Test VW Golf Cabriolet: Her er den nye cabriolet-bestselgeren

Tilbake etter nesten ti års pause. Vi har testet den.

golf cab nytt oppslag
golf cab nytt oppslag

Hva er dette?

Dette er den splitter nye VW Golf Cabriolet. En gammel traver som etter å ha vært borte i nesten ti år nå gjør comeback. Ikke nok med det – dette er den cabriolet-modellen som det norske folk skal kjøpe flest av i 2012. I alle fall om importøren når salgsmålene sine. Da skal 150 nybakte eiere kunne ta plassen bak rattet i denne. Vi viser deg allerede nå hva de har i vente!

Hvordan er den å kjøre?

VW-Golf-cabriolet-bakfra
VW-Golf-cabriolet-bakfra

VW Golf har gode kjøreegenskaper og cabrioleten er selvfølgelig ikke noe unntak i så måte. Styringen er presis og oppsettet med støtdempere og fjæring kombinerer det litt sporty med en god dose komfort – med prioritet på det sistnevnte. Dette er mer en cruiser enn en sportsbil. Kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare. 18-tommers hjul til tross - denne har ikke VW-svakheten med hjulstøy. Den er faktisk veldig støysvak med taket på. Vi kan også garantere at taket er potte tett. Det var nemlig nedbørsrekord de første dagene vi kjørte bilen...

Men det er ingen tvil. Dette er godværsbil, og det er når sola endelig titter fram at vi koseross! Vi kan bare konstatere det igjen: Det blir ikke ordentlig sommer uten noen mil i en cabriolet, det er nesten like obligatorisk som reker og hvitvin på terrassen en varm sommerkveld.

Kalesje på
Kalesje på
Kalesje av
Kalesje av

Cabriolet til 100 000,-? Sjekk denne:

Hvordan er plassen?

Plassen i de skinntrukne sportssetene foran er veldig god, og det er ikke noe problem å finne en god sittestilling. Kalesjen og tilhørende mikk-makk tar jo en del plass og baksetet har kun plass til to. Til gjengjeld er beinplassen såpass raus at det går an at voksne sitter der, forutsatt at de i forsetene ikke har setene altfor langt bak. Det er neppe noen stor overraskelse at bagasjerommet har en liten, litt klønete åpning slik det gjerne blir på en cabriolet, og at plassen heller ikke veldig stor. Men et par bager og et par bæreposer er det plass til i de 250 literne som er til disposisjon.

Finest utenpå eller inni?

Lekre og ikke minst gode seter i brunt skinn.
Lekre og ikke minst gode seter i brunt skinn.

Sort bil med sort kalesje og sorte felger blir i overkant - ja nettopp - sort for meg. Skulle jeg ha kjøpt denne bilen, hadde jeg i alle fall valgt andre felger. Men alt i alt en pen bil, og med cabriolet skiller man seg litt ut av mengden uansett om taket er oppslått eller nede. Den er klart mest vellykket med taket nede, da ser Golfen sporty og nesten litt sinna ut. Den store kalesjen gjør at designet blir langt mer boblete med taket på.

Det brune skinninteriøret faller godt i smak hos meg og kanskje særlig forsetene som er både fine å se på og ikke minst veldig gode å sitte i. Dashbordet kjenner man igjen fra varianten med tak. Testbilen er godt utstyrt med navigasjon etc. som øker eksklusiviteten ytterligere. Så her blir det interiøret som stikker av med seieren.

Går den bra?

Motoren i testbilen er en 1,2-liters TSI bensinmotor. Det høres skremmende puslete og lite ut, men fakta er at de 105 hk / 175 Nm. leverer varene på en overraskende god måte med tanke på motorvolumet. Den er imponerende seig på lave turtall og den oppleves også som kvikk nok for biltypen. Igjen: Dette er ikke en sportsbil. 0-100 km/t kan gjøres unna på 11,7 sekunder om du har det travelt. Girkassa er en lettsjaltet 6-trinns manuell.

I disse dieseltider er det faktisk så langt mellom her gang man kjører en bensinbil at man nesten blir litt overrasket over hvor stille og vibrasjonsfritt den går. Jeg er absolutt ikke noen dieselmotstander – snarere tvert i mot. Jeg vet også at kombinasjonen diesel og cabriolet har kommet for å bli. Kall meg gjerne konservativ, men med taket nede er det faktisk nesten godt og på en måte ”riktig” å høre lyden av en bensinmotor, framfor lyden en dieselmotor.

1,2-liter TSi motor på 105 hk
1,2-liter TSi motor på 105 hk
Ikke så puslete som man skulle tro
Ikke så puslete som man skulle tro

Det er heller ingen grunn til å la seg skremme av bensinforbruket. Hyggelige 0,57 l/mil – er det VW oppgir på blandet kjøring med denne motoren. Ønsker du mer motor finnes det i kjent VW-stil flere alternativer, både i bensin (1,4-liter 160 hk) og diesel (1,6-liter 105 hk).

...og hva er konklusjonen?

Den er at VW Golf er gode og velkjørende biler, med en høy grad av opplevd kvalitet. Det er slett ikke uten grunn at dette er Norges mest solgte bil. Den blir ikke noen dårligere om man kapper bort taket. Det du mister av praktiske egenskaper vinner du igjen på sjarm.

Det vil ikke overraske meg det minste om dette blir Norges mest solgte cabriolet sommeren 2012. Hvorfor ikke allerede i sommer, tenker du kanskje? Svaret er rett og slett at bilen ikke offisielt lanseres før i september

Del med Facebook-vennene dine

Les også: 5.500 norske familier kommer til å velge denne bilen i år

VW-Golf-cabriolet-bakfra02
VW-Golf-cabriolet-bakfra02


Bil: VW Golf Modell: Cabriolet Motor: 1,2-liter TSI bensin Effekt: 105 hk / 175 Nm. 0-100 km/t: 11,7 sekunder Forbruk: 0,57 l/mil ved blandet kjøring

Pris fra: 320 490 kroner

Pris fra: 320 490 kroner

Les vår stor-test av VW Golf her: