Test VW Passat 2011: Billig familie-stasjonsvogn

"Nye" Passat er kanskje ikke helt ny. Les hvorfor vi likevel blir imponert.

Den aller første Passaten kom i 1973. Siden den gang er dette en bilmodell som har gjestet mang en norsk garasje.

Passat stasjonsvogn – gjerne med dieselmotor – har på mange måter blitt selve symbolet på en erkenorsk, fornuftig familiebil som glir inn i alle samfunnslag. Litt slik som det var med Bobla på 50 og 60-tallet. Den levde helt klart opp til navnet ”Folkevogn”. Og tradisjonen videreføres av både VW Golf og VW Passat.

Nå, 37 år etter at den første Passaten trillet ut av fabrikkporten, skal jeg ha en nye Passat i garasjen min – for en uke.

Skjønt, ny og ny fru Blom ... De lærde strides litt om hvorvidt den er ny eller ei ...

Les om det her: Mener nye VW Passat ikke er ny nok

Men – det skal jeg finne svaret på!

Bilen jeg har blitt utstyrt med er en 1,6 TDI (105 hk diesel) og er en Comfortline-utgave. For en gangs skyld er den ikke nedlesset med utstyr heller. Metallic og ryggesensor er eneste tillegg, og prislappen stopper på behagelige 317 000 kroner. All inclusive! Det er vanskelig å bruke ordet "billig" om bil etter at de har vært gjennom den norske avgiftskverna, men likevel: Dette er svært gunstig for en stor stasjonsvogn med mange gode egenskaper.


Kjøreglede: 5/6

DSC_0052 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0052 (Foto: Marius Christensen)

VW Passat med 1,6-liters dieselmotor på 105 hk blir ikke av de aller mest sportslige familiestasjonsvognene. Styringen er heller ikke så skarp som på for eksempel Ford Mondeo. Men når det er sagt , er den støysvak, komfortabel og oppleves som veldig stabil og trygg på veien.

Kjøreegenskapene står ikke noe tilbake for biler som koster både 100 og 200 000 kroner mer. Jeg har også en mistanke om at den nye er bedre støyisolert enn den forrige – eller er det bare jeg som begynner å høre dårlig, kanskje?

Det er vinter i Norge og glatt ute, og etter å ha kjørt i fem kuldegrader og regnvær (!) kan undertegnede bekrefte at både ESP og ABS virker som det skal ...

Kjøreegenskapene og understellet er helt klart kapabelt til å takle større motorer enn den som står mellom forskjermene i denne bilen.

Slik jeg opplever VW Passat, er den blant de aller beste familiebilene når det gjelder kjøreegenskaper i denne prisklassen – akkurat slik som den forrige utgaven.


Interiør / plass: 6/6

Pent, elegant og fuksjonelt dashbord.  (Foto: Benny Christensen)
Pent, elegant og fuksjonelt dashbord. (Foto: Benny Christensen)

Jeg liker Passats interiørdesign. Selv om vi her snakker om en forholdsvis enkel og lite påkostet modell. Dashbordet er elegant og med høy finish., og den opplevde kvaliteten er høy. Stoffsetene ser litt ”billige” ut, men jeg sitter godt og har god plass foran.

Bakseteplassen er veldig god og bagasjerommet på 603 liter er blant de aller største i klassen. Jeg tror at nettopp denne interiørløsningen med plass, eleganse og kvalitet er en tungtveiende grunn til at så mange barnefamilier går for denne bilen.

Om det er mye nytt innvendig siden forrige modell? Nei, gitt her er det aller, aller meste ved det gamle. Akkurat det skuffer meg bitte-litte granne – tross alt.


VW-Passat-2011-forseter (Foto: Benny Christensen)
VW-Passat-2011-forseter (Foto: Benny Christensen)

Les også: Hva er beste kjøp, Passat eller Touareg?

Motor: 5/6

1,6-liter diesel på 105 hk / 250 Nm, det er tallenes tale for motoren du finner under panseret her. 0–100 km/t tilbakelegges på 12,5 sekunder og toppfarten er 193 km/t. Disse tallene får deg neppe til å boble over av øyeblikkelig ha-begjær, men fakta at er denne relativt beskjedene pakken duger veldig godt til normalt bruk. Og de fleste trenger neppe mer enn dette.

Mer skyv og morsommere blir det om du velger 2-liter TDI-en på 140 eller 170 hk. Dyrere også.

105 hk leveres sammen med en 6-trinnsgirkasse som er lettsjaltet og presis. Motoren oppleves også som både stillegående, vibrasjonsfri, fleksibel og sterk nok, men altså ikke veldig rask.

Forbruket ved blandet kjøring er på lave 0,44 l/mil. Absolutt et pent tall for en romslig stasjonsvogn.


Design: 4/6

VW-Passat-2011-detalj-front (Foto: Benny Christensen)
VW-Passat-2011-detalj-front (Foto: Benny Christensen)

De som forventer noe helt noe nytt blir skuffet. Andre lamper foran og bak, annen grill og andre fangertrekk er i hovedsak det som er nytt på ”nye” VW Passat.

Det er slikt som vi andre kaller for en facelift.

Men den utgående Passaten var jo en pen bil det ... Når det gjelder den nye så er den i mine øyne et lite steg tilbake – eller i alle fall ikke noe fram. Jeg skjønner for så vidt poenget, med at den skal ligne de andre modellene osv. Scirocco var først ute med de nye frontlampene, senere kom de både på Golf og Caravelle. Og baklampene er veldig like de vi nå finner på Touran.

Rett bakfra er den så lik Opel Vectra at jeg litt småstresset ut fra butikken er mørk førjuls-ettermiddag klarer å gå bort til – nettopp en fire-fem år gammel Opel Vectra – og skjønner ikke hvorfor fjernåpneren på nøkkelen virker ... Den hadde samme farge og parkert ved siden av Passaten mens jeg var inne og handlet!


Miljø / økonomi: 6/6

VW-Passat-2011-motor (Foto: Benny Christensen)
VW-Passat-2011-motor (Foto: Benny Christensen)

Harald A. Møller har et salgsmål på 5500 nye Passater for 2011. Når de det, så blir dette en av Norges mest solgte biler neste år. Trolig blir over 80 % av salget stasjonsvogner med dieselmotor.

Biler som selger godt som nye, er også populære som brukte. Det er derfor grunn til å tro at Passat fortsatt vil være en populær bruktbil de neste årene – slik den også har lenge lenge.

Den generelle kvaliteten er god, og drifts- og vedlikeholdsutgifter omtrent på gjennomsnittet.

Når det gjelder miljøvennlighet, så er det ikke mange som hamler opp med VW. Passaten er ikke unntak i så måte. Drivstofforbruk på bare 0,44 l/mil og et CO2-utslipp på bare 116 g/km er kjempebra!


Konklusjon: 5/6

Dette er en komplett og fornuftig familiestasjonsvogn til en veldig fornuftig pris!

Men er den ny? Nei – den har nye elementer, men i mine øyne er ikke dette en ny bil. Men det er en fin bil allikevel!

VW-Passat-2011-Rettbakfra (Foto: Benny Christensen)
VW-Passat-2011-Rettbakfra (Foto: Benny Christensen)

Sjekk disse: Luksusbil til Passat-pris


Bilen for deg hvis:

Du skal ha en billig, kurant, drivstoffgjerrig og romslig nybil


Ikke bilen for deg hvis:

Du er på utkikk etter noe som ikke alle andre har.


Hvilken utgave skal du velge:

Her pleier jeg å ha en ganske klar oppfatning ganske tidlig. Men her ble jeg litt ambivalent. Jeg har derfor to forskjellige alternativer. Et til 300 000 kroner og en til 400 000 kroner

VW-Passat-2011-Detalj-bak (Foto: Benny Christensen)
VW-Passat-2011-Detalj-bak (Foto: Benny Christensen)

1. Maken til den jeg kjører. 1,6 TDI Comfortline. Enkel, usnobbete, billig i drift og en tvers igjennom grei bil på alle måter. Nærmest en folkevogn (!). Dette er uten tvil MYE bil for 317 000 kroner.

Men så er det slik at for meg så er bil lidenskap, og jeg klarer ikke bestandig å styres av fornuft – dessverre. Derfor har jeg et alternativ til.

2. 2-liter TDI med 140 Hk og DSG-dobbeltclutch girkassa i Highline-utgave med skinninteriør. Da får du en sterkere og sprekere bil med masse utstyr. Dette løfter bilen fra å være en litt vanlig traust Passat til å bli en ”nesten-Audi” med en god del mer upper-class-følelse. Bakdelen er selvfølgelig at prislappen også løftes med 100 000 kroner.

Sistnevnte er den som vil være mest attraktiv på bruktmarkedet den dagen du ikke skal ha den lenger.

Det er heller ikke noe problem å få Passat til både 500 000 og 600 000 kroner. Enda større motor, enda mer utstyr og firehjulstrekk er tilgjengelig ...

VW-Passat-2011-siden (Foto: Benny Christensen)
VW-Passat-2011-siden (Foto: Benny Christensen)

Prøv også:


Volvo V70 DRIVE:

Vi her i Broom har gjentatte ganger påstått at dette er et av de smarteste nybilkjøpene du kan gjøre, og det mener vi fortsatt. Prisen starter på 349 000 kroner – men ikke regn med mye utstyr til den prisen ... Motoren her er også en 1,6-liter diesel som i Passaten, men i Volvo-en har den noen få hk ekstra.

Les testen av V70 her:


Ford Mondeo 2,0 TDCI:

Den billigste Mondeo stasjonsvogna koster 306 000 kroner. Da er den utstyrt med en 2-liters dieselmotor på 115 hk. Men forbruk og CO2-utslipp er ikke like lavt som på V70 og Passat. Plassen er god, og bilen har suverene kjøreegenskaper.

Slik er nye Mondeo:


Opel Insignia:

Opel Insignia ble kåret til årets bil i 2009. Den har – av en eller annen grunn – nærmest ”floppet” i Norge. Synd – for dette er en bil som absolutt har noe for seg. Prisen for diesel stasjonsvogn starter hårfint under 300 000 kroner. Motoren er også i denne en 2-liter – og den yter 110 hk.

Les Insignia-testen her:

DSC_0044 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0044 (Foto: Marius Christensen)

VW Passat 2011 front side (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 front side (Foto: Benny Christensen)
DSC_0043 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0043 (Foto: Marius Christensen)
VW Passat 2011 bak side (Foto: Marius Christensen)
VW Passat 2011 bak side (Foto: Marius Christensen)
VW Passat 2011 dash 01 (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 dash 01 (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 forseter (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 forseter (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 baksete (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 baksete (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 Rettbakfra (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 Rettbakfra (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 rett forfra (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 rett forfra (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 motor (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 motor (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 Detalj bak (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 Detalj bak (Foto: Benny Christensen)
DSC_0052 (Foto: Marius Christensen)
DSC_0052 (Foto: Marius Christensen)
VW Passat 2011 detalj front (Foto: Benny Christensen)
VW Passat 2011 detalj front (Foto: Benny Christensen)