Det går an å øke effekten uten at det koster flere månedslønninger. Toyota Celica GTS 2003, illustrasjonsbilde.
Det går an å øke effekten uten at det koster flere månedslønninger. Toyota Celica GTS 2003, illustrasjonsbilde. Foto: Toyota

Toyota Celica: - Hvordan får jeg den til å bli et råskinn?

Han synes designet er nydelig - men vil ha mer krefter.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo! Leste om testen din av Toyota GT86 i går. Jeg har tenkt å kjøpe en 2000-modell Celica selv, har den på hånden fra en kamerat som har kjøpt ny bil. Det eneste jeg ikke liker med den er at jeg synes den har for lite motor.

Designet er jo nydelig, men den er ikke akkurat noe råskinn. Det jeg lurer på er om det er noe å gjøre med det og hvor mye hestekrefter du tror jeg kan få i den uten å blakke meg helt? Hilsen Toyotafan!

.

Benny svarer:

Som Toyotafan har du virkelig noe å glede deg over. Den nye GT86 er er rett og slett en sportsbil etter god, gammeldags oppskrift, med sprek motor på 200 hk og bakhjulstrekk. Jeg fikk etter å ha tilbrakt dagen på svingete spanske landeveier og ikke minst noen runder på en racerbane veldig sansen for den!

Men så til ditt spørsmål. Regner med at det er en T23 du har sett på? Som oftest så er det en 1,8-liter på 143 hk å finne mellom hjulhusene på disse. Da heter motoren 1ZZ-FE. Men den finnes også med en annen motor, nemlig 2ZZ-GE på 192 hk, også den en 1,8 liter. Som man finner i blant annet Celica T-Sport som er både en rask og undervurdert.

Ofte er den smart å kjøpe seg opp til en sprek motor først som sist, framfor å begynne og trimme en liten. Ofte har det hyggelige bivirkninger i form av bedre understell, bedre bremser og så videre også - noe som er viktig å tenke på ved trimming.

Problemet er at modellen er relativt uvanlig og dermed krever litt mer jobb og tålmodighet å få tak i.

Denne Celicaen har styling fra Magna tuning. Denne Celicaen har styling fra Magna tuning. Foto: Magna tuning.

Det er mye lettere å få tak i rene styling-deler (det finnes virkelig MYE - alt fra Lambo-dører til spoilere så store som hus, store hjul. custom-lykter og senkesett +++) til denne, enn rene trimdeler.

Men du vet for snille gutter så ordner det seg - uansett.

Det finnes chip til den, men på biler uten turbo er det litt begrenset hvor mye effekten øker. I dette tilfellet øker den fra 143 hk / 172 Nm til 157 / 189 NM - samtidig som bensinforbruket synker litt.

Hvis du i tillegg kompletterer med et sportsluftfilter og et godt sportseksosanlegg, vil jeg tro at du skal kunne hente ut ca 165 realistiske hestekrefter fra denne motoren - uten at det koster deg flere månedslønninger!

Ønsker deg lykke til!

Les også: Er dette tidenes tøffeste Toyota?


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame