Topp 5: Biler vi synes skal gjenoppstå

Hvilken er din favoritt? Bli med og stem:

Noen biler har så avgjort fortjent en etterfølger, men uten at så har skjedd. (Foto: Broom.no)
Noen biler har så avgjort fortjent en etterfølger, men uten at så har skjedd. (Foto: Broom.no)

Påsken er en tid for både stillhet og fest. Stillhet på grunn av døden og fest på grunn av oppstandelsen.

Med dette som utgangspunkt – og helt uten sammenlikning for øvrig – så ble dette et tema rundt lunsjbordet i Broom-redaksjonen forleden. Kanskje ikke-helt overraskende med gamle, ”avdøde biler” som aldri gjenoppsto som ”hovedpersoner”. Eller sagt på en annen måte: Populære biler som aldri fikk noen verdig arvtaker.

Del med Facebook-vennene dine

Forslagene ble etter hvert mange og temperaturen relativt høy på hvilke som burde gjenoppstå og hvilke som det er helt greit er sendt til den evige hvile.

Resultatet av lunsjen ble denne topp 5-listen over biler vi i Broom gjerne skulle sett igjen.

1. Ford Capri

Ford-Capri-2,6-RS
Ford-Capri-2,6-RS

På 60- og 70-tallet fulgte erkefiendene Ford og Opel hverandre tett. Tenk bare på biler som Ford Escort/Opel Kadett, Opel Rekord/Ford Granada og ikke minst Opel Manta/Ford Capri. Veldig mye samme "greia"–til samme publikum, men fra to forskjellige fabrikanter.

Men der Opel fortsatte med Calibra som en arvtaker for Manta, stoppet Ford med Capri som aldri fikk noen reell arvtaker. Selv om de gjorde et halvhjertet forsøk med Ford Puma – en bil som floppet totalt.

Nei - Ford Puma er ikke så tøff som Capri.
Nei - Ford Puma er ikke så tøff som Capri.

Trøsten få være at vi i alle fall fikk nyte den lille lekre Forden gjennom tre generasjoner.

Les mer om Ford Capri her:

Ford Capri ble lansert på bilsalongen i Brussel i 1969, og ble en suksess. Planen var at den Cortina-baserte coupen skulle være Europas svar på USA-suksessen Ford Mustang. Mustang er rett og slett bilhistoriens største suksess – så det gikk jo ikke, men Capri ble en populær bil allikevel.

Kanskje på tide med en skikkelig arvtaker snart nå?


2. Volvo Duett

Volvo PV 445, 1957
Volvo PV 445, 1957

Du får to biler i en sa reklamen. En trofast sliter av en arbeidsbil i hverdagene og en trygg, solid og fornuftig familiebil til helgeutfluktene. Derav navnet Duett. Den korrekte betegnelsen er dog Volvo 445 (fra 1953 til 1958) og Volvo 210 (fra 1958-1970).

Noen mener dette er verdens første skikkelig flerbruksbil og endog forgjengeren til bilene vi i dag kaller for SUV. Jeg har hørt Toyota Landcruiser nevnt i samme slengen. Mulig at det er en likhet – tross enorme forskjeller ...

Volvo Duett er verdens beste bil mener entusiastene. Like ukomplisert som en kleshenger og så solid og driftssikker at det nesten grenser til det kjedsommelige.

Det er lett å tro at dette er stasjonsvogn-utgaven av Volvo PV – hvilket er både rett og feil. Duetten har i motsetning til PV separat ramme – og er derfor enda mer solid. Den overlevde også personbilvarianten og ble solgt helt fram til 1970, og dermed parallelt med både Amazon Herregårdsvogn og nykommeren Volvo 145. Det sier ikke så rent lite ...

Volvo 145 Ekspress
Volvo 145 Ekspress

Kundene etterspurte plassen i Duett på nykommeren og Volvo lanserte 145 Ekspress med ekstra høyt tak som en slags kompensasjon, men den ble aldri like populær som Duetten og forsvant allerede i 1973.

Topp 5: De kuleste stasjonsvognene fra Volvo



3. Citroën 2CV

Citroen 2CV Charleston-1983
Citroen 2CV Charleston-1983

En ting er helt sikkert: Lille, enkle Citroën 2CV er en bil som gjør noe med deg enten du er interessert i biler eller ei. Den har blitt et kultsymbol og et ikon. Ikke bare for de med runde briller og lilla kordfløyelsbukser. Dette har blitt en entusiastbil av rang. Faktisk så er den unnselige bilen med fasong omtrent som et apefjes den bilen som har hatt størst verdiøkning fra 1995 og fram til i dag.

Men dette til tross, noen arvtaker har vi ikke sett ennå, og det er litt rart med tanke på at andre kultbiler for lengst har kommet i ny utgave. Både Mini, Beetle, Mustang og Fiat 500.

Et av grunnprinsippene under utvikling av 2CV var jo at fire voksne menn med hatt, skulle kunne kjøre den over et jorde med en kurv full av egg – uten at eggene ble knust. Mulig at dette ikke er noen aktuell problemstilling lengre – i og med at arvtakeren lar vente på seg? Menn bruker jo ikke hatt i våre dager ...

Denne ble presentert som en arvtaker i 2007. Enda har ingen
  sett den...
Denne ble presentert som en arvtaker i 2007. Enda har ingen sett den...
Bilen ble produsert fra 1948 og helt fram til 1990, da utslippskravene ble for tøffe. Har du lyst på en så kan du sjekke ut vår kjøpeguide for 2CV her:

Bilene hadde sin enkelthet til tross også en del innovative løsninger slik som uavhengig fjæring på alle hjul, tannstangstyring og bremser plassert helt inne ved differensialen for lavest mulig uavfjæret vekt.

En svært sjelden Sahara-utgave med firehjulstrekk ble også bygget mellom 1960 og 1971 i kun 694 eksemplarer. Denne hadde en motor foran til forhjulene og en bak – til drift av bakhjulene.



4. Subaru Pickup

Subaru-pickup
Subaru-pickup

Subaru har alltid laget litt annerledes biler. Subaru Pickup er ikke noe unntak i så måte. Den minner faktisk litt om et slags japansk svar på Chevrolet El Camino med sitt personbil-utseende, sitt plan og ofte også T-tak i glass.

Subaru Brat – (en forkortelse for BI-drive Recreational All-terrain Transporter)–som det offisielt korrekte navnet er, bygger i utgangspunktet på Subaru Leone.

Bilen ble produsert mellom 1978 og 1993. Sin storhetstid hadde den i Norge tidlig på 80-tallet. Registret som varebil kostet de ikke mange kronene, den hadde med sin firehjulstrekk suveren framkommelighet og enda bedre driftssikkerhet.

Motoren var (fra 1981) en 1,8 liter på 94 ganske tørste hestekrefter, men du kunne også i kjent Subaru-stil få den med turbo. Mange av bilene i Norge fikk også på montert en glassfibertopp–og vips så hadde man en liten to seters stasjonsvogn.

Subaru Baja
Subaru Baja

Mange av Brooms lesere har sikkert fått med seg at bilen ut i den store verden fikk en etterfølger, nemlig Subaru Baja, men her i Norge selges ikke den – og vi savner den lille morsomme og nyttige pickupen fra Subaru i trafikkbildet.

Les også: Denne Subaruen skapet en helt ny trend:


5. Chevrolet Caprice

Chevrolet-Caprice
Chevrolet-Caprice

Svær som et hangarskip, komfortabel som en hotellseng, med V8-motor foran og drivhjulene bak og nesten like amerikansk som Coca-Cola og hamburger til sammen!

Vi snakker Chevrolet Caprice. Amerikas svar på Volvo 240, traust og solid – og helt uten sammenligning for øvrig ... Med utstyr vi på andre siden av Atlanteren kunne drømme om: Air condition, elektriske vinduer, tilt og teleskop ratt, elektriske seter, original stereo og cruise control – bare for å nevne noe.

Bilene fantes både som sedan, coupe og stasjonsvogn og ble sett på som steindyre luksusbiler her hjemme, men var alminnelige hverdagsbiler "over there" I Norge var det tredje generasjon (1977–1990) som solgte best.

Chevrolet Caprice 1966.
Chevrolet Caprice 1966.

Det hele begynte i 1965 da Caprice startet som en luksusversjon av Impala. I 1966 stod modellen på egne bein - av alle ting med en stasjonsvogn i woodie-utgave. Fire generasjoner og 30 år senere – altså i 1996 og nærmere bestemt 13 desember – var Caprice-eventyret over.

Selv om navnet nå er tilbake på en spesialbygget politibil i USA, basert på gammel-Capricens australske etterkommer Holden Caprice, savner vi den ur-amerikanske folke-Capricen. Vil den noen sinne komme? Vi håper på det i alle fall...

Les også: Chevrolet Camaro & Pontiac Firebird - nå er de veteraner

Her kan du stemme på din favoritt: