Norge er på Europatoppen i kostbart bilhold - og det er ingen grunn til å tro at det vil endre seg med det første.
Norge er på Europatoppen i kostbart bilhold - og det er ingen grunn til å tro at det vil endre seg med det første. Foto: Fotomontasje: Ole-Martin Lundefaret

Tør du å lese hvor mye du egentlig bruker på bil?

- Ikke rart at bilistene føler maktesløshet, sier politiker.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Vi vet at bilhold i Norge koster betraktelig mer enn sammenlignet med de fleste andre land. Motargumentet har vært at vi også tjener mer enn andre land, og dermed går regnestykket opp i opp. Men den «myten» blir knust av tall fra Eurostat som viser at en norsk husholdning bruker hele 18 prosent av forbruksutgiftene på transport, mens gjennomsnittet for EUs 27 medlemsland er på 12 prosent.

– Norge er selvfølgelig også generelt et høykostnadsland, men når en husholdning snart bruker 20 prosent av sine forbruksutgifter på transport, så vitner det om at det ligger for høyt, sier Bård Hoksrud i Frp til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB)

13 prosent i Sverige

I Nordens «bil-land» Sverige bruker husholdningene 13 prosent av sine forbruksutgifter på bil, mens danskene må punge ut med en prosent mer. Tyskerne bruker i likhet med svenskene 13 prosent, mens det billigste transportlandet er Bulgaria med kun fem prosent.

– Det er liten tvil om at det er kostnaden ved bilhold som drar snittet så voldsomt opp. Vi punger ut stadig mer i engangsavgift, årsavgift, drivstoffavgift, omregistreringsavgift og bompenger, og mer ser det ut til å bli, slår Frp’s samferdselspolitiske talsmann fast.

Dyrere i framtiden

Hoksrud mener at bilistene risikerer å betale enda mer i framtiden.

– Det er vanskelig å klandre billistene for å føle maktesløshet når de hører om stadig nye bompengeprosjekter der regjeringen slår seg på brystet når de bygger vei for andres penger, sier 2. nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Politikeren sendte et spørsmål til finansministeren i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett angående hvor mye hver husholdning brukte i forhold til OECD-landene på transport, og hvor mye av dette som tilskrives offentlige avgifter. I sitt svar viste departementet til tallene fra Eurostat fra 2005.

– Dette er riktignok gamle tall, men jeg er overbevist om at det ikke har blitt bedre siden den gang, tror Hoksrud.

Som altså mener at 18 prosent er altfor høyt.

Gjennomsnittlig forbruk som går til transport:

Du kan lese mer om bil og trafikk på siste.no - her:

LES OGSÅ: - Hvordan kan bilverkstedet ta over 1500 kroner timen?

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
VW e-Golf:
Bilen min VW Transporter: Se hva Are fikk med seg hjem fra skogsturen
Ford Fiesta: Nå kan det bli priskrig på småbil
Seat IBX: Dette kan være starten på et comeback i Norge
BMW 730d: Her kan du lett svi av én million - på fire år
– Klart du kan legge om til sommerdekk nå!
I fjor solgte Kai 491 biler

reklame