Test: Toyota HiAce personbil med åtte seter

Hva gjør du når dine og mine barn blir så mange at vanlig bil er utelukket? Jo, da kan du jo for eksempel kjøpe denne!

7-setere har det etter hvert blitt mange å velge mellom. Men hva om du trenger enda et sete? Og ikke minst: At du også trenger å ha med deg bagasje i tillegg til passasjerene? Ja, da er det ikke mange biler å velge mellom.

Toyota HiAce i 8-seters versjon har derfor ikke mange konkurrenter. Her får selv de største familiene plass. Du får den også med firehjulstrekk som sikrer god framkommelighet på vintere. Men - det er et men. Dette er absolutt ingen rimelig bil, så her får barnetrygda bein å gå på!

Kjøreglede: 3/6

Toyota Hiace er historie - heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)
Toyota Hiace er historie - heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)

På plass bak rattet slår det meg at dette begynner å bli en smule gammeldags. Men Toyota har prøvd - det skal de ha. Navigasjon, armlener på setene og praktiske småbord hjelper både på trivsel og komfort. Sittestillingen er god og plassen er raus (skulle for så vidt bare mangle).

Motoren durer godt og 117 (alt annet enn lydløse) hestekrefter er det man får ut av en forholdsvis gammel 2,5-liters dieselmotor. Firehjulstrekk sikrer god framkommelighet på alt slags føre.

Kjøreegenskapene byr heller ikke på noen revolusjon, og også de oppleves som gammelmodige. Det husker og gynger litt, men alt i alt greit nok, biltypen tatt i betraktning.

7-seter som også er god å kjøre? Les testen av Ford Galaxy her:

Interiør: 4/6

HiAce_styre (Foto: Benny Christensen)
HiAce_styre (Foto: Benny Christensen)

HiAce byr på åtte gode og romslige sitteplasser - konfigurasjonen er 2+3+3. Alle har 3-punkts sikkerhetsbelter. Både takhøyde og beinplassen er rikelig. Ut- og innstigning går helt greit gjennom den store skyvedøren på høyre side. Setene kan felles ned om du har behov for å frakte lange kolli. Innredningen er i høyeste grad konservativ; smarte løsninger, med seter som kan forskyves i lengderetningen eller legges ned i gulvet for å bli borte når de ikke er i bruk, finnes ikke. Ei heller koppeholdere eller klaffebord på seteryggene. Man har rimelig god plass til feriebagasjenselv om alle åtte setene er i bruk. Det går også an å lure inn litt bagasje mellom setene, hvis det kniper.

Store vindusflater gir både mye lys og stor romfølelse, og sikrer godt utsyn.

Motor: 2/6

2,5-liter diesel på 117 hk/294 Nm er ikke mye når man skal flytte 1850 kg med alt annet enn aerodynamisk bil. Hvis du orker å vente så lenge, når du 100 km/t fra stillestående etter 18,6 sekunder! Toppfarten bikker så vidt 150 km/t. Det er altså ikke noe fartsfantom vi her har med å gjøre.

HiAce er kun tilgjengelig med manuelt gir. Bensinmotor finnes heller ikke.

Dieselforbruket er oppgitt til 0,93 l/mil på blandet kjøring. Ikke spesielt bra det heller.

Design: 2/6

HiAce_front (Foto: Benny Christensen)
HiAce_front (Foto: Benny Christensen)

Dette designet hører hjemme på 1990-tallet og er alt annet enn innovativt. Nye lamper, lakkerte støtfangere, dørhåndtak og sidespeil og litt krompynt på grillen, samt de nye frontlampene, hjelper litt på det traurige utseende.

Det klarer likevel ikke å skjule at dette designet er utgått på dato for lenge siden. Skal vi si noe pent, må det være at det gir god plass.

Miljø / økonomi: 2/6

500 000 kroner er mye penger. I alle fall for en gammel bil med like gammel motor og et utseende som var moderne i forrige århundre.

Toyota holder seg som regel uvanlig godt i pris. Denne tror vi imidlertid vil være unntaket som bekrefter regelen. Den generelle kvaliteten er, som alltid på Toyota, svært god. Service- og vedlikeholdskostnader ligger noe under gjennomsnittet for biltypen.

Mer lyst på Land Cruiser? Les testen av flaggskipet her:

Drivstofforbruket på 0,93 er ikke noe å rope hurra for, ei heller CO2-Utslippet på 246 g/km.

Konklusjon: 3/6

HiAce_seter02 (Foto: Benny Christensen)
HiAce_seter02 (Foto: Benny Christensen)

En solid og kvalitetsmessig god bil. Suveren på plass, men vi savner mer fleksibilitet. Det er vel ikke noe vits i å prøve å pakke dette inn. Du har sikkert skjønt det allerede. Dette er for mye penger for en aldrende bil, med like aldrende teknologi. Men trenger du 8 seter og bagasjeplass, er du ikke altfor bortskjemt med mange valg!

Bilen for deg hvis:

Du har mye penger, mange unger og god tid.

Ikke bilen for deg hvis:

Du har lite penger og dårlig tid.

Hvilken utgave skal du velge:

Skal du ha HiAce som 8-seter, bør du velge den lange utgaven med firehjulstrekk.

Prøv også:

Ford Transit 300S 140 hk diesel

Sterkere og mye mer drivstoffgjerrig enn HiAce. 140 Hk og 310 Nm i moment og et dieselforbruk på bare 0,74 l/mil begynner å hjelpe. Bakdelen med Transit er at du ikke får den med firehjulstrekk. Denne trekker på forhjulene. Tøffere og mer moderne design. Ni sitteplasser og lavere pris får du også.

Opel Vivaro 2,0 CDTi 114 hk

Opelen er også billigere enn HiAce, men som på Transit må du nøye deg med forhjulstrekk. Motoren er mindre enn på HiAce og det er også drivstofforbruket. Den er raskere, noe som tyder på mer moderne teknologi. Også Opelen byr på ni sitteplasser. Vivaro kan også leveres med større motoralternativer.

VW Caravelle 2,5 TDI 130 hk 4motion, lang

Caravellen har sitteplass til bare syv, kraftig motor på 130 hk/340 Nm og den går bra. Denne har også firehjulstrekk. Drivstofforbruket ligger også under HiAce. VW-en er drøyt fem meter lang og den lengste av disse. Den er også den dyreste med en pris på hele 660 000 kroner.

HiAce_seter (Foto: Benny Christensen)
HiAce_seter (Foto: Benny Christensen)
HiAce_seter03 (Foto: Benny Christensen)
HiAce_seter03 (Foto: Benny Christensen)
Den norske importøren vil selge så mange de klarer i år   men så er det slutt for Toyota Hiace. Foto: Benny Christensen
Den norske importøren vil selge så mange de klarer i år men så er det slutt for Toyota Hiace. Foto: Benny Christensen
Toyota Hiace er historie   heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)
Toyota Hiace er historie heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)
HiAce_styre (Foto: Benny Christensen)
HiAce_styre (Foto: Benny Christensen)
...og slik ser det ut bak rattet i en ny Toyota HiAce. (Foto: Benny Christensen)
...og slik ser det ut bak rattet i en ny Toyota HiAce. (Foto: Benny Christensen)
HiAce_frontseter (Foto: Benny Christensen)
HiAce_frontseter (Foto: Benny Christensen)
HiAce_seter02 (Foto: Benny Christensen)
HiAce_seter02 (Foto: Benny Christensen)
HiAce_front (Foto: Benny Christensen)
HiAce_front (Foto: Benny Christensen)
HiAce_ute02 (Foto: Benny Christensen)
HiAce_ute02 (Foto: Benny Christensen)