Test Porsche 911 Targa 4S: Denne nyheten er egentlig 50 år gammel

Men oppskriften fungerer fortsatt helt perfekt.

Porsche har nå børstet støv av en gammel nyhet: Nemlig 911 Targa.

En klassisk takløsning som de kom med første gang helt tilbake i 1965, bare to år etter at de lanserte den legendariske 911-modellen.

Det som kjennetegner en Targa er en løs takplate som kan fjernes på godværsdager, når man vil ha vind i håret og sol i ansiktet.

Den blir ikke like åpen som en cabriolet, for man har fortsatt bakruta på plass. For Porsches del sammen med en solid Targa-bøyle tvers over taket, der B-stolpen normalt er.


Hva er dette?

Åpen bil, blå himmel og sommer - livet er herlig!  (Foto: Benny Christensen)
Åpen bil, blå himmel og sommer - livet er herlig! (Foto: Benny Christensen)

Dette er den første "ekte" Porsche 911 Targa siden 1996. Siden den gang og fram til nå har Targa-modellene hatt panorama-glasstak.

Den bygger naturligvis på den nyeste 991-modellen av legendariske Porsche 911.

Den finnes i to utgaver. Targa 4 og Targa 4S. Førstnevnte med 3,4-liters motor og 350 hk, mens 4S-en byr på 400 hk fra en 3,8-liters motor. Begge leveres kun med firehjulstrekk.

Prisene starter på 1.483.000, Vår testbil er en 4S med PDK (Dobbeltclutch-girkasse) og har en prislapp på drøyt 1,7 millioner kroner.

Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...


Hvordan er den å kjøre?

Skrå frontrute og lav taklinje gjør den mer linjelekker som i manges øyne ikke var helt vellykket.  (Foto: Benny Christensen)
Skrå frontrute og lav taklinje gjør den mer linjelekker som i manges øyne ikke var helt vellykket. (Foto: Benny Christensen)

Med et tjuetall varmegrader, sol fra skyfri himmel og svingete italiensk landevei foran deg så skjønner man at kjøreturen blir fin.

Med ett trykk på en knapp har man 19 sekunder senere en så godt som åpen bil. Bak i bilen befinner det seg – som seg hør og bør en – boksersekser – på 3,8-liter som velvillig vrir ut 400 hestekrefter i ren fryd og vellyd.

Bilen sender deg fra 0–100 km/t på bare 4,6 sekunder, mens toppfarten er på 296 km/t. Det går med andre ord skikkelig unna ...

Styringen er ultrapresis, understellet stramt og man kan velge forskjellige kjøremodus tilpasset både underlag, veistandard, humør og dagsform.

Til tross for bilens svært kompetente prestasjoner, er den både lettkjørt og oversiktlig. Dette er en man fint kan bruke til både jobb, butikk og trening – samtidig som du kan ha det gøy på banekjøring i helgene.

Porsche 996: Jo da – en heftig sportsbil kan funke året rundt


Hvordan er plassen?

Den føles som en åpen bil. Husk cap og solkrem  (Foto: Benny Christensen)
Den føles som en åpen bil. Husk cap og solkrem (Foto: Benny Christensen)

Bilen er fortsatt en 2 + 2, men la det bare være sagt med en gang: Baksetene er en vits. I alle fall så lenge de som sitter foran er lange i beina. Da er det ikke en gang plass til små barn baki. Denne er faktisk enda trangere i baksetene enn coupémodellen. Takkonstruksjonen må ta skylden for det.

De to baksetene rommer i praksis en handlepose hver, men på en slik bil så er det faktisk helt greit.

Skal du ha Porsche med plass, kjøper du Panamera eller Cayenne. Slik er det med den saken.

Bagasjerommet foran rommer det som to trenger for en hyggelig weekendtur, i alle fall så lenge du lar golfkøllene stå igjen hjemme. Skal dere være borte i en uke – så tar dere plassen i nevnte bakseter til hjelp.

Hedersplassen – altså forsetene – er ikke bare pene. De er i tillegg svært gode å sitte i også og du har den plassen du trenger og mer til.

Les vår test av Porsche Panamera her:


Finest utenpå eller inni?

Mekanisk er den lik sine søsken med fast tak (Foto: Benny Christensen  )
Mekanisk er den lik sine søsken med fast tak (Foto: Benny Christensen )

Porsche 911 i den seneste tapningen er rett og slett lekker innvendig. Den er elegant, sober, velutstyrt med svært god materialkvalitet og dertil finish. Alt med en sporty innpakning.

Det er lite eller ikke noe å sette fingeren på her. Selv om enkelte av hardcore sportsbilfoket kanskje vil påstå et det er FOR mye luksus, utstyr og unødvendig fjas – og for lite back to basics. De savner det helt enkle og rå.

Alle andre vil trives som plommen i egget om bord i den nye 911 Targa.

Superlativene til tross. Det er eksteriørdesignen som imponerer aller mest.

Slik så en Targa ut for 20 år siden. Ikke like lekker...
Slik så en Targa ut for 20 år siden. Ikke like lekker...

Tenk at en bil med så klare retrotrekk til den minst pene 911-modellen gjennom tidene faktisk kan bli så utrolig vakker!

Her har Porsche klart å bake inn de klassiske retroelementene på forbilledlig vis. Nye 911 Targa kombinerer det klassiske og moderne på en måte ingen har sett tidligere. Det er bare å ta av seg hatten.

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-


... og hva er konklusjonen?

Vellykket retro!  (Foto: Benny Christensen 	 )
Vellykket retro! (Foto: Benny Christensen )

Selv om vi skriver 2014 i kalenderen, er det ikke slik at en bil uten tak har blitt helt støyfri. Når hastigheten økes, er det naturlig nok noe vindsus. Slik er det bare.

Begynner farten å nærme seg 100 km/t, er det mest behagelig om bord med taket på plass.

Selv om dette ikke er noen full-cabriolet så får du definitivt følelsen av å kjøre åpen bil i 911 Targa.

Alt fra fuglekvitter, pollenstøv og gjødsellukt finner veien inn i coupen. sammen med sol, vær og vind. Deilig! Husk caps solkrem og solbriller, hvis ikke kan du fort bli veldig rød i panna ...

911 Targa leveres kun i "wide body"- karosseri det vi si utgaven med de småsexy svulmende skjermene. For å fylle hjulhusene på en estetisk måte, monterer Porsche 20-tommers hjul.

Fett å se på, men ikke nødvendigvis veldig komfortabelt om du cruiser over brustein og trikkeskinner eller kjører på dårlig vei. Da settes kjøremodus på mest mulig komfortabel innstilling og man håper at tannlegen gjorde en god jobb med de siste fyllingene ...

Det er nok ikke til å komme fra at 911 Targa – rå prestasjoner til tross – føles noe mer som cruiser enn coupémodellen – som tross alt oppleves som en mer renskåren sportsbil.

Om man ser bort fra taket, er bilene like mekanisk sett, så det handler i stor grad om følelser og hvordan vi mennesker "programmerer" hjernen vår når vi entrer en åpen bil kontra en coupe.

Konklusjonen blir ganske enkel. Dette er nok en fulltreffer fra Porsche

Bil: Porsche Modell: 911 (991) Targa 4S Motor: 3,8-liter vannavkjølt boksersekser Effekt: 400 hk v/7400 o/min og 440 Nm v/5600 o/min 0–100 km/t: 4,6 sek. Toppfart: 296 km/t Forbruk: 0,92 l/mil ved blandet kjøring Lengde: 4491 mm Bredde: 1852 mm Høyde: 1291 mm Vekt: 1575 kg. Dekkdimensjon: Bak 305/30 ZR 20, foran 245/35 ZR 20. Pris fra: 1 483 000 Pris testbil: Ca 1,7 millioner

Les også: Vår test av nye 911 Turbo her:



Elegant og sober, men kanskje litt mer en boulevard cruiser enn 911 coupe? 

 (Foto: Benny Christensen)
Elegant og sober, men kanskje litt mer en boulevard cruiser enn 911 coupe? (Foto: Benny Christensen)
Åpen bil, blå himmel og sommer   livet er herlig!  (Foto: Benny Christensen)
Åpen bil, blå himmel og sommer livet er herlig! (Foto: Benny Christensen)
Targa. En klassisk takløsning som de kom med første gang helt tilbake i 196 (Foto: Benny Christensen  )
Targa. En klassisk takløsning som de kom med første gang helt tilbake i 196 (Foto: Benny Christensen )
Tenk at en bil med så klare retro trekk til den minst pene 911 modellen gjennom tidene faktisk kan bli så vakker (Foto: Benny Christensen)
Tenk at en bil med så klare retro trekk til den minst pene 911 modellen gjennom tidene faktisk kan bli så vakker (Foto: Benny Christensen)
Mekanisk er den lik sine søsken med fast tak (Foto: Benny Christensen  )
Mekanisk er den lik sine søsken med fast tak (Foto: Benny Christensen )
Vind i håret og sol i ansiktet (Foto: Benny Christensen  )
Vind i håret og sol i ansiktet (Foto: Benny Christensen )
Den føles som en åpen bil. Husk cap og solkrem  (Foto: Benny Christensen)
Den føles som en åpen bil. Husk cap og solkrem (Foto: Benny Christensen)
Slik ser den ut inni   lik de andre i familien enten det er cabriolet eller coupe.  (Foto: Benny Christensen  )
Slik ser den ut inni lik de andre i familien enten det er cabriolet eller coupe. (Foto: Benny Christensen )
Ikke stort bagasjerom, men det holder for en hyggelig weekend tur for to  (Foto: Benny Christensen)
Ikke stort bagasjerom, men det holder for en hyggelig weekend tur for to (Foto: Benny Christensen)
Vellykket retro!  (Foto: Benny Christensen 	 )
Vellykket retro! (Foto: Benny Christensen )
Retro   til og med de tre luftespaltene i den sølvfargede bøylen er på plass. Det samme er det klassiske Targa emblemet.  (Foto: Benny Christensen)
Retro til og med de tre luftespaltene i den sølvfargede bøylen er på plass. Det samme er det klassiske Targa emblemet. (Foto: Benny Christensen)
Hold en knapp inne i 19 sekundet og vips taket forsvinner ... (Foto: Benny Christensen)
Hold en knapp inne i 19 sekundet og vips taket forsvinner ... (Foto: Benny Christensen)
Skrå frontrute og lav taklinje gjør den mer linjelekker som i manges øyne ikke var helt vellykket.  (Foto: Benny Christensen)
Skrå frontrute og lav taklinje gjør den mer linjelekker som i manges øyne ikke var helt vellykket. (Foto: Benny Christensen)