Touch eller pek - hva er best?

- Den ene kan rett og slett være trafikkfarlig ...

Audi sitt menyhjul, og tilhørende hurtigmenyer, touchpad og stereokontroll er bilbransjens beste innenfor denne måten å løse infotainmentsystemer på. Hvis en snakker touch skjerm er det Tesla som legger lista   og den ligger høyt.
Audi sitt menyhjul, og tilhørende hurtigmenyer, touchpad og stereokontroll er bilbransjens beste innenfor denne måten å løse infotainmentsystemer på. Hvis en snakker touch skjerm er det Tesla som legger lista og den ligger høyt.

Bilvalg handler ikke bare om design og kjøreegenskaper. Det legges stadig mer vekt på utviklingen av infotainmentsystemer i biler. Og med god grunn - dette er jo blitt en veldig sentral del av bilen.

Ofte er det akkurat her en skiller de gode fra de mindre gode - eller rett og slett dårlige.

Gjennom jobben med å teste biler, får jeg anledning til å prøve ut mye av det bilbransjen har å by på av moderne teknologi knyttet til dette.

Det er naturligvis veldig mange ulike vairanter - men i all hovedsak dreier det seg nå om to retninger: Enten har en touchskjerm - eller en bruker en menyhjul og tilhørende knapper til å styre infotainmentsystemet.

Begge har sine fordeler og ulemper - og her kommer noen betraktninger rundt hva min erfaring tilsier er den beste varianten. Og hvorfor.

Nye Mazda 3 har både menyhjul OG touchskjerm. Men vi mener systemet
  ville fungert akkurat like bra uten touch-muligheten.
Nye Mazda 3 har både menyhjul OG touchskjerm. Men vi mener systemet ville fungert akkurat like bra uten touch-muligheten.

LES OGSÅ: Så mye har status-SUVene falt i pris

BMW gikk egne veier

At utviklingen har gått rasende fort de siste årene skjønner en bare ved å kikke inn i en 15 år gammel bil. Som regel var det da store, fysiske knapper og brytere.

I dag er bilene ofte avanserte datamaskiner - og hos stadig flere har antall knapper etterhvert blitt redusert.

Og først ut med å tenke helt annerledes enn de andre var på mange måter BMW.

Tidlig ute

Da de kom med sitt iDrive-system, med et menyhjul som styrte funksjonene på skjermen på dashbordet - var det ganske så revolusjonerende.

Men teknikken var i et tidlig stadium - og mange oppfattet det som tungvint. Ikke minst i 7-serien - der menyhjulet kunne dyttes i åtte ulike retninger, i stedet for fire, slik som på 5-serien.

Det var heller ingen "tilbake"-knapp - eller hurtigknapper til de ulike hovedvalgene. Det eneste valget var knappen til hovedmenyen.

BMW var først ute med menyhjul til infotainmentsystemet. Men
  det var i starten bare mulig med to knapper - hovedmenyen eller talestyring.
  Sistnevnte var ekstrautstyr ...
BMW var først ute med menyhjul til infotainmentsystemet. Men det var i starten bare mulig med to knapper - hovedmenyen eller talestyring. Sistnevnte var ekstrautstyr ...

LES OGSÅ: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Audi med videreutvikling

Audi var ikke sene om å adoptere den samme filosofien - men gjorde den mer brukervennlig, ved å ha egne hurtigmeny-knapper som gikk til de mest brukte valgene. Og ikke minst en tilbake-knapp.

Mercedes kastet seg også på. Og mens BMW etterhvert gjorde som Audi - og utstyrte iDrive med hurtigmeny-knapper rundt menyhjulet - valgte Mercedes å holde seg til en "tilbake"-knapp og en angre/slette-knapp.

Trenger bare å peke

Lexus har også utviklet et lignende systen - med en svært elegant mus, som egentlig gjør samme nytten som menyhjulene.

Samtidig som Lexus og de tyske premiummerkene holdt på med dette, gikk mange av de andre altså over på touch-skjerm-varianten.

VW har til og med utviklet en skjerm som ikke er avhengig av fysisk berøring, men bare trenger å bli pekt på.

LES OGSÅ: Tre tøffe og billige sommerbiler

De beste: Audi/BWM og Tesla

Den største og beste touch-skjermen finnes imidlertid i Tesla Model S.

Her har en tatt dette med infotainment til det ekstreme - med en diger skjerm, imponerende oppløsning på bildene og svært brukervennlig størrelse på "knappene" du skal treffe/justere med fingeren.

Bortsett fra en knapp for å åpne hanskerommet og en for å slå på nødblinken, er det faktisk ingen andre fysiske knapper på dashbordet i det hele tatt!

Når det kommer til systemer med menyhjul er det Audi/BMW som har det beste og mest intuitive systemet.

Jeg glemmer forøvrig ikke at en naturligvis kan belage seg på talestyring i mange modeller. Altså at du rett og slett forteller bilen hva du skal ha - enten det er bytte av radiokanal, ringe eller skifte til CD-spiller.

Men her er det også begrensninger - og det er slett ikke alle systemene som er like lett å få ønsket respons fra ...

Bare se her ...

Eksempel på rotet touchskjerm, med små knapper.
Eksempel på rotet touchskjerm, med små knapper.

Menyhjul er best

Mye handler sikkert om vane - men undertegnede har i alle fall en klar favoritt med tanke på hvilke av disse to retningene som er best: Det er menyhjul-varianten. Uten tvil.

Touch-skjermene er ofte små - og gjerne omringet av ørsmå knapper med bitteliten skrift på.

Når skjermen er liten, blir gjerne de valgene du skal treffe på skjermen også små. Hvis du svinger eller treffer en hump i veien, er sjansene store for at du "bommer".

LES OGSÅ. Volvo 960 Limousine: Morten kjører limo hver dag

Irriterende og farlig

Det er rett og slett fantastisk irriterende, og naturligvis trafikkfarlig, å sitte og finsikte på en ørliten knapp på en touchskjerm. Ikke minst hvis du bommer. Og det gjør du!

Et hederlig unntak i så måte er nettopp Tesla Model S. Sensitiviteten og størrelsen på skjermen og de områdene du skal treffe er så god at den går mange ganger utenpå nestemann på listen.

Helt fritt for touch-skjerm-roting blir det jo heller ikke her - men sjansene er mye bedre for å treffe.

LES OGSÅ: Unik, adelig sportsbil funnet i en hekk

Litt forsinkelse

VW skal også ha for at de har klart å gjøre menyene rimelig brukervennlige - slik at det skal være lett å orientere seg.

Noen ganger er det også forsinkelse fra du treffer skjermen til det du har presset på fungerer. Og da sitter du der, og lurer på om du i det hele tatt har truffet.

Du kan hos de fleste velge å få en pipelyd som skal fortelle deg om trykket ditt er registrert eller ikke. Men det er også litt slitsomt i lengden. De fleste slår den nok av.

VW har en god og ryddig touch-skjerm, som også fungerer bare
  om du peker på den ...
VW har en god og ryddig touch-skjerm, som også fungerer bare om du peker på den ...

Bedre sikkerhet

Med menyhjul slipper du å flytte blikket så mye fra veien - du vet hvor knappene befinner seg og kan "stien" til de viktigste valgene. Med skjermen høyt montert på dashbordet, slik de fleste har nå, er det nok med et raskt blikk til siden.

I kombinasjon med hurtigknappene som Audi og BMW har lagt rundt menyhjulet, er det ofte ikke nødvendig å ta bort blikket fra veien i det hele tatt.

LES OGSÅ: Tesla Model S: - Dette er årets mest spennende bil

Kan skrive også ...

Dessuten får du hos både Audi og BMW muligheten til å skrive inn tall og bokstaver på egne felt med fingeren. Altså ikke på skjermen, men på et lite område ved siden av eller på menyhjulet.

Også dette fungerer overraskende bra når du bare får brukt det et par ganger.

Konklusjonen: Menyhjulet, eller tilsvarende (for eksempel mus), er det desidert beste systemet - både for sikkerheten og brukervennligheten.