Toyota GT 86: Vi ba om det – og nå får vi det

Dette er dagens hyggeligste bilnyhet.

To kraftige 'potter', diffusor, vinge på koffertlokket, hofter over bakhjulene og to dører. Dette legges ikke skjul på de sportslige ambisjonene i Toyota GT86   men motoren kunne godt vært litt sprekere. Og det blir den trolig også   akkurat som vi har bedt om her på Broom.no.
To kraftige "potter", diffusor, vinge på koffertlokket, hofter over bakhjulene og to dører. Dette legges ikke skjul på de sportslige ambisjonene i Toyota GT86 men motoren kunne godt vært litt sprekere. Og det blir den trolig også akkurat som vi har bedt om her på Broom.no.

En skulle nesten tro at gjengen i Toyota-ledelsen i Japan er faste lesere av Broom.no. For vi har jo selvsagt testet den nye sportsbilen deres – GT 86. Og for en herlig liten bil. Dette er virkelig Toyotas comeback med tanke på å tilby en folkelig sportsbil for folket.

Men vi har et lite ankepunkt – bilen tåler helt klart enda litt mer krefter. I starten fikk vi beskjed om at noe slikt var helt uaktuelt – men nå har de skiftet mening. Kanskje på grunn av testen vår her på broom. no?

Les vår test av Toyota GT 86 her

Mye moro

Nå skal det sies at det er "noen" andre, ja faktisk ganske mange, i bilverden som også har etterlyst litt mer krutt enn de 200 hestekreftene som er til rådighet i boxermotoren som er signert Subaru.

Det er nemlig slik at resten av bilen nærmest roper ut etter mer når du gir flat pedal gjennom svingene. Den elsker å bli pisket – og den virkelig godter seg når turtallsnåla ligger å snuser på 7-8.000 omdreininger.

Kjøreegenskapene er episke – intet mindre. Du får ikke mer moro for de 448.000 kronene denne bilen koster.

LES OGSÅ: Toyota MR2: Erlend sprengte motoren – og det var bare starten

Ny modell "i skuffen"

Men selv om det absolutt flytter seg helt greit også med 200 hestekrefter, 0–100 km/t er unnagjort på 7,6 sekunder, er det jo gjerne slik at mye vil ha mer. Og nå kan det se ut som om vi skal få nettopp det. Mer krefter.

Toyotas utviklingssjef, Tetsuya Tada, uttaler nemlig til britiske Autocar at det ligger planer om en sprekere GT-86-variant "i skuffen".

Han forteller at utviklingsavdelingen er i full gang med å utvikle en slik bil. Den er ikke helt ferdig – men vil ventelig kommer på markedet om et par års tid, trolig i forbindelse med at det legges opp til en facelift.

Denne GT 86-en har MER enn nok krefter

300 hestekrefter, ja, takk

Det hele er altså ikke klart enda – men et hett tips er naturligvis at boxermotoren utstyres med en turbo. Dermed kan også effekten fort komme opp i 250 – eller kanskje sågar 300 hestekrefter. Det er jo lov å håpe. Så kjære Toyota herr Tada, om du leser dette også, så sørg gjerne for at vi får nærmere 300 hestekrefter i denne bilen. På forhånd takk!

Ellers ryktes det også at en hybridvariant kan være aktuelt – naturligvis helt i tråd med dagens miljøprofil.

Dette er kanskje tidenes tøffeste Toyota

Kan også bli hybrid

Hvis det blir hybrid, her er det selvsagt snakk om elmotor og bensinmotor som skal jobbe sammen, blir det jo også et spørsmål om vektøkning. Batteripakker veier som kjent noen kilo.

Men dette bekymrer Tada og co. ingen plass – fordi det visstnok skal være en smal sak å sette i gang en svært så effektiv slankekur på GT-en. Rundt 100 kilo vil uten å gjøre store grep kunne fjernes.

Og, en hyggelig bieffekt, er jo også at batteriene vil sørge for enda lavere tyngdepunkt.

SE VIDEO: Toyota GT 86: Se den nye morobilen i aksjon