Toyota Auris Touring Sports: Denne venter mange kunder på ...

... mens konkurrentene gruer seg.

Slik ser den nye Touring Sports ut bakfra. Vi kjenner igjen designelementer fra bla. RAV4.
Slik ser den nye Touring Sports ut bakfra. Vi kjenner igjen designelementer fra bla. RAV4.

Da Toyota Auris tok over for suksessmodellen Corolla i 2007 mistet Toyota en viktig ting – nemlig stasjonsvogna i det såkalte C-segmentet.

En svært viktig bil i et like viktig segment, hvor konkurrenter som Ford Focus, VW Golf og Volvo V50 har regjert uten konkurranse fra Toyota på stasjonsvognfronten i nesten seks år.

Nå er det slutt på det. Det sørger Auris Touring Sports effektivt for.

Dette er en bil den norske Toyota-importøren garantert gleder seg til å få på plass hos sine forhandlere. Norge er jo som kjent et stasjonsvognland ...

God plass, lekkert design, og eneste hybrid i segmentet gjør at 1800 Norske familier kommer til å kjøpe denne i år. Bilen lanseres i Norge rett etter sommerferien.
God plass, lekkert design, og eneste hybrid i segmentet gjør at 1800 Norske familier kommer til å kjøpe denne i år. Bilen lanseres i Norge rett etter sommerferien.

Les mer om nye Toyota Auris her:

Morsommere

I Europa regner Toyota med at en av fire vil velge stasjonsvogna – eller Auris Touring Sports som det korrekte offisielle navnet er.

I det navnet ligger det også at Toyota nå skal bevege seg bort ifra "gubbestemplet" de innimellom forbindes med.

Nye Auris skal bli morsommere å kjøre, samtidig som designet også friskes betydelig opp i forhold til den utgående modellen. Både utvendig og innvendig.

Dette er Toyotas mest sporty, nemlig GT86:

Eneste fullhybrid

En annen viktig ting er at den nye Touring Sports tilbys med en fullhybrid drivlinje i tillegg til bensin- og diesel. Det blir dermed den første stasjonsvogna i segmentet som tilbyr dette.

Tradisjonelt har ikke hybridbiler kunnet trekke tilhenger, men det kan denne.

Motoren er en 1,8-liters bensin på 136 hk, mens forbruket er nede i 0,38 l/mil ved blandet kjøring. Med et CO2-utslipp på bare 85 g/km, er dette en av de mest miljøvennlige stasjonsvognene du kan eie.

Nykommeren blir selvfølgelig tilgjengelig med andre motorer også.

Vi snakker da 1,3-liters- og 1,6 liters bensinmotorer, og 1,4-liter og 2-liters diesel.

Toyota Prius + Seven: Familiebilen som flytter grenser

Innvendig er den lik en vanlig Auris
Innvendig er den lik en vanlig Auris

Denne Toyotaen har blitt en skikkelig kultbil

Prismessig vil Touring Sports koste ca. 15.000 mer enn 5-dørsutgaven etter det Broom erfarer.

Det vil si en startpris på rundt 223.000 kroner – mens hybridutgaven trolig vil ligge på ca. 265.000 kroner.

De nærmeste konkurrentene, VW Golf stv. og Ford Focus stv., koster fra henholdsvis 242.00 og 233.000 kroner.

Toyota Auris Touring Sports vil være å finne hos forhandlerne ifra medio august.

Salgsmålet for inneværende år er på ubeskjedne 1800 biler. Mens for 2014 forventer man å selge drøye 2000 slike biler til Norske familier.

Norge er jo et stasjonsvognland uten like og dette er en bil mange forbrukere venter på, mens vi antar at konkurrentene ikke gjør det samme ...


Les også: Vår test av nye Toyota RAV4 her: