Test: Lexus CT 200h F Sport: Luksus for de som vil skille seg ut

Denne biter godt fra seg mot tyske premium-rivaler.

Noen små oppgraderinger er på plass når Lexus CT 200h går løs på modellåret 2013.
Noen små oppgraderinger er på plass når Lexus CT 200h går løs på modellåret 2013.

CT 200h er bilen som virkelig har fått Lexus-salget til å ta av her hjemme. Her fikk Lexus endelig en bil i kompakt-klassen og den har både hentet nye kunder - og fått RX-eiere til å ta turen innom Lexus-forhandleren og kjøpe bil nummer to.

Samtidig er CT 200h et friskt pust i klassen. Du får den kun med hybridløsning, samtidig som merkevaren er både sterk og litt alternativ. Dette er en bil for de som bil skille seg litt ut fra mengden.

Så skader det naturligvis heller ikke at kvaliteten er kjent for å være noe bortimot i verdensklasse. Hybridløsningen gir lavt forbruk og ikke minst lave utslipp, særlig på NOX.

Nå har Lexus akkurat gitt bilen noen oppdateringer, og vi har benyttet anledningen til å teste den på nytt. Testbilen er en såkalt F Sport med sol/skinnpakke. Pris: 393.400 kroner. Rimeligste CT 200h starter for øvrig på 292.900 kroner.

LES OGSÅ: Mot tidenes Lexus-år i Norge

Hvordan er den å kjøre?

Lexus har fått mye (fortjent) skryt for kjøreegenskapene på denne bilen. Den er nesten overraskende sporty og rett og slett morsom å kjøre. Fin styrefølelse og akkurat passe med motstand. Understellet er også ganske fast, men likevel svært komfortabelt.

Lexus har justert litt på bilens oppsett i år. Denne F Sport-utgaven har fått endret demperkarakteristikken foran for å gi mer komfort ved lave hastigheter. Fjærene bak har blitt stivere, i tillegg er servostyringassistansen endret for å gi mer styrefølelse

136 hestekrefter (bensin- og elektromotor til sammen) gjør den ikke akkurat til noen racerbil.

Den klassiske øvelsen fra 0 til 100 km/t tar 10,3 sekunder. Men den føles kjappere, blant annet fordi elektromotoren er der lynraskt når det trengs mer krefter.

Forsetene er kjempegode og interiøret holder høy klasse, dette er rett og slett et hyggelig sted å være.

CT 200h har virkelig satt fart på Lexus-salget her hjemme og har introdusert Lexus i en for dem helt ny bilklasse.
CT 200h har virkelig satt fart på Lexus-salget her hjemme og har introdusert Lexus i en for dem helt ny bilklasse.

Bilen som grunnla klassen har blitt mer premium - les testen her:

Hvordan er plassen?

Foran er det rommelig i alle retninger, i baksetet er det imidlertid langt mer trangt om plassen. Når jeg sitter "bak meg selv", er det snaut med beinplass, samtidig som takhøyden bare akkurat holder.

Premium-følelsen forsvinner litt i baksetet. Plassen er begrenset og sikten ut kraftig redusert av høy vinduslinje og en kraftig C-stolpe.
Premium-følelsen forsvinner litt i baksetet. Plassen er begrenset og sikten ut kraftig redusert av høy vinduslinje og en kraftig C-stolpe.

Baksetet føles også ganske innestengt. Vinduslinja er høy og den kraftige C-stolpen tar også mye utsyn.

Bagasjerommet er ifølge de offisielle målingene på 375 liter. Det stemmer helt sikkert, men jeg sliter med å skjønne at det kan være såpass stort.

Men gulvet er dobbelt og det er greit å få utnyttet plassen. Likevel: Dette er ikke noen plassmester. Hvis du er ute etter mest mulig plass for pengene, velger du en annen bil enn CT 200h.

Hybrid og sjuseter? Sjekk denne!

Finest utenpå eller inni?

Lekkert interiør med høy kvalitetsfølelse i CT 200h. Lexus tør også skille seg litt fra mengden når det gjelder betjeningsløsninger.
Lekkert interiør med høy kvalitetsfølelse i CT 200h. Lexus tør også skille seg litt fra mengden når det gjelder betjeningsløsninger.

Inni! Dashbordet er lekkert. Minimalistisk - uten at det ser enkelt ut. Lexus er flinke med detaljene. Elegante instrumenter, solide knapper med akkurat passe motstand. En rekke funksjoner styres av en datamus-lignende kontroll i midtkonsollen.

Enkelt og praktisk når du har fått taket på det, men kanskje litt dristig i forhold til eldre kjøpegrunner som synes sånt er veldig skummelt?

Jeg klarer ikke å bli helt fortrolig med det utvendige designet. Fronten og hekken fungerer, men fra siden synes jeg den litt rotete C-stolpen trekker ned.

Går den bra?

Det er ikke noe råskinn dette, men motor(ene) er fint tilpasset resten av bilen. Det er i praksis bra overskudd hele tiden og det går veldig raskt sport i å følge med på displayet, se hvordan batteriene lades og bidrar når det trengs - og presse forbruket mest mulig ned. I likhet med de andre hybridmodellene fra Toyota-konsernet er ikke CT 200h så veldig morsom når du jager den hardt.

Da blir det mye høyt turtall og masete motorlyd - og ikke så veldig mye action.

Her kan du følge med på hvordan hybridsystemet jobber, det er lett å bli hekta!
Her kan du følge med på hvordan hybridsystemet jobber, det er lett å bli hekta!

Det offisielle snittforbruket er så lavt som 0.38 liter/mil.

Du skal slite med å komme dit, men med pen kjøring er dette en svært økonomisk bil.

Motoren jobber stille og generelt god støydemping er med på å underbygge premiumfølelsen.

LES OGSÅ: Dette kan bli et helt nytt luksusmerke



... og hva er konklusjonen?

CT 200h er et vellykket premium-bidrag i denne klassen. Samtidig er det bilen for de som ønsker noe annet enn det "alle andre" kjøper. Det sikres både gjennom at dette er en Lexus - og ikke minst at den er hybridbil. Lavt forbruk og ikke minst lave utslipp er viktig "bonus" for mange kjøpere.

Kvalitetsfølelsen er høy, bilen virker gjennomført påkostet - og byggkvaliteten er noe av det beste som finnes.

Til gjengjeld må man nøye seg med ganske begrenset plass, både i baksetet og i bagasjerommet. Er du egentlig ute etter en familliebil, da kjøper du noe annet.

Pluss: Gjennomført kvalitet, miljøvennlig.

Minus: Trangt baksete, bare ett motoralternativ.

Bil: Lexus CT 200hType: F Sport Motor: Hybrid: 1,8-liters bensin på 99 hk + elektromotor på 82 hk Effekt: 136 hk (samlet) 142 nm 0–100 km/t: 10,3 sek Forbruk: 0,38 l/mil Bagasjerom: 375 liter Pris: Fra 292.900 kroner. Pris testbil: 393.400

Alt om Lexus på broom.no - klikk her:

Supermoderne bil i tradisjonelle omgivelser. Hybridløsningen har helt klart trukket mange kunder til CT 200h, kanskje særlig i storbyene der det er mest fokus på luftforurensning.
Supermoderne bil i tradisjonelle omgivelser. Hybridløsningen har helt klart trukket mange kunder til CT 200h, kanskje særlig i storbyene der det er mest fokus på luftforurensning.

En utfordrer fra Mercedes setter ny salgsrekord - les mer her: