Test: Volvo V60 AWD: Dette kaller vi vintertest

Vi satte Volvos nye firehjulstrekker på en skikkelig prøve.

Været var helt perfekt for en skikkelig test av Volvo V60 med firehjulstrekk. Her fikk den virkelig  vise hva den dugde til.  (Foto: Benny Christensen)
Været var helt perfekt for en skikkelig test av Volvo V60 med firehjulstrekk. Her fikk den virkelig vise hva den dugde til. (Foto: Benny Christensen)

Hva er dette?

Dette er Volvoen for deg som vil ha en moderne, kjøreglad bil med firehjulstrekk uten å måtte kjøre SUV.

Modellen heter V60 AWD, og kan vel beskrives nærmest som en slags kloning av den alminnelige Volvo V60 og SUV-suksessen XC60 - men den er klart nærmest den førstnevnte, som den deler karosseri med.

AWD betyr All Wheel Drive, og med firehjulstrekk blir Volvos V60 en enda mer komplett bil.  (Foto: Benny Christensen)
AWD betyr All Wheel Drive, og med firehjulstrekk blir Volvos V60 en enda mer komplett bil. (Foto: Benny Christensen)

Motoren er en D4, som på Volvospråket betyr diesel på 163 hk, bilen har automatgir og Haldex 4-firehjulstrekksystem.

Prisene starter på lettfordøyelige 466.000, mens den påkostede testbilen i Summum-utgave hadde sifrene 607.950 stående på prislappen.

Testturen skulle vise seg å sette bilen på en skikkelig prøve. Snøen formelig lavet ned hele den drøye uka vi hadde bilen.

Les vår stortest av Volvo V60 her:

Hvordan er den å kjøre?

Førsteinntrykket er kanskje ikke helt overraskende mye likt Volvo V60 med tohjulstrekk. Det vil si litt sporty, men samtidig komfortabelt og med presis styring og rikelig med motorkraft.

Setene er uvanlig gode og man koser seg på tur selv om føret mildt sagt er rufsete.

Firehjulstrekken ordner seg selv. Ingen spaker, brytere eller noe å holde styr på. Det er bare å gi gass og styre. Enklere kan det ikke bli.

Og det funker – enten det er snakk om forbikjøringer på ikke altfor godt brøytet vei, eller om det er å ta seg til topps av en bratt ubrøytet bygdevei i 20 cm løs nysnø.

Hvordan er plassen?

Volvo-V60-AWD-innv. (Foto: Benny Christensen)
Volvo-V60-AWD-innv. (Foto: Benny Christensen)
Volvo-V60-AWD-seter (Foto: Benny Christensen)
Volvo-V60-AWD-seter (Foto: Benny Christensen)

(Klikk på bildene for høyere oppløsning)

Vi har sagt det før, men kan gjerne gjenta det. Forventer du gammeldags Volvo Herregårdsvogn ala 145, 240, 740 etc. blir du skuffet over V60. Dette er Volvo på en ny måte, med fokus mer på dynamikk enn kubikkvis med plass.

Bagasjerommet er med sine 430 liter ikke veldig stort, men tre stykker på helgetur med bagasje, ski, julegaver og en del annet pikkpakk er allikevel ikke noe problem.

Plassen i baksetet er grei nok, forutsatt at de som sitter i forsetene ikke er for lange i beina og har setet for langt bak. Da blir det fort trangt.

Forsetene er det som har hatt førsteprioritet her. Plassen er god alle veier, setene er fantastiske og dashbordet er Volvo-typisk for de siste årene. Pent, moderne og intuitivt. Unntaket er midtkonsollen med for mange og for små knapper.

Men alt i alt er det å sitte bak rattet her en fin og god opplevelse.

Gamle Volvoer skal leve videre i Kina:

Finest utenpå eller inni?

Volvo V60 har et tiltalende design både utvendig og innvendig (Foto: Benny Christensen)
Volvo V60 har et tiltalende design både utvendig og innvendig (Foto: Benny Christensen)

Volvo V60 er en svært pen bil med et betydelig snev av særegenhet i designet. Moderne litt flytende linjer, de etter hvert typiske baklyktene, kompakt samtidig som den er romslig nok for de fleste.

Innvendig er den også lett å like. Ikke minst med tanke på de eksepsjonelt gode setene og det allerede omtalte dashbordet. Det å gi seier til både innvendig og utvendig føles som det eneste riktige her!

Går den bra?

Jepp, det gjør den. Det morsomme her er at jo mer rufsete føret er, jo bedre går den. Det er i alle fall slik det føles. Det å akselerere i bratt motbakke med masse nysnø – og kjenne at det bare drar av gårde som om det skulle vært sommerføre, mens snøføyka står er en opplevelse litt utenom det vanlige for de som er vant til tohjulstrekk.

Den femsylindrede motoren på 2,4-liter på 163 hk har i AWD-utgaven fått økt dreiemomentet til 420 nm (+ 20 nm). Det gjør at bilen føles mer sterk og seig enn direkte kjapp. Lyden fra den femsylindre motoren er forresten også ganske tøff...

0–100 km/t går unna på 10,4 sekunder med sekstrinns automatgirkasse, mens drivstofforbruket er oppgitt til 0,64 l/mil ved blandet kjøring. Helt greie tall, bilen veier tross alt over 1.800 kg.

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget

...og hva er konklusjonen?

Volvo V60 AWD. En god bil har blitt enda bedre.  (Foto: Benny Christensen)
Volvo V60 AWD. En god bil har blitt enda bedre. (Foto: Benny Christensen)

Volvo FH16: Ny konge på haugen med hele 750 hester:

Ikke bare er Volvo V60 en av verdens aller sikreste biler. Den er også både litt sporty, komfortabel, morsom å kjøre, byr på en liten dose status samtidig som den er relativt kompakt og har om ikke god – så i alle fall brukbart – med plass.

At man nå også får den med firehjulstrekk gjør selvfølgelig ikke saken dårligere. En god bil har med det blitt enda bedre!

Volvo V60 AWD taklet snøfallet og de dårlige kjøreforholdene på en helt prima måte.

Dette er en bil som bør passe nordmenn som hånd i hanske.

Pluss: Framkommelighet og dynamikk

Minus: Plassen kan oppleves som litt snau

Mindre Volvo? Les vår test av VC40 her:

Bil: Volvo Modell: V60 AWD Motor: 2,4-liter femsylindret diesel Ytelse: 163 hk / 420 Nm 0–100 km/t: 10,4 sek. Forbruk: 0,64 l/mil ved blandet kjøring Tillatt hengervekt: 1800 kg Bagasjerom: 430 liter Pris fra: 466 000,- Pris testbil: 607 950,-

Les også: Vår stortest av Volvo VC60 D3 her: