Test: Toyota Avensis D-4D: Derfor er dette en av Norges mest solgte biler

Vi har testet salgsvinneren.

Hva er dette?

Toyota Avensis har vært en suksess siden den kom første gang i 1998. Bilen vi nå kjører er en oppgradert versjon av tredje generasjon som kom i 2009. Det er altså ikke noen ny bil – men en facelift – vi snakker om her.

Det ser kanskje ikke slik ut ved første øyekast, men den byr på en god del nyheter: Nye baklamper, nye frontlamper med bi-xenon og LED, nytt fangertrekk, oppgradert infotainment system med Touch & Go og litt revidert interiør.

De aller viktigste nyhetene er kanskje de som ikke synes, slik som oppgradert dieselmotor med lavere forbruk og utslipp – samtidig som den er piggere. Oppstrammet understell og mer direkte styring hører også med.

Del med Facebook-vennene dine

Med disse oppdateringene holder den fortsatt stand som en av Norges desidert mest solgte biler.

Les vår stortest av Toyota Avensis her:


Hvordan er den å kjøre?

Toyota-Avensis-forfra-02 (Foto: Benny Christensen)
Toyota-Avensis-forfra-02 (Foto: Benny Christensen)

Oppdateringene i styring og understell kjennes med en gang. Der forgjengeren kunne være litt ullen og upresis, er den nye stram og tydelig i sin framferd. Dette går litt på bekostning av komforten, men til gjengjeld så får du en mye bedre kjørefølelse og mer presis styring.

Den ligger fortsatt godt innenfor ”behagelig personbil” i kjørefølelse og komfort er fortsatt prioritert framfor det sporty, men Toyota har tatt et skritt i riktig retning her. Støydempingen har også blitt bedre.

Kalte konkurrenten "Taliban Toyota" – må betale 43 millioner:


Hvordan er plassen?

Plassen har nok vært en avgjørende faktor for at mange har valgt Avensis og den hører fortsatt med til de største i klassen. Bagasjerommet byr på 543 liter – samtidig som det er rommelig i baksetet og svært god plass i forsetene.

Testbilen var utstyrt med seter i den geniale kombinasjonen skinn alcantara. Det er både pent og praktisk.


Toyota-Avensis-dashbord (Foto: Benny Christensen)
Toyota-Avensis-dashbord (Foto: Benny Christensen)

Se video: Dette må være verdens mest spesielle racerbil

Finest utenpå eller inni?

Både utsiden og innsiden speiler på mange måter det som er typisk for Toyota generelt og kanskje Avensis spesielt. Den er egentlig helt grei – på alt, men uten å by på det siste, lille ekstra.

Dette er ikke en bil som er vanskelig å forholde seg til, men som til gjengjeld er så gjennomsnittlig god at det nesten grenser til feigt.

Touch & Go-navigasjonssystem og skinn/alcantara-setene trekker helt klart opp innvendig, mens krompakke og svingbare bixenonlys og krompakke gjør den attraktiv utvendig. Det er en pen bil.

Det blir allikevel en knepen interiørseier fra meg her. Jeg trives rett og slett godt bak rattet i Avensis.


Går den bra?

2-liter diesel på124 hk / 310 Nm. Høres kanskje ikke så hårete ut i dag. Det er det da heller ikke. Man behøver ikke lete lenge for å finne noe som trekker skinnet av pølsa raskere. Men jeg mener allikevel at deg går bra nok. 0–100 gjøres unna på anstendige 10,1 sekund. At forbruket er såpass lavt som 0,45 l/mil på blandet kjøring er heller ikke akkurat noen bakdel.

Toyota har gjort en god jobb med oppdateringen av motoren. Den er overraskende sterk selv på lave turtall og har en veldig flat momentkurve. Det vi si at du har tilstrekkelige kraftreserver til enhver tid.


... og hva er konklusjonen?

Toyota Avensis har bestandig vært en veldig god bil – nå har den blitt enda bedre. Den har blitt morsommere å kjøre, den har blitt litt mer spennende utvendig og innvendig – mer up-to-date rett og slett. Samtidig er den mer prisgunstig.

Tatt i betraktning at bilene her en bortimot unik driftssikkerhet og attpåtil byr på god plass – så er det slett ikke rart at den er blant Norges mest solgte.

Toyota-Avensis-bakfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota-Avensis-bakfra (Foto: Benny Christensen)

Les også: Toyota Avensis Norges mest solgte bil i februar:

Pluss: Plass, driftssikkerhet og ny motor.

Minus: Skiller seg lite ut – nesten litt kjedelig.

Bil: Toyota Avensis Modell: D-4D Executive stv. Motor: 2-liter diesel Effekt: 124 hk / 310 Nm 0–100 km/t: 10,1 sek. Forbruk: 0,45 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 543 liter Tillatt hengervekt: 1600 kg. Pris fra: 279 200,- (1,6-liter bensin stv.) Pris testbil: 357 000,-


Toyota GT-86: Se den nye morobilen i aksjon





Toyota Avensis 2012 forfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis 2012 forfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis 2012 side (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis 2012 side (Foto: Benny Christensen)
Avensis er Toyotas bestselger i Norge, akkurat nå er den på tredjeplass på salgsstatistikkene.
Avensis er Toyotas bestselger i Norge, akkurat nå er den på tredjeplass på salgsstatistikkene.
Toyota Avensis dashbord (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis dashbord (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis 2012 navi ra (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis 2012 navi ra (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis forsete (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis forsete (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis baksete (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis baksete (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis bagrom (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis bagrom (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis forfra 02 (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis forfra 02 (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis bakfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota Avensis bakfra (Foto: Benny Christensen)