Prius er i ferd med å vokse seg til en hel liten familie, + Seven har som navnet antyder plass til sju.
Prius er i ferd med å vokse seg til en hel liten familie, + Seven har som navnet antyder plass til sju.

Test: Toyota Prius + Seven: Familiebilen som flytter grenser

Snill mot miljøet, mot lommeboka - og mot deg. Les testen:

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

- Ja, er ikke det en god ide, gutter? Hvem tar den?

Vi er på redaksjonsmøte i bladet Autofil en god del år tilbake. Jeg har akkurat presentert en ide jeg selv synes er ganske god og venter nå bare på at gutta skal kappes om å ta saken. Responsen er imidlertid laber. Særdeles laber...

- Du Knut, du mener altså at vi skal kjøre den der Priusen i ett strekk, helt til den er tom for både bensin og strøm? Du er klar over at det kan bli fryktelig mange mil og timer..?

- Ja, nettopp. Det er jo det som gjør det til en god sak! Og morsom å skrive. Vi bare kjører avgårde og ser hvordan det går. Har dere ikke tenning?

- Joda, joda... Det er ikke det...

- Men kanskje du skulle gjort det? Det er jo du som er redaktør, det må da være moro for deg å komme litt ut også, ikke bare sitte på kontoret her? Det synes vi absolutt du burde gjøre!

Og slik ble det... Jeg er dermed en av de her til lands som har kjørt aller lengst sammenhengende med en Toyota Prius. Ferden startet i Oslo og gikk nordover på E6. Og ja - jeg kan allerede røpe at det ble langt!

Det var en lang digresjon. Den gangen hadde Toyota Prius nyhetens interesse. Siden har det liksom stått litt på stedet hvil, selv om den forlengst har kommet i ny generasjon.

Men nå er det endelig klart for noe som virker spennende igjen. Prius har nemlig kommet i en versjon kalt + Seven. Plussen står for to ekstra seter - og plutselig er Toyotas hybridbil også svært aktuell for alle de som trenger mye plass og/eller ekstra seter.

Biligste versjon heter Advance og den får du fra 311.900 kroner. Testbilen er en Executive-utgave, den starter på 331.500 kroner.

Kjøreglede 4/6

Å sette seg bak rattet på Prius har alltid handlet litt om å nullstille seg. Det har mye med dashbord og instrumentering å gjøre, men også kjøreegenskapene krever at man ikke forventer en helt "vanlig" bil. For det er den ikke.

Den trinnløse girkassen krever tilvenning. Litt for tung gassfot gir slitsomt og masete lydbilde - og lite action tilbake. Her må det kjøres mykt og gjennomtenkt, ellers er jo også mye av poenget borte.

Hele bilen er satt opp for å være komfortabel. Er du ute etter BMW-styring, har du naturligvis kommet feil. Alt er litt ullent, uten at det egentlig plager meg i en bil som denne. Til gjengjeld har Prius veldig fin landeveis-flyt. Det har helt sikkert også noe å gjøre med mange ekstra kilo lavt plassert i bilen. Støynivået er behagelig lavt, i alle fall så lenge vi passer på å ikke presse motoren hardt.

Moderne og ganske så futuristisk dashbord kjennetegner Prius. Det krever også litt tilvenning de første gangene.Moderne og ganske så futuristisk dashbord kjennetegner Prius. Det krever også litt tilvenning de første gangene.

LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?

Interiør/plass 4/6

Grunt og lite bagasjerom har vært et av ankepunktene mot "vanlig" Prius. Når du i tillegg ikke får hengerfeste på bilen, må mange familier droppe den av plasshensyn.

Denne lille "brønnen" under gulvet helt bakerst er med på å gi brukbar bagasjeplass også med alle setene i bruk. Denne lille "brønnen" under gulvet helt bakerst er med på å gi brukbar bagasjeplass også med alle setene i bruk.

Det er det slutt på nå. Bruker du denne utgaven som femseter, er bagasjerommet på 535 liter. Må du ha passasjerer i alle setene, blir det naturligvis mye mindre, ned til 200 liter.

Toyota har lenge vært flinke på seteløsninger og praktiske detaljer i interiørene sine. Her er det mange smarte smårom, også i gulvet helt bakerst. Dermed er det plass til ganske mye i denne bilen hvis du er god til å pakke.

I utvendig størrelse plasserer den seg omtrent midt mellom Toyota-bror Verso og den mest solgte bilen i denne klassen, Ford S-Max. Den største forskjellen fra S-Max er i praksis egentlig bredden. Prius er 11 centimeter smalere enn Forden - det har overraskende mye å si hvis du virkelig har stort plassbehov. Og på bagasjeplass er S-Max vesentlig større.

Foran er plassen god, med en diger midtkonsoll mellom setene.

Den er ikke noen plassmester i klassen, men med fem seter i bruk, får du med deg mye i dette bagasjerommet. Alle tre baksetene kan også skyves i lengderetningen.Den er ikke noen plassmester i klassen, men med fem seter i bruk, får du med deg mye i dette bagasjerommet. Alle tre baksetene kan også skyves i lengderetningen.

LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

Motor: 5/6

Hybridløsningen består av en 1,8-liters bensinmotor på 99 hk - og en elektromotor som isolert sett yter 82 hk. Samlet gir drivlinjen 136 hestekrefter. Det er nok til gjøre Prius + til en småsprek bil med helt greit overskudd. Men igjen: Du driver ikke med lyskryssdueller her, da blir lydnivået virkelig slitsomt. Forbikjøringer bør også planlegges litt av den grunn.

Toyota oppgir 0-100 km/t på 11,3 sekunder. Godt å vite når (hvis) du virkelig trenger det.

Når den ikke presses, jobber motorkombinasjonen pent og rolig. Jeg synes fortsatt det er moro å følge med på skjermen hva som jobber og hvor kreftene går. Og det går fort sport i å holde forbruket nede og la bilen jobbe mest mulig uanstrengt.

Når det er sagt: Nå er det på tide at Prius kommer i salg med plug in-løsning. Det får vi i høst og sannelig har Toyota tatt seg god tid med å utvide til dette. Etter min mening er det først da hybrid virkelig blir interessant ved at du kan lade batteriene når bilen står stille. Dermed får den også en elektrisk rekkevidde på 23 km. Kanskje ikke veldig imponerende i seg selv, men det er i alle fall en begynnelse. Og det er helt klart mer fremtidsrettet enn løsningen vi finner i denne testbilen.

Design 4/6

Prius har for mange blitt målestokken på design i denne klassen, se bare hva Honda gjorde da de kom med konkurrenten Insight. De la designet så nær Prius som de bare kunne, uten å risikere rettssak. "Slik er folk vant til at en hybridbil ser ut", var tydeligvis Hondas tanke. Bare så synd de ikke kom opp med en bil som kunne matche Prius på flere områder også.

Hvordan bygger man så om en slik bil til sjuseter? Det har nok ikke vært verdens enkleste oppgave for Toyotas designavdeling og det ferdige resultatet vitner om mange kompromisser. Dessuten en klar mangel på vilje til å ta sjanser. Dette er en bil som skiller seg markant fra de aller fleste konkurrentene, men det vises sannelig ikke godt utenpå. Jeg sliter med å finne den igjen på parkeringsplasser, sånn burde det ikke være.

Inni derimot, er det langt mer særpreget. Prius-dashbordet har høy digital-faktor og gir (helt klart ikke tilfeldig) en aldri så liten iPhone-følelse. Den bittelille girspaken har helt sikkert skremt bort endel kjøpere, men til tross for et futuristisk preg, er det lett å føle seg hjemme i dette interiøret.

Det ser billig ut - og det kjennes ganske billig også. Disse setetrekkene drar ned det moderne og futuristiske Prius-interiøret ganske så kraftig. Det ser billig ut - og det kjennes ganske billig også. Disse setetrekkene drar ned det moderne og futuristiske Prius-interiøret ganske så kraftig.

Det er bare én ting som trekker skikkelig ned i testbilen, nemlig setetrekkene. Det er ikke ofte vi nevner setetrekk i testene våre, men her må vi gjøre et unntak. Disse ser omtrent ut som teppegulvet på et skikkelig billig engelsk hotellrom og drar ned inntrykket av et ellers gjennomført interiør. Merkelig at ikke noen i Toyota har sett dette og stoppet opp, her har vi fortsatt å gjøre med kulturforskjeller.

LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet

Miljø/økonomi 5/6

Det er naturligvis her Prius har det store trumfkortet sitt. Et Co2-utslipp på 96 gram/km er veldig bra for bilstørrelse og -klasse. Her kommer Prius garantert til å hente mange kjøpere som er opptatt av dette, blant dem firmabilkunder som må velge under en viss Co2-grense. NOX-utslipp (som politikerne først tilsynelatende mente var uvesentlig - så fant ut var livsfarlig) er også vesentlig under det fra dieselbiler. Så her er det bare å vinke til dieselbil-naboen som venter på bussen fordi bilen hans har fått kjøreforbud...

Det offisielle snittforbruket er på 0.43 liter/mil. På veldig pen landeveiskjøring ender vi rundt 0.5 liter/mil, med godt lastet bil. Da er det fortsatt litt å gå på i forhold til ekstrem sparekjøring. Du finner dieselbiler som går rimeligere, men da slipper de også ut mer.

Prius har markert seg som en særdeles driftssikker bil. Kvaliteten er førsteklasses og i forhold til påkost og ting som kan gå i stykker, finner du knapt et tryggere bilkjøp.

Konklusjon 5/6

Prius har stått litt på stedet hvil i noen år, men her gjør Toyota et smart grep. Merkevaren er sterk og å utvide Prius til å bli en hel familie biler gir derfor mening. Som sjuseter er dette en bil som bør passe de aller fleste familier med behov for ekstra plass. Det finnes større konkurrenter og det finnes også konkurrenter som er vesentlig morsommere å kjøre. Men Prius + skiller seg ut gjennom hybridløsningen og dermed lavt utslipp og forbruk. Dessuten er kvaliteten i toppklasse.

Prisen er det heller ikke noe å si på. Du får en rommelig sparebøsse med svært høy kvalitet - her ligger det an til rimelig bihold i mange år framover. Standardutstyret er raust, her får du rett og slett veldig mye sjuseter for pengene.

Når den etter hvert også kommer med plug-in-løsning og gjerne også større batterikapasitet, blir dette riktig interessant. Da kan du i praksis bruke den som elbil til all vanlig småkjøring - og samtidig ha solid rekkevidde når det er nødvendig.

PS: Ideen min på redaksjonsmøtet i Autofil endte med at jeg satte meg i Priusen i Oslo sentrum en grytidlig morgen og satte kursen nordover på E6. Det ble en av de lengste dagene på jobb jeg noen gang har hatt. Først over Saltfjellet i Nordland, i morgentimene dagen etter var det slutt. Da døde plutselig motorene og alt som tenkes kan av varsellamper kom opp på dashbordet. Snittforbruket endte på 0.41 liter/mil. Og jeg har vært svært forsiktig med å foreslå noe som helst lignende siden.

Prius er forlenget og forhøyet bak - og vips blir den til sjuseter.Prius er forlenget og forhøyet bak - og vips blir den til sjuseter.

Lyst på mindre hybridbil? Les vår test av Yaris Hybrid her:

Hvilken skal du velge?

Testbilen i Executive-utgave har egentlig alt du trenger, det er få fornufts-argumenter for å legge over 40.000 kroner ekstra på bordet for Premium-utgaven.

Bilen for deg hvis: Du trenger plass og vil ha en bil som både er hyggelig mot lommeboka og miljøet.

Ikke bilen for deg hvis: Du vil ha aktiv kjørestil. Og du er opptatt av setetrekk...

Prøv også:

Toyota Verso

Toyota Verso Toyota Verso

Vi kommer nesten ikke utenom Verso når vi først er inne på Toyota med sju seter. Med startpris på rundt 300.000 kroner (sjuseter) blir Verso fort dyrere og har også litt mindre bagasjerom. Til gjengjeld får du den med blant annet med fin dieselmotor. Ikke den mest moderne bilen lenger, men Verso har mange gode kvaliteter.

Klikk her for å lese vår test av Toyota Verso

Renault Grand Scenic

Scenic er pioneren i denne klassen, Grand betyr ekstra lengde og dermed plass til sju seter. Nå har det blitt ganske stille rundt denne bilen, men Grand Scenic er en svært praktisk bil til en grei pris. Likevel: På pris matcher den ikke Priusen. Renault sliter med dårlig kvalitetsrykte, men bilene har blitt langt bedre de senere årene.

Klikk her for å lese vår test av Renault Grand Scenic

Ford S-Max

Foto: Benny Christensen

Bestselgeren blant flerbruksbilene og en bil som virkelig har blitt en suksess fra Ford. S-Max flyttet grenser da den kom og er fortsatt en svært attraktiv bil i denne klassen. Plassen er vesentlig større enn i Prius, særlig med fem seter i bruk. Fikk facelift for et par år siden, nærmer seg modellskifte nå.

Klikk her for å lese vår test av Ford S-Max

Bil: Toyota Prius Modell: + Seven Motor: 1,8-liters bensin med hybridløsning Effekt: 136 hk (samlet) 0–100 km/t: 11,3 sekunder Forbruk: 0,41 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 4200/535/1750 liter Pris fra: Kr 311.900 kroner.

Se flere bilder av Prius + Seven?? Da kan du klikke i galleriet under:

Prius + Seven er en temmelig anonym bil bakfra, dette kunne egentlig vært hva som helst.Prius + Seven er en temmelig anonym bil bakfra, dette kunne egentlig vært hva som helst.

LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei

reklame
Les også:
Slik får du knalltøff familiebil – til en billig penge
Slik får du knalltøff familiebil – til en billig penge
Planlegger premium-bil for storfamiliene
Planlegger premium-bil for storfamiliene
Dacia Dokker: Her kommer en ny og praktisk billigbil
Dacia Dokker: Her kommer en ny og praktisk billigbil
Duell: Audi A6 vs BMW 520
Duell: Audi A6 Avant møter BMW 520 D Touring
Skal lage nybil til bare 20.000 kroner
Skal lage nybil til bare 20.000 kroner
Mini Clubman: Stasjonsvogn – men duger den som familiebil?
Mini Clubman: Stasjonsvogn – men duger den som familiebil?
Test VW Sharan 2.0 TDI 4Motion: Den perfekte familiebilen
Test VW Sharan 2.0 TDI 4Motion: Den perfekte familiebilen
Opel Omega: Dette startet som en helt vanlig familiebil...
Opel Omega: Dette startet som en helt vanlig familiebil...
Porsche Panamera Hamann: En vanvittig familiebil
Porsche Panamera Hamann: En vanvittig familiebil
Test: Opel Insignia 4x4 TDCI
Opel Insignia 4x4: En glemt bil - også med 4x4
Kia Carnival: Slaktes i kvalitetsundersøkelse
Kia Carnival: Slaktes i kvalitetsundersøkelse
Stutz Blackhawk: For de rike og berømte - og kanskje deg?
Stutz Blackhawk: For de rike og berømte - og kanskje deg?
Jakten på den perfekte familiebilen
Jakten på den perfekte familiebilen
Toyota Prius v: Er dette din neste familiebil?
Toyota Prius v: Er dette din neste familiebil?
Toyota HiAce: - Endelig forsvinner denne fæle dinosauren
Toyota HiAce: - Endelig forsvinner denne fæle dinosauren
Mercedes B-klasse: Denne skal mange norske familier kjøpe
Mercedes B-klasse: Denne skal mange norske familier kjøpe
Ford B-Max: Nei – det er ikke noe som mangler
Ford B-Max: Nei – det er ikke noe som mangler
Husker du denne: Unik showbil dukket opp etter 25 år!
Husker du denne: Unik showbil dukket opp etter 25 år!
Ford Galaxy: Slik får du maksimal plass til minimal pris
Ford Galaxy: Slik får du maksimal plass til minimal pris
Mercedes R-klasse: Venter tvillinger - nå trenger vi større bil
Mercedes R-klasse: Venter tvillinger - nå trenger vi større bil
Sjuseter: Dette kan være en veldig smart investering
Sjuseter: Dette kan være en veldig smart investering
Bruktbil: Dette er de 15 beste billigbilene
Bruktbil: Dette er de 15 beste billigbilene
Volvo XC90: Skal vi våge å kjøpe drømme-SUV-en?
Volvo XC90: Skal vi våge å kjøpe drømme-SUV-en?
VW Passat R36: Familiebilen som knuser naboens sportsbil
VW Passat R36: Familiebilen som knuser naboens sportsbil
Skoda Rapid: Dette kan bli en råbillig familiebil
Skoda Rapid: Dette kan bli en råbillig familiebil
Lancia Voyager: Familiebilen skuffer i krasjtest
Lancia Voyager: Familiebilen skuffer i krasjtest
Seat Altea Freetrack: Når så du denne sist?
Seat Altea Freetrack: Når så du denne sist?
Bruktbil til én million - hva velger du?
Bruktbil til én million - hva velger du?
Mitsubishi Grandis: Smart valg for store familier
Mitsubishi Grandis: Smart valg for store familier
Ford Kuga 2013: Dette er Fords nye SUV
Ford Kuga 2013: Dette er Fords nye SUV
Ford S-Max 4x4: Kan bli en helt genial familiebil
Ford S-Max 4x4: Kan bli en helt genial familiebil
Hyundai i40:
Test Hyundai i40: Inn i granskauen - hva er dette?
Dette er en billig måte å få stor familiebil på
Dette er en billig måte å få stor familiebil på
200 turbohester til under 30 000 kroner.
200 turbohester til under 30 000 kroner.
VW Caravelle Multivan: Så nært kan en kassebil bli en sportsbil
VW Caravelle Multivan: Så nært kan en kassebil bli en sportsbil
Bagasjeromsvolum: Hvor har det egentlig blitt av plassen?
Bagasjeromsvolum: Hvor har det egentlig blitt av plassen?
3 statusbiler som skiller seg ut
3 statusbiler som skiller seg ut
2013 Ford Fusion
Ford Mondeo 2013: Ny, norsk favoritt blir skikkelig lekker
BMW M5: Han feiret 17. mai med 560 hestekrefter
BMW M5: Han feiret 17. mai med 560 hestekrefter
Sjuseter til 50 000 kroner - sjekk denne!
Sjuseter til 50 000 kroner - sjekk denne!
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Audi planlegger ny SUV for de rikeste
Den har gått 2000 mil – på 36 år
Euro NCAP: Den ene skuffer
Elbilene koster staten mellom 3 og 4 milliarder i år
Nødbrems: Dette skal hindre mange ulykker
Bertone: Kan bli reddet fra konkurs – i siste øyeblikk
Her har sportsbil-legenden stått i 39 år
Denne bilen får vi sannsynligvis aldri se

reklame