det premiere på norsk jord for nye Toyota Prius Plus, og med tanke på hvor fort en sommer går er det mange som nok begynner å få forhøyet hvilepuls i disse dager.

Også vi som ikke har bestilt den kan komme til å få stifte bekjentskap med den - enten fra det vanlige baksetet, eller fra ett av de to bakerste setene, som gjør denne bilen til noe så unikt som en 7-seters hybrid. Bilen tippes nemlig å bli populær som taxi ute i verden, og det er liten grunn til å tvile på at det vil skje også i Norge.

Les også: Mercedes S-klasse hybrid - den snille kjempen...

Produsenten understreker at det ikke er en vanlig Prius med forandret bakparti vi snakker om. Derimot er Prius Plus bygget som en helt ny bil fra bunnen, men etter samme designfilosofi - og de samme naturlovene - som den forrige.

Detaljforskjellene er mange, men Prius Plus følger den samme designfilosofien som den "vanlige" Priusen. Nykommeren er dog en del større for å romme to ekstra passasjerer.

Hensynet til sistnevnte gjør at Prius Plus har en luftmotstandskoeffisient på 0,28, som skal være best i klassen.

Snarlik, men større

Under de snarlike formene skjuler det seg en bil som er noe større enn en "vanlig" Prius. 7-seteren er 13,5 cm lengre, 3 cm bredere og har 8 cm lengre hjulavstand for å gi plass til de to ekstra setene bakerst, og den er hele 8,5 cm høyere for at det skal bli levelig også for lange passasjerer.

Samtlige fem seter bak forsetene kan felles ned og justeres individuelt med hensyn til ryggvinkel, og de tre i midten kan også justeres frem og tilbake. Selv med de bakerste setene oppe er det plass til drøyt 230 liter bagasje.

I tillegg til å sette inn to ekstra seter bakerst har man også gjort det normale baksetet langt mer fleksibelt. Den midtre seteraden er nemlig delt i tre separate seter, som kan justeres hver for seg - etter hva vi forstår også i lengderetningen. Også de bakre setene kan felles opp og ned individuelt, og man får dermed mulighet for å variere fokuset mellom personer og bagasje.

Del med Facebook-vennene dine!

Felles ned til flatt gulv

Samtlige seter både i andre og tredje rad har også mulighet for justering av seteryggen, og felles ned til flatt gulv når de ikke er i bruk. Bagasjevolumet er på 232 liter med alle seter i bruk, eller 784 liter med de to bakerste setene nedfelt. 1.750 liter er tallet når bare forsetene er i bruk, men vi tviler vel på at kjøpere som trenger en 7-seter får utnyttet akkurat dette så ofte.

Størst forskjell fra den Priusen vi alle kjenner ser vi selvsagt bak, der Prius Plus virker nesten tradisjonell og stasjonsvogn-aktig.

Foran forsetene finner vi for øvrig et oppgradert og senter-orientert dashboard med innhold vi kjenner fra Prius, men organisert på en ny måte. Toyota Touch infotainment-systemet er standard, og selvsagt på alle måter i sentrum for oppmerksomheten, men som på Prius kan man heldigvis også få head up-display for den viktigste informasjonen rett foran føreren.

Les også: Hjelp, 7-seteren jeg ønsker meg finnes ikke!

Også dørsider og midtkonsoll er forandret i forhold til den vanlige femsetersutgaven. Det sistnevnte må ses i sammenheng med at batteripakken i Prius Plus befinner seg i bunnen av bilen mellom forsetene, og ikke under bagasjeromsgulvet, som på øvrige Prius. Det er muliggjort ved å skifte fra nikkel-metallhybrid og til lithium-ion-batterier, som tar langt mindre plass.

Kun 34 kilo batterier

Batteripakken i Prius Plus har, til tross for langt mer kompakte mål, samme effekt som i den ordinære Priusen, men veier i tillegg 8 kilo mindre - nærmere bestemt 34 kilo.

Eier du denne bilen er det liten sjans for at en biltyv setter seg bak rattet og stikker avgårde med den. Toyota Prius er bilen som stjeles minst i USA:

Denne leverer kraft til elektromotoren og videre til drivhjulene gjennom Toyotas velkjente Hybrid Synergy Drive-system, som fordeler kraften fra den 99 hestekrefter sterke 1,8 liters bensinmotoren enten til drift eller lading av batteripakken. Kombinert makseffekt blir på 136 hester, hvilket skal være nok til å gi bilen greie prestasjoner også med 7 personer og bagasje.

Del med Facebook-vennene dine!

Bilen er også betydelig stivet opp i fjæringen både foran og bak, og også vridningsstivheten på karosseriet er økt med 15 prosent i forhold til en vanlig Prius. Dette skal forbedre kjøreegenskapene, og forberede bilen på den økte påkjenningen som venter med to passasjerplasser mer og høyere egenvekt enn i bilen som den er basert på.

Les også: Denne Priusen gir deg også fleksibilitet - som campingbil!