Topp 3: Norges billigste SUV-er akkurat nå

Trenger du god framkommelighet i vinterferien? Det trenger ikke koste mye!

Trenger du skikkelig vinterferiebil   men har slunken bankkonto? Da har vi funnet tre biler som kanskje kan være noe for deg.
Trenger du skikkelig vinterferiebil men har slunken bankkonto? Da har vi funnet tre biler som kanskje kan være noe for deg.

Vi nordmenn elsker SUV-ene. Dette er bilklassen som vokser raskest. Det finnes knapt en eneste bilprodusent med respekt for seg selv som ikke har minst en SUV i modellrekken - mange har flere.

SUV-er finnes i en rekke størrelser og prisklasser. De trenger slett ikke være kjempedyre - men i praksis er nok dette en biltype som tiltrekker seg litt ekstra kjøpesterke mennesker.

"Litt småfiks"

Det gjelder nybil - på bruktmarkedet kan virkeligheten være en helt annen.

I anledning vinterferiestart i store deler av landet, har vi tatt et lite dykk ned i bruktmarkedet med dette utgangspunktet: Hvor billig er det egentlig mulig å få en SUV?

Da har vi for det første valgt å definere SUV som en høyreist bil med firehjulstrekk. Vi har også satt som abolutt kriterium at bilen må være registrert, kjørbar og EU-godkjent.

Dermed forsvinner det en rekke reparasjonsobjekter og biler som bare "trenger litt småfiks" for å komme gjennom EU-kontrollen. Men som du snart skal få se - prisene blir likevel slett ikke ille.

Her er de: Norge tre billigste SUV-er akkurat nå:

Før du kjøper brukt-SUV: Dette er de beste

1992 Mitsubishi Pajero, 342.000 km - kr. 15.035,-

Rusten later til å ha gode forhold, særlig på bakre hjulbue. Men det må man egentlig bare regne med på en såpass gammel bil som dette. (Foto: Faksimile fra www.finn.no)
Rusten later til å ha gode forhold, særlig på bakre hjulbue. Men det må man egentlig bare regne med på en såpass gammel bil som dette. (Foto: Faksimile fra www.finn.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

Dette er en liten klassiker i 4x4-markedet. Pajero solgte godt på 80-tallet, og denne generasjonen fulgte opp det - med kombinasjonen god framkommelighet og mye plass. Mange eksemplarer er registrert som sjuseter, men i denne er det fem seter.

Pajero er en ekte arbeidshest. Bygget på ramme, noe som gjør at den også kan trekke tunge lass uten problemer. Her er det også egen lavgirspak. Fort går det imidlertid ikke. Under panseret finner vi en 2,5-liter dieselmotor på 99 hestekrefter. Den gjør forsåvidt jobben, men sammenlignet med dagens moderne dieselmotorer er dette svært gammeldags.

Mye nytt

Bilen ser slett ikke verst ut innvendig, utvendig har rusten begynt å tygge godt på både hjulbuer og bakluke. Det er nok smart å sjekke litt nærmere for dette, det er ofte nettopp rusten som til slutt tar livet av disse bilene.

Selger i Oslo kan fortelle at motor ble byttet i fjor, da fikk den også ny regreim og vannpumpe. En såpass stor investering på en så gammel bil, kan tolkes som om resten av bilen er i god stand.

Den er i alle fall EU-godkjent til november i år og med omregistreringsavgift, ender du altså på rett over 15.000 kroner for denne.

Les om Pajero i Brooms bruktbilguide - klikk her:

1995 Jeep Grand Cherokee, 316.000 km - kr. 15.535,-


Dette var staselige greier da den var ny - og designet holder seg fortsatt godt på Jeep Grand Cherokee. (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)
Dette var staselige greier da den var ny - og designet holder seg fortsatt godt på Jeep Grand Cherokee. (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)


Klikk her for å se hele annonsen

Dette var gromme saker da bilen rullet i land i Norge tilbake i 1995! Jeep Grand Cherokee var også en stor slager i Norge en periode. Nok mye takket være et røft og elegant design. Dessuten hadde den stor motor og som regel mye utstyr - som det skal være i en amerikansk bil.

Grand Cherokee hadde også fordelen av å være tidlig ute. Dette var flere år før både BMW X5 og Mercedes ML.

Den nærmeste konkurrenten var nok Range Rover, men den var 1) kostbar og 2) belemret med et kvalitesrykte som nok skremte bort mange kjøpere.

Bensin og automat

Dette eksemplaret blir nå ditt for 15.535 kroner. Ikke altfor bilkyndige hyttenaboer vil nok tro du har betydelig mer for bilen - i alle fall på litt avstand. Bildene avslører nemlig at rusten har begynt å herje litt på denne bilen også.

Interiøret er preget av mye billigplast og plassen imponerer ikke. Til gjengjeld kan du nyte draget i en 4-liters bensinmotor, naturligvis i kombinasjon med automatgir.

Mange av disse ble forresten solgt med dieselmotor i Norge. Den motoren var både upålitelig - og høyst hørbar.

"Har noen elektriske feil med litt lys i bilen", forteller selger Cesilie fra Drammen - som også kan opplyse at dette er hennes konebil og at hun selger fordi hun ikke trenger den mer.


Les mer om Grand Cherokee i bruktbilguiden - klikk her:


1990 Chevrolet Blazer, 130.000 km. - kr. 16.535,-


Dette er amerikaner på godt og vondt. Men til denne prisen, framstår denne Bøazeren som mye bil for pengene. (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)
Dette er amerikaner på godt og vondt. Men til denne prisen, framstår denne Bøazeren som mye bil for pengene. (Foto: Faksimile fra www.finn.no.)

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Denne Blazeren koster nøyaktig det samme som Grand Cherokee over, det vil si at begge selgere har lagt seg på 15.000 kroner pluss omregistrering.

Her snakker vi tredørs, fireseters bil - og i så måte kanskje litt mindre kurant for de som både trenger fullt baksete og relativt enkel tilgang til det. Men til gjengjeld virker det som om 1990-modellen har blitt godt passet på så langt.

Gustav fra Hjelset oppgir kilometerstanden til bare 130.000. Det må naturligvis dobbeltsjekkes - hvis det stemmer er det helt klart positivt.

Mye bil igjen

Han har også skiftet alle bremserør, bremseslanger foran, fjærer bak og batteri. Bilen skal være i daglig bruk og starter ifølge annonsen hver gang. Noe rust og småbulker er bortimot obligatorisk på en såpass gammel bil, men selger forsikrer at det ikke er noe av betydning.

Under panseret finner vi en 4,3-liters bensinmotor, også her er det naturligvis automatgir. Det er nok grunn til å regne med at den er ganske glupsk av seg i matfatet.

Blazeren er EU-godkjent til november 2014 og her kan det nok være bil igjen til mange år etter det også.

Godt kjøp: Disse 4x4-eierne er best fornøyd