Topp 5: Bilbransjens beste slagord

Et godt slagord er viktig når du skal selge bil. Men hvem er flinkest til dette? Her er våre fem favoritter.

Chevrolet slagord
Chevrolet slagord

5. BMW: Freude Am Faren

Tysk er et veldig konkret språk, uten så mye dill og omveier. Derfor er det ikke så rart at det er to tyske slagord på top 5-lista. (Nur Fliegen ist Schöener, som var slagordet til Opel GT var på nippet til å bli med.) Med "Pure Driving Pleassure", oversetter BMW sitt slagord til engelsk. Men Freude Am Faren er mye bedre, og sier masse om hva BMW tenker om det å lage biler.

4. Chevrolet: The Heartbeat of America

Det var en gang da det var et land i vest, som hadde verdens største bilfabrikker. Den ene het Ford, som først var størst. Så kom Chevrolet, og ble konge over halve kongeriket. Chevrolet var pulsen i USA, helt til de dumme avgjørelsene til de dumme mennene som styrte kongeriket, ble avslørt av en luring fra øst. Chevrolet var "The heartbeat of America." De burde prøve å bli det igjen.

3. Land Rover: Go beyond!

Det er bare en promille av alle solgte Land Rovere som får annen søle på dekkene sine enn det man finner i en regntung oppkjørsel. Likevel representerer firehjulstrekken, de udiskuterbare terrengegenskapene, og den tøffe konstruksjonen (i hvert fall så lenge vi snakker om Defender), en drøm om frihet. Frihet til å kjøre hvor man vil. Og beyond fanger dette perfekt.

2. Toyota: Today. Tomorrow. Toyota.

De produserer de største pick-upene man får kjøpt i USA, og ligger ikke langt etter med SUVene. Allikevel har Toyota skapt seg et utpreget miljøimage, og det er ingen tilfeldighet. PR-avdelingen deres er bilverdens beste.

Toyota Prius er Toyota sitt perfekt timede miljøalibi. Slagordet Today Tomorrow Toyota, spiller på at Toyota tenker ekstra mye på fremtiden, og vil være med å sikre den. Like perfekt timet som Prius.

1. Audi: Vorsprung Durch Technik

Forsprang gjennom teknikken ble tatt frem som et slagord til NSU R80 i 1971, som var den første serieproduserte bilen med Wankel-motor. NSU tilhørte de fire ringene og Audi overtok slagordet. Det fikk full slagkraft da Audi kom med sin quattro, der forspranget virkelig lå i teknikken. Tysk blir talt av mange, men er ikke i nærheten av noe verdensspråk, allikevel fungerer slagordet perfekt over hele verden, på Audis tyske morsmål.

(TV2 er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne nettsider.)

Du mener kanskje det finnes enda bedre slagord. Kom med forslag i kommentarfeltet nedenfor.

BMW logo
BMW logo
Chevrolet slagord
Chevrolet slagord
Land Rover Defender
Land Rover Defender
Toyota logo
Toyota logo
Audi R8
Audi R8