Test VW Golf 1,4 TSI stasjonsvogn: Knuser flere av konkurrentene i klassen over

Nye Golf stasjonsvogn er en ekte plassmester.

Golf har blitt en ekte plassmester i stasjonsvognutgave. 605 liter er større bagasjerom enn mange biler en klasse over.
Golf har blitt en ekte plassmester i stasjonsvognutgave. 605 liter er større bagasjerom enn mange biler en klasse over.

Stor stasjonsvogn til overkommelig pris har tradisjonelt betydd biler i Passat/Mondeo-klassen. Rommelige familiebiler med plass til den norske kjernefamilien og alt man trenger å ha med seg på tur.

Men dette er nå i kraftig endring.

I løpet av kort tid har det kommet flere stasjonsvogner i klassen under som banker storebrødrene på bagasjeromsplass.

En av de første er bilen vi tester nå, nye Golf stasjonsvogn.

Tidligere har den falt litt mellom stolene. Salget har ikke stått i forhold til modellens popularitet for øvrig. Kundene har enten kjøpt ”vanlig” Golf, eller de har gått for Passat hvis de ville ha stasjonsvogn.

Plassmessig er det ikke mange grunner til det lenger. Nye Golf stasjonsvogn svelger nemlig unna hele 605 liter bagasje. Det er oppsiktsvekkende høyt for en bil i denne klassen. Det gjør også at denne bilen på papiret framstår som et veldig smart kjøp.

Testbilen har 1,4-liters bensinmotor og automatgir. Det smaker fornuft av den kombinasjonen også, startpris er 319.000 kroner.

34 år med moro – her får du vite MYE om Golf GTI

Hvordan er den å kjøre?

Golf gjorde et byks oppover på de fleste områder i siste generasjon, og det bærer også stasjonsvognen preg av.

Dette er en tvers gjennom velkjørende bil.

Trygt, forutsigbart og komfortabelt. En konkurrent som Ford Focus er nok hakket mer involverende, blant annet med litt bedre styrefølelse. Men her snakker vi små marginer som neppe er særlige viktige for målgruppen.

Støydempingen er blant klassens beste og lang akselavstand gjør den rolig og komfortabel på langkjøring. Bilen kjennes voksen, og er på høyde med konkurrentene en klasse over også på dette punktet.

Det er på ingen måte snakk om noen store designsprell når VW lager stasjonvogn av Golf. Her handler det om fornuft og praktiske løsninger.
Det er på ingen måte snakk om noen store designsprell når VW lager stasjonvogn av Golf. Her handler det om fornuft og praktiske løsninger.

Se – en splitter ny GTI!

Hvordan er plassen?

605 liters bagasjerom er MYE og på dette området banker Golf en rekke av konkurrentene. Den er for eksempel større enn biler som Volvo V70, Audi A6, Ford Mondeo og Toyota Avensis.

Her har VW-ingeniørene gjort et imponerende stykke plassutnyttelse. Bagasjerommet er også praktisk innredet og lett å utnytte.

Baksetet duger for to voksne, men her merkes det at vi er i Golf-klassen. Det gjelder særlig i bredden. Beinplass og takhøyde er tilstrekkelig for de aller fleste.

Foran er det lyst og luftig. VW har også vært flinke med praktiske oppbevaringsrom, her er det få – om noen – tilfeldigheter.

Her er det store trumfkortet til Golf stasjonsvogn: Et bagasjerom på hele 605 liter!
Her er det store trumfkortet til Golf stasjonsvogn: Et bagasjerom på hele 605 liter!

Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Finest utenpå eller inni?

Lekkert design sto nok ikke øverst på prioriteringslisten da denne bilen ble utviklet. Her er plass og praktiske egenskaper det viktigste. Jeg sliter med å se at noen kan finne på å kjøpe den på grunn av designet – men samtidig er det neppe mange som blir skremt bort heller. Dermed har VW oppnådd det de ønsker.

Innvendig er dette et hyggelig sted å være.

Golf-interiøret er ganske konservativt og ”voksent”, men materialkvalitet og finish er klasseledende. Pluss for gode seter og veldig bra ergonomi. Dette er en sånn bil du bare setter deg inn i og kjører av gårde med uten å måtte tenke på noe som helst. Alt er der du forventer at det skal være.

God materialkvalitet og ryddig instrumentering preget Golf-dashbordet.
God materialkvalitet og ryddig instrumentering preget Golf-dashbordet.

Liten konkurrent: Både morsom – og billig

Går den bra?

De siste årene har vi fått en liten bølge av mindre bensinmotorer – som på mange områder matcher dieselmotorene som i en tid har vært helt enerådende. Golfen har en 1,4-liters bensinmotor på 122 hestekrefter under panseret. Fordelen kontra en tilsvarende dieselmotor, er at bensinmotoren oppleves som litt kvikkere i starten. Den går også mykere og stillere.

I mellomaksellerasjoner kan du savne litt det ekstra trøkket en dieselmotor ville gitt.

Men denne motoren matcher bilen veldig bra. Den jobber godt sammen med DSG-girkassen og gir følelsen av å ha litt ekstra krefter til rådighet, ikke bare det mest nødvendige.

0–100 km/t på 9,7 sekunder er klart godkjent på en bil som kjøpes på grunn av praktiske egenskaper - ikke for å vinne lyskryssdueller med.

Bensinmotorene er på full fart framover i dette bilsegmentet. Test-Golfen har en 1,4-liter på 122 hestekrefter under panseret.
Bensinmotorene er på full fart framover i dette bilsegmentet. Test-Golfen har en 1,4-liter på 122 hestekrefter under panseret.

Dette er en ulv – i Skoda-klær

... og hva er konklusjonen?

Dette er en utpreget fornuftsbil. Som alle de andre Golfene er det også en bil nærmest blottet for svakheter. Den er god på det aller meste, særlig plass og praktiske egenskaper som er det aller viktigste for dem som velger bil i denne klassen.

I forhold til plass og pris får du helt klart mye bil for pengene.

Sammenlignet med en del konkurrenter må du likevel betale litt ekstra for Golf, men etter vår mening får du igjen for det i kvalitetsfølelse, komfort og kjøreegenskaper. Samtidig bør det ligge an til et hyggelig verditap her.

Til nå har stasjonsvognandelen til Golf vært lav. Det vil overraske oss om det ikke skjer noe på den fronten nå, blant annet bør en sterkt aldrende storebror Passat ha god grunn til å frykte denne bilen.

Pluss: Plass, ingen svakheter

Minus: Ikke forvent deg den store morofaktoren. Dette handler om fornuft.

Dagens VW Golf er den syvende i rekken - og Norges suverent mest solgte bil siden den kom på markedet.
Dagens VW Golf er den syvende i rekken - og Norges suverent mest solgte bil siden den kom på markedet.

Bil: Volkswagen Golf stasjonsvogn Modell: 1,4 TSI Motor: 1,4-liter bensin Effekt: 122 hk / 200 Nm 0–100 km/t: 9,7 sekunder Forbruk: 0,51 l/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 456/180/145 cm. Bagasjerom: 605 liter Pris fra: Kr 319.900,-

LES OGSÅ: Smart å betale ekstra for 4x4?

Innenfor denne bakluka skjuler deg seg et bagasjerom som overgår mange biler i klassen over. Det er en av de store styrkene til Golf i stasjonsvognutgave.
Innenfor denne bakluka skjuler deg seg et bagasjerom som overgår mange biler i klassen over. Det er en av de store styrkene til Golf i stasjonsvognutgave.

Golf Country: Denne Golfen er råsjelden