Test: Mercedes E-klasse Coupe: Sløv nytelse

Er det noen god grunn til å gå for E-klassen med to dører - eller bør du heller velge sedan? Vi har testet nye E-klasse Coupe.

CLK heter nå E-klasse Coupé. Dette for å rydde opp i skogen av modellbetegnelsene hos Mercedes, men kanskje også fordi mange tenkte på CLK som beslektet med C-klasse - og ikke den langt flottere CL. Nye E-klasse bygger på 60 % E-klasse sedan, mens Mercedes holder det hemmelig hvor de resterende 40 prosentene kommer fra. Den bygges på samme fabrikk som C-klasse og det er nærliggende at de kommer derfra. Så, selv om forvirringen kanskje er blitt litt mindre, er den fortsatt til stede, men nok om det. Hvordan er den å kjøre?

Kjøreglede: 4/6

E-klasse coupé er imponerende aerodynamisk, med luftmotstand helt ned i 0,24 cd – det er verdens laveste for en serieprodusert bil i dag. Den har en hel bråte med elektroniske hjelpemidler. Agility Control fjæring m/selektiv demping, Adaptive brake med hold-funksjon og Attention Assist er bare noe av standardutstyret. Det hele er mektig imponerende, og E-klasse Coupé er en veldig behagelig og fin bil å kjøre. Spesielt fordi den fantastiske 7-trinns automatkasse er standard med 350 CDI. Skyvet fra den kraftige V6eren kommer silkemykt og du skal følge nøye med på speedometeret for å holde deg innenfor norsk lov.

Det er bare to problemer, og de er egentlig ganske store. Det første er at E-klasse Coupé ikke er det minste morsom å kjøre. Det er kanskje ikke poenget at det skal være gøy, men når Mercedes selv sier at «sportsbilens temperament og coupémodellens stilistiske fascinasjon lar seg forene med ambisiøse økologiske mål» kan vi ikke unngå å bli litt skuffa. For, da kommer du til problem nummer to. Sedanutgaven er nemlig enda bedre å kjøre, samtidig som den også har ambisiøse økologiske mål og er nesten like pen å se på.

I forhold til sedanen er coupeen litt strammere i oppsettet, men selv ikke med sportsknappen inne blir dette spesielt involverende. Og uansett hvor hardt du prøver, klarer du aldri å lure de andre på golfklubben til å tro du kjører sportsbil. Når den ikke lykkes helt med å være sporty, foretrekker vi så behaglige kjøreegenskaper som overhodet mulig – det får du i sedanutgaven.

Interiør/Plass 5/6

Mercedes-E350CDi-Coupe-baksete
Mercedes-E350CDi-Coupe-baksete

Dette er en ganske stor coupé. Du sitter bedre i baksetet enn du gjør på enkelte sedaner og litt lav takhøyde er til å leve med. Om barna har flyttet hjemmefra, er det ikke noe problem å haE-klasse Coupé som eneste bil. Bagasjerommet sluker 450 liter bagasje og langturskomforten er glimrende. Baksetene felles enkelt ned ved hjelp av spaker i bagasjerommet. Men, vi skjønner ikke hvorfor bagasjelokket spretter raskere opp enn et troll i eske. Heldigvis er det ingen klovn under lokket, men det er fortsatt litt skummelt.

Alle biler på markedet i dag har litt plastikk her og der, men for det meste føles interiøret akkurat så eksklusivt som Mercedes ønsker å være. Det er en grunn til at det kalles premium. Og vi klarer fortsatt å kose oss når sikkerhetsbeltet glir automatisk frem, selv om det er en stund siden det var siste skrik. Du sitter veldig godt i skinnsetene, men vi legger ikke skjul på at du sitter enda bedre i sedanen – designmessig er utformingen av dashbord og førermiljø så godt som likt.

Motor 5/6

Her har du en sterk og kultivert motor med en drøm av en girkasse. Vel og merke hvis du setter mer pris på et uanstrengt skyv enn heftig kick. Med 540 Nm fra 1600-2400 o/min har du krefter i bøttevis, 0-100 km/t går unna på 6,7 sekunder og forbikjøringer er null problem. Lyden er så godt som fraværende, men det er egentlig helt riktig i en Mercedes.

350 CDI er forvirrende nok en 3-liters dieselmotor. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
350 CDI er forvirrende nok en 3-liters dieselmotor. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Design 4/6

De som kjøper E-klasse Coupé kommer til å gjøre det på grunn av utseendet. Det er en fin bil med sterke linjer, men vi skulle ønsket at den skilte seg enda litt mer ut. Vi er fristet til å kalle designet kjedelig. Det minner oss litt for mye om forrige CLK, og på tross av kraftigere hjulbuer bak, litt tøffere front, og mangel på B-stolpe, blir det ikke spektakulært nok i forhold til sedanen.

Miljø/Økonomi 4/6

Det er selvfølgelig ingen god investering å kjøpe en E-klasse Coupé. En ferdigutstyrt bil til 883 700 kroner kommer til å tape seg mye i verdi – testbilen har ekstrautstyr for 160 800 kroner. Nå mistenker vi at det ikke er så viktig for potensielle kjøpere, men det er greit å få det sagt.

350 CDI slipper ut 179 gram CO2 per kilometer. Vil du spare deg selv for 109 000 kroner – og miljøet for 44 gram CO2 – bør du gå for 250 CDI. For, selv om 350 CDI har et akseptabelt utslipp med tanke på kreftene, er det lillebroren som virkelig imponerer. Alle utgavene, bortsett fra E 500, kommer med Blueefficiency som standard.

Konklusjon 4/6

E-klasse coupe er en veldig fin bil. Selv om den ikke er morsom, er den i det minste veldig komfortabel. Teknisk sett den også helt i verdensklasse, med lavt utslipp og avanserte sikkerhetssystemer. Men, E-klasse sedan er enda bedre.

Prisen med samme motor er litt høyere, men du får to ekstra dører og ett ekstra sete på kjøpet. Vi føler at coupe-utgaven faller litt mellom stolene. Ikke er det sportsbil, og ikke er den superpraktisk. Når den i tillegg ikke har et dristig nok design, blir det få grunner til å velge coupé fremfor sedan.

Bilen for deg hvis

Du ikke liker å telle lenger enn til to.

Ikke bilen for deg hvis

Du vil ha den beste E-klassen.

Hvilken utgave skal du velge?

250 CDI er den beste utgaven. Den firesylindra dieselmotoren på 204 hestekrefter og 500 Nm er veldig god og bare marginalt svakere enn 350 CDI – bare litt synd du ikke får den med 7-trinns automat. Vi ser i alle fall ingen grunn til å velge en av bensinutgavene. For, hadde vi ikke hatt avgifter, ville E500 kostet 476 058 kroner – bare 160 954 kroner mer enn 250 CDI. Men, i Norge koster den over dobbelt så mye, med en startpris på 1 325 800. Og så mye mer er den ikke i nærheten av å være verdt.

Sjekk også:

Audi A5

Ikke like elegant, men morsommere med 3.0 TDI. Vi føler at Audi-designerne har lykkes bedre med å lage en bil du snur deg etter.

BMW 3-serie Coupé

Den ser mer ordinær ut enn Audien, men legger du 880 000 kroner på bordet, får du en veldig rask og morsom bil.

Mercedes E-klasse sedan

Du har kanskje skjønt det allerede, men vi ville valgt sedan fremfor coupé. Bedre plass og enda mer komfortable kjøreegenskaper veier opp for litt kjedeligere design.

Mercedes E klasse coupé (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mercedes E klasse coupé (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Stjerne i grillen til tross. Vi synes designet på en coupé burde være dristigere. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Stjerne i grillen til tross. Vi synes designet på en coupé burde være dristigere. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det oser penger og status av nye E klasse. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det oser penger og status av nye E klasse. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mercedes E klasse coupé (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mercedes E klasse coupé (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Interiøret er til forveklsing likt det du finner i sedanen. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Interiøret er til forveklsing likt det du finner i sedanen. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
E klasse coupé har andre seter enn sedanen, og du sitter godt. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
E klasse coupé har andre seter enn sedanen, og du sitter godt. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Du har nesten forvirrende mye innstillingsmuligheter av setene. Dette er én av to samling med knapper per sete. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Du har nesten forvirrende mye innstillingsmuligheter av setene. Dette er én av to samling med knapper per sete. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Startknapp må man jo ha. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Startknapp må man jo ha. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Du sitter uvanlig godt i baksetet med tanke på at dette er en coupé. Men hvor er armlenet? (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Du sitter uvanlig godt i baksetet med tanke på at dette er en coupé. Men hvor er armlenet? (Foto: Fred Magne Skillebæk)