Toyota Land Cruiser: Ekte tøffing blir ny

Toyota oppgraderer bil-legenden - se bildene:

Få biler har sterkere merkevare enn denne: Toyotas legendariske Land Cruiser. Nå er det snart klart for en facelift av dagens generasjon.
Få biler har sterkere merkevare enn denne: Toyotas legendariske Land Cruiser. Nå er det snart klart for en facelift av dagens generasjon.

Den debuterte i 1951 og er den Toyota-modellen som har levd lengst: Land Cruiser har for lengst blitt et bilikon.

Enten den brukes i byen eller til hyttekjøring – eller opererer i bushen i Afrika: Land Cruiser har gjort jobben i en rekke generasjoner og i svært mange utgaver.

Grill-evolusjon

Nå er det klart for en midtlivs-oppdatering av dagens Land Cruiser.

Utvendig er ny front det mest tydelige endringen. Grillen har fått det Toyota selv kaller en evolusjon – og fronten har blitt 20 millimeter lenger.

Grillen har vokst og skal virkelig vise at dette er en stor og robust bil.
Grillen har vokst og skal virkelig vise at dette er en stor og robust bil.

Anonym? Ikke denne Toyotaen, nei!

Nye lykter

Bak er det nye lykter med blank overflate og rødtonet, tredimensjonal design. Som på hovedlyktene, er Land Cruiser-logoen integrert i lyktehusene.

Nydesignede, 17-tommer store aluminiumsfelger med seks eiker eller 18-tommersfelger med 12 eiker er også på plass. Førstnevnte kommer også i stål.

Det finnes en enda større Land Cruiser også – les mer her:

Oppgradert innvendig

Innvendig er det snakk om en omfattende oppgradering. Denne inkluderer et nytt øvre panel i midtkonsollen, nytt bryterpanel for styring av ulike kjøremodus, en 4.2 tommer stor multiinformasjonsskjerm (TFT) og nye overflater på dashbord og i dører.

Dessuten har andre og tredje seterad fått oppgradert design med nye overflater, i tillegg til nye fargesammensetninger i hele interiøret.

Et nytt vridbart hjul skal gi enkel og intuitiv kontroll av både Multi-terrain Select-systemet og Crawl Control (krypkjøring i lav hastighet). Hjulet har en riflet finish, og både ring- og pekerbelysning for maksimal klarhet og brukervennlighet – selv under ekstreme forhold.

Også innvendig er det snakk om oppgraderinger. Nye materialer og økt funksjonalitet er blant det som står på menyen her.
Også innvendig er det snakk om oppgraderinger. Nye materialer og økt funksjonalitet er blant det som står på menyen her.

Storebror eller lillebror? Dette er et SUV-dilemma

Fjæringssystem

Nye Land Cruiser har også fått oppgradert forhjulsoppheng med uavhengige, doble triangelarmer og fire-lenket bakhjulsoppheng mot tverrgående stag. Støtdempernes oljepakninger og dempekraft er optimalisert for å gi både økt pålitelighet, kjørestabilitet og komfort.

Den nye modellen kan også utstyres med et omfattende revidert og elektronisk styrt fjæringssystem, kalt Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS). Systemet optimaliserer effekten av stabilisatorstagene foran og bak, og gir bedre kjøreegenskaper både på vei og i terreng.

Kommer i januar

En rekke komponenter i hjulopphenget har ellers fått oppgraderinger. For eksempel er diameteren på stabilisatorstaget foran økt, i tillegg til at en rekke festebraketter er blitt kraftigere.

Resultatet er at bilen kjører mer skånsomt, og at vektfordelingen (foran/bak) ved kjøring i sving er forbedret.

Den oppgraderte Land Cruiser-utgaven kommer i salg fra januar neste år.

LES OGSÅ: Den blir kalt verdens beste SUV

Oppgradert Land Cruiser er på vei - bilen kommer til Norge i januar neste år.
Oppgradert Land Cruiser er på vei - bilen kommer til Norge i januar neste år.

LES OGSÅ: Derfor kjører SUV-ene oftere av veien