Tiguan har fått en liten oppfriskning og særlig fronten har blitt tøffere. Dette er nok likevel ikke en bil mange kjøper på grunn av utseendet.
Tiguan har fått en liten oppfriskning og særlig fronten har blitt tøffere. Dette er nok likevel ikke en bil mange kjøper på grunn av utseendet.

Test: Volkswagen Tiguan 2011: En ekte folke-vogn

Tiguan har fått facelift – holder den posisjonen som bestselger i klassen?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Hva er dette:

VW Tiguan kom på markedet i 2007, det betyr at det nå er på tide med en facelift – den "nye" utgaven kom til Norge nå i høst. VWs utfordrer i klassen for kompakt-SUV-er har vært en suksess fra første stund og har vært Norges mest solgte i klassen det meste av tiden siden den kom.

Det håper selvfølgelig VW å befeste med denne oppdateringen. Utenpå er endringene forsiktige, det mest merkbare er fronten som nå er i geledd med resten av VW-familien. Og det kler Tiguan som nå ser barskere ut, i alle fall forfra.

Testbilen er den de fleste ønsker seg, 2-liters TDI med 4Motion og DSG-girkasse. Pris: 431.590 kroner. Med ekstrautstyr på plass, tipper den litt over 500.000 kroner. Med andre ord ingen billig-SUV.

Hvordan er den å kjøre?

Da Tiguan kom, jobbet jeg i bladet Autofil. Vi hadde Tiguan på langtest og en av utfordringene vi satte den på var en real dagstur, tur/retur Tyskland. Kollega Marcussen (hei, Knut Arne!) og jeg la av gårde fra Oslo tidlig på morgenen, kjørte via København og ned til Rødby. Så tok vi ferga til Tyskland og fikk tatt noen mil på autobahn – før vi snudde og kjørte hjem igjen. En strålende dag på jobben og en effektiv måte å finne ut hva som bodde i Tiguanen.

Den nye VW-fronten er på plass også på Tiguan, de rette og skarpe lykteprofilene kler bilen.Den nye VW-fronten er på plass også på Tiguan, de rette og skarpe lykteprofilene kler bilen.

Kort fortalt ble vi imponert. Bilene i denne klassen er jo ikke akkurat de som vanligvis utmerker seg med de beste og hvasseste kjøreegenskapene. Tiguan er heller ikke noen racerbil, men til å være en ganske høyreist bil med begrenset akselavstand, overrasket den svært positivt.

Det gjelder fortsatt. Stabil og fin veiholdning (her har mange konkurrenter noe å lære) kombinert med bra komfort. Støydempingen mot motoren kunne vært noe bedre. Den høres godt under akselerasjon, men demper seg oppe i fart. DSG-girkassa har en tendens til å velge litt høyere gir enn ørene våre liker, her er det helt klart fokus på å få ned dieselforbruket mest mulig. Men det kan du selvfølgelig overprøve ved å gire manuelt, hvis du ønsker det.

Vil du lese stortesten av Tiguan? Da klikker du her:

Hvordan er plassen?

To sitter godt i baksetet. Bra beinplass og fin takhøyde, men bredden er begrenset.To sitter godt i baksetet. Bra beinplass og fin takhøyde, men bredden er begrenset.

Tiguan ser mindre ut utenpå enn den er inni. Her sitter fire voksne veldig bra, i baksetet er det bare bredden som setter begrensninger.

Dypt bagasjerom med rette vegger - her er det lett å utnytte plassen. Stort pluss for at baksetet kan skyves i lengderetningen, det gjør bagasjerommet langt mer fleksibelt.Dypt bagasjerom med rette vegger - her er det lett å utnytte plassen. Stort pluss for at baksetet kan skyves i lengderetningen, det gjør bagasjerommet langt mer fleksibelt.

Bagasjerommet er ganske kort, men til gjengjeld dypt. 470 liter er midt på treet i klassen og ikke veldig stort. Men her har VW vært smarte nok til å utstyre bilen med baksete som kan skyves i lengderetningen, delt i 1/2-2/3.

Det er rett og slett gull verdt når du skal ha med deg mye. Det gir den ekstra fleksibiliteten som gjør at Tiguan plassmessig duger for de fleste. Mange smårom rundt i interiøret, her har VW vært flinke til å tenke praktisk bruksnytte.

LES OGSÅ: Dette kommer til å bli en svært brysom konkurrent

Finest utenpå eller inni?

Tiguan har aldri vært noen vinner på design og endringene er for små til å gjøre noe vesentlig med det. Fronten er vellykket, men bakover blir det liksom litt puslete. Synd, for her ramler den litt i forhold til mange konkurrenter.

Innvendig er den hakket over de fleste japanerne i klassen, men heller ikke mer. Det er mye hard plast og det store, litt ruvende dashbordet smaker veldig av mellomklasse. Det er både praktisk og funksjonelt – men når det står over 500.000 kroner på prislappen, vil nok mange forvente mer.

Likevel, interiøret er hakket over eksteriøret.

Funksjonelt og oversiktlig dashbord som later til å være hentet rett over fra Golf Plus. Mye plast og litt billig-følelse trekker ned.Funksjonelt og oversiktlig dashbord som later til å være hentet rett over fra Golf Plus. Mye plast og litt billig-følelse trekker ned.

Går den bra?

Helt godkjent! 2-liters-dieselen på 140 hk går igjen i det meste fra VW-konsernet. I Tiguan gir den fint kraftoverskudd og tåler også full bil med personer og bagasje uten at det merkes altfor godt. De tørre tallene er 10,4 sekunder på 0 til 100 km/t og toppfart på 187 km/t. Mer interessant for de fleste er kanskje et snittforbruk på 0.62 liter/mil. Ikke dårlig!

LES OGSÅ: Her snakker vi SUV-råskinn!

... og hva er konklusjonen?

Tiguan er en ekte folkevogn anno 2011. Denne bilen har det veldig mange norske bilkjøpere ønsker seg: Greie plassforhold, fin dieselmotor og firehjulstrekk. Du sitter høyt og har fin oversikt. Interiøret er praktisk og funksjonelt, men materialvalgene kunne helt klart vært litt mer eksklusive. "Må ha"-begjæret dukker aldri opp i løpet av testperioden, her handler det først og fremst om fornuft. Til gjengjeld er dette en bil nesten helt blottet for svakheter. Du kjøper den kanskje ikke med hjertet – men du gjør heller ingen feil ved å velge denne bilen.

Bil: Volkswagen Tiguan Modell: 2,0 140 TDI Sport & Style 4Motion DSG Motor: 2-liter diesel Effekt: 140 hk / 320 Nm 0–100 km/t: 10,4 sekunder Forbruk: 0,62 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 470/600/1510 liter Pris: Fra kr 287.010 Pris testbil: Kr 509.790,-

LES OGSÅ: Dette er SUV-en som vippet Tiguan av bestselger-tronen i fjor



reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
C1: En av Norges billigste biler blir ny
Se Vegvesenets skrekkbilder
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
Dette er fotoboksen som tar flest
Mercedes CLA: Nå blir designbilen tilgjengelig likevel
Billig moro kan fort bli dyrt
Joseph fant igjen bilen sin – etter 40 år
Ny motor - dermed blir den 120.000 kroner billigere

reklame