Test Mitsubishi ASX: Hvordan kunne dette bli Norges mest solgte firehjulstrekker?

ASX tok innersvingen på alle konkurrenter i 2011. Nå skal vi finne ut hvorfor.

Mitsubishi ASX ble Norges mest solgte firehjulstrekker i 2011. I 2012 gikk det ikke riktig så bra, men nå håper importøren å få ny vind i seilene. (Foto: Benny Christensen)
Mitsubishi ASX ble Norges mest solgte firehjulstrekker i 2011. I 2012 gikk det ikke riktig så bra, men nå håper importøren å få ny vind i seilene. (Foto: Benny Christensen)

4 194 nordmenn gjorde det i 2011. Kjøpte Mitsubishi ASX. Hvem? Hvorfor? Gjorde de noe smart, eller er det dumt å gjøre som alle andre?

Min oppgave er å finne ut av disse spørsmålene i løpet av en uke.. Verktøyet jeg har blitt utstyrt med for å finne ut av dette er naturlig nok et eksemplar av arten Mitsubishi ASX, her i den velutstyrte topputgaven Instyle +, med 1,8-liters turbodieselmotor på 115 hk / 300 Nm.

På prislappen for 2012-utgaven står det 367.300 kroner. Da er utstyrspakken omfattende med blant annet panoramaglasstak med innvendig dempet belysning, xenon hovedlys, ryggekamera, nøkkelløs start, skinnseter, navigasjonssystem, 710 watts Rockford Fosgate stereo med CD-skifter og 9 høyttalere, elektrisk innfellbare sidespeil, og 17-tommershjul. Full pakke med andre ord.

Pizza Grandiosa:

Mitsubishi ASX, crossover-klassens svar på VW Golf (Foto: Benny Christensen)
Mitsubishi ASX, crossover-klassens svar på VW Golf (Foto: Benny Christensen)

Jeg melder meg frivillig på Brooms morgenmøte som ”testpilot”. Rett og slett fordi jeg ikke har kjørt denne bilen tidligere. Jeg er nysgjerrig og vil gjerne finne ut av hva så mange nordmenn ser i denne kompakte og ikke altfor estetisk vakre crossoveren. Jeg forventer meg absolutt ikke noe gourmetmåltid av en bil. Snarere et slags bilverdenens svar på Pizza Grandiosa. Et litt kjedelig, lettvint og kjapt tirsdagsmåltid – men ikke egnet til å imponere verken en ny date eller virkelig mat (bil) kjennere.

På den annen side: Skal du ha efor eksempel Audi Q3 med samme utstyrsnivå, må du fort betale det dobbelte av hva du må for ASX. Nå tror jeg riktignok ikke at Q3-kunder engang vurderer ASX og via versa. Men for å fortsatt holde oss til pizza-terminologien. For prisen av "full pakke" ASX, får du bare pizzabunnen i Q3. For tomatsaus, ost og alt fyllet må du betale ekstra – mye ekstra. Les mer om forskjellene på disse to, her:

Lillebror

ASX baserer seg teknisk sett i stor grad på den større suksessmodellen Mitsubishi Outlander. Den er ca. 10 cm lavere, nesten 35 cm kortere og et par centimeter smalere. Men de to har samme akselavstand, på 267 cm. Det gjør at den på veien føles som noe større enn den i virkeligheten er. Retningsstabil og stødig, med mer trygge og trauste, enn spennende kjøreegenskaper. ASX byr på et velutviklet kompromiss når det gjelder kjøreegenskaper og komfort og den er lettkjørt og letthåndterlig.

I forhold til storebror er vekten redusert med ca. 250 kilo og den har mindre og mer avgiftsvennlig motor. Dette er viktige årsaker til at den blir såpass prisgunstig. Du får tohjulstrekkutgaven fra 257.000 kroner, mens skal du ha firehjulstrekk, må du ut med fra 327.000 kroner for billigste versjon.

Les også: Slik blir nye Outlander

Hvordan er plassen?

På tross av bilens beskjedne lengde, er plassen foran god. Litt lengre sittepute med tilt-muligheter står på min ønskeliste over forbedringer her.

Baksetet byr på nesten storbilaktig beinplass, og bredden gjør at to voksne sitter greit der bak.

Bagasjerommet tar unna 442 liter. Praktisk luke til f.eks ski i midtarmlene.
Bagasjerommet tar unna 442 liter. Praktisk luke til f.eks ski i midtarmlene.
Baksetet byr på god plass
Baksetet byr på god plass

Som vanlig i SUV-verdenen er bagasjerommet litt kort og høyt. Volumet er brukbare 442 liter.

Instyle+ er utstyrt med panorama-glasstak som standard. Det er kult, men stjeler to-tre centimeter av takhøyden. Glasstaket omkranses av oransje LED-lys. Sikkert for stemningens skyld. Men når lyset i varmeapparatreguleringen og på midtkonsollen er rødt, og i instrumentene blåhvite blir det ikke akkurat full harmoni, spør du meg.

ASX har oransje LED-lys i taket.
ASX har oransje LED-lys i taket.

Men mange nordmenn har jo store, lysende plastikkjulenisser og det som verre er på terrassen ved juletider også, så det er godt mulig at dette faller i smak for mange – tross alt? For meg blir det bare glorete

Les vår stortest av ASX her:

Ut på eventyr?

Det er nok flere grunner til at vi nordmenn er så glade i firehjulstrekkere. Vi er jo et folk av eventyrere og oppdagere. Tenk bare på Nansen, Amundsen og Ingstad. Kanskje bor det en liten eventyrer i flere av oss? Da må man jo ha en egnet bil.

Norsk veistandard er et annet moment. Man kommer jo snart ikke fram uten en høy firehjulstrekker. Det faktum at vi bor i et land med vinter halve året, og vel så det innimellom, taler jo også for et slikt valg.

I Mitsubishi ASX finner du en knapp mellom forsetene med tre valg: 2WD, 4WD og lock.

Innstillingen påvirker en clutch ved den bakre differensialen. Sammen med styreenheten for 4WD-en, som styrer hvordan motorkreftene fordeles mellom for- og bakhjul.

Har du knappen i ”2WD” er bilen forhjulsdreven. På vinterføre–slik det er nå – er ”4WD” tingen. Når forhjulene spinner, overføres gradvis kraften over til bakhjulene i opptil 40/60 fordeling.

Setter du bryteren i ”lock”, får du kraftfordelingen 50/50 mellom for- og bakhjul. Det snør som bare det, med dertil hørende speilglatte veier når vi kjører bilen og vi kan bekrefte at selv om systemet er forholdsvis enkelt, så fungerer det helt glimrende!

Mitsubishi-ASX-dashbord
Mitsubishi-ASX-dashbord

Dette er Fords ASX konkurrent:


Hvem kjøpte den?

Jeg tror at hvis vi ser på et gjennomsnitt av dem som kjøpe Mitsubishi ASX i 2011, så står vi igjen med følge mennesketype:

En monogam, voksen, usnobbete og jordnær type med begge beina godt plantet på gummimatta. Kanskje jobbe de som lærer, bussjåfør eller regnskapsfører.

De tjener sjelden veldig godt, men er opptatt av økonomi. Derfor handler de ofte på billigkjeder som Europris og Nille, mens klærne ofte blir innkjøpt hos Dressmann. Merkeklær kjøpes kun på tilbud.

Seksuell aktivitet praktiseres kun på soverommet. Med lyset av, døren lukket og gardinene godt trukket for.

På fjernsynet er NRK1 favorittkanalen, og på fredagskveldene er ”Gullkrekka” fast følge til mors hjemmelagde pizza. Dette er vane- og tradisjonsbundne mennesker.

ASX-en stå nesten alltid parkert i garasje, og bilens serviceprogram følges med pinlig nøyaktighet. Selv bor ASX- eieren i en liten enebolig med velfrisert thujahekk rundt og vinterveden pent oppstablet langs garasjens sørvegg.

Det understrekes at undertegnede er bilmekaniker og IKKE sosialantropolog–så avvik fra denne beskrivelsen kan forekomme.

Vi har testet Norges billigste SUV, les mer her:


Ble de lurt?

Vi fikk virkelig testet den på skikkelig vinterføre!  (Foto: Benny Christensen)
Vi fikk virkelig testet den på skikkelig vinterføre! (Foto: Benny Christensen)

Nei absolutt ikke. Dette er reinspikka fornuft på fire hjul. ASX-eierne har gjort et godt valg, og de fleste er også veldig godt fornøyde – med god grunn.

Man kan på mange måter si at dette er crossoverklassens svar på VW Golf. En fornuftig og praktisk bil med god framkommelighet for hvermannsen.

Del med Facebook-vennene dine

Visste du at:

– Instyle + (topputgaven) er den mest solgte her hjemme?

– Den mest populære fargen på ASX i Norge er sort?

– 70 % av de norske kundene velger ASX med firehjulstrekk?

– Bare 10 % velger sin ASX med bensinmotor i Norge?

– 2750 stk. ASX er salgsmålet for 2012?

LES OGSÅ: Dette var Norges mest solgte firehjulstrekkere i fjor: