Test Kia Venga 1,4 CRDi: En liten plassmester

Kia løser de fleste plassbehov - i et kompakt ytre. Les testen:

Kompakte utvendige mål   og veldig mye plass innvendig. Det er Kia Vengas store styrke.
Kompakte utvendige mål og veldig mye plass innvendig. Det er Kia Vengas store styrke.

Du skal faktisk følge med litt i timen for å holde rede på modellutvalget fra Hyundai-konsernet om dagen. Hyundai og søstermerket Kia er til de grader på offensiven - og fyller på med nye modeller i en rekke nisjer.

Kia Venga er søstermodellen til Hyundai ix20 og en bil som størrelsesmessig plasserer seg i Polo/Yaris-klassen. Forskjellen er at den er høyere enn de fleste konkurrentene, med en viss flerbruksbil-faktor - og dermed byr den på mer plass.

Som flere andre Kiaer er den designet og utviklet i Europa og bygges ved konsernets fabrikk i Slovakia. Målet er naturligvis å treffe europeiske kunder mest mulig på hjemmebane. Venga får du fra like under 200.000 kroner. Testbilen er en 1,4 CRDi med Exclusive-utstyrspakken. Det betyr 90 dieselhester og mye utstyr - prislappen lyder da på 257.400 kroner.

Alt om Kia på broom.no – klikk her:

Hvordan er den å kjøre?

Venga er ingen stor kjøreopplevelse. Faktisk blir jeg nesten nesten litt skuffet etter å ha gått fra lillebror Picanto til denne. At Venga er en litt høyere bil, avslører seg med tendenser til krenging. Det smeller også skikkelig over skarpe ujevnheter, dette er med all tydelighet ikke verdens mest avanserte understell. Støynivået er også høyt.

Til gjengjeld sitter vi godt, i store seter med lang sittepute. Førermiljøet er bra, og det er lett å finne seg til rette bak rattet.

Høyreist og ganske snill front. Tar vi bort Kia-merket, er det ikke så enkelt å gjette hvor denne kommer fra.
Høyreist og ganske snill front. Tar vi bort Kia-merket, er det ikke så enkelt å gjette hvor denne kommer fra.

LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?

Hvordan er plassen?

Dette er trumfkortet til Venga. Til å være en såpass kompakt bil, har den rett og slett imponerende mye plass. 440 liters bagasjerom er for eksempel bare 12 liter mindre enn i stasjonsvognen Volvo V50 - og det er hele 90 liter mer enn Volkswagen Golf fra klassen over. Riktignok har Kia da regnet med volumet under "gulvet" i bagasjerommet. Det kan være litt mer kronglete å utnytte, men når du virkelig trenger plassen, er det bare å pakke godt.

Også stort pluss til skyvbart baksete, det gir fleksiblitet som i praksis gjør at mange kan klare seg med denne som bil nummer én. Interiørdesignerne til Kia har også gjort en god jobb med mange smårom og kopp/flaskeholdere rundt om i bilen.

Del med Facebook-vennene dine

Høy sittestilling kommer til å appellere til godt voksne kjøpere - og de som skal inn og ut med barneseter. Da er det en stor fordel å slippe å bøye seg altfor mye ned.

Baksetet har ganske flat sittepute, noe som går litt ut over komforten. Men svært positivt at det kan skyves i 1/3-2/3, i lenderetningen. Det gir mye verdifull fleksibilitet.
Baksetet har ganske flat sittepute, noe som går litt ut over komforten. Men svært positivt at det kan skyves i 1/3-2/3, i lenderetningen. Det gir mye verdifull fleksibilitet.

LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

Finest utenpå eller inni?

Kia begynner å få dreis på designet på det fleste modellene sine. Med Venga har de absolutt ikke noe å skamme seg over. Dette ser både sporty og ganske friskt ut på utsiden. Høyden er heller ikke dominerende på noen måte.

Interiøret faller litt mer gjennom. Til tross for navi-skjerm og mye utstyr, blir billigpreget litt for framtredende. Det kommer spesielt av mye blank og hard plast i midtkonsollen. For all del: Dette er ikke uvanlig i denne klassen, men du blir heller ikke forledet til å tro at Venga er noe annet enn en ganske rimelig småbil.

Funksjonelt og oversiktlig dashbord, navigasjonsskjerm trekker også opp. Men mye hardplast, særlig i midtkonsollen, gir billigpreg.
Funksjonelt og oversiktlig dashbord, navigasjonsskjerm trekker også opp. Men mye hardplast, særlig i midtkonsollen, gir billigpreg.

LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet

Går den bra?

Ikke så verst! Bilen føles ganske kvikk, selv om sekstrinns-girkassa må brukes aktivt for å få ut mest mulig utbytte av de 90 hestekreftene. Sjettegiret går også fort tomt og er i praksis et rent overgir. Motoren bråker imidlertid i overkant mye, her har Kia tydeligvis spart litt på støydempingen.

14,5 sekunder på 0-100 km/t høres verre ut enn det oppleves som i praksis. Her går det mye tid bort i giring. Til normal småkjøring kler motoren bilen bra.

... og hva er konklusjonen?

Er du ute etter mest mulig plass for pengene, er ikke Venga noe dumt valg. Det som trekker ned er litt primitive kjøreegenskaper, høyt støynivå og billigpreg i interiøret. Til gjengjeld har du altså imponerende mye plass innenfor et kompakt ytre.

Dessuten priser Kia utstyrspakkene sine hyggelig. Cruise control, automatisk klima, navigasjon, panorama-glasstak og delskinn er blant det du får for et pristillegg på litt i overkant av 20.000 kroner.

For mange kunder vil nok også syv års garanti veie tungt. Du finner mer spennende biler til denne prisen, men du skal lete godt for å finne noen med mye mer plass og flere smarte løsninger enn Venga.

Pluss: Større enn flere biler i klassen over

Minus: Litt primitiv og støyende

LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!

Bil: Kia Venga Modell: 1,4 CRDi Exclusive Motor: 1,4-liter diesel Effekt: 90 hk / 220 Nm 0–100 km/t: 14, 5 sekunder Forbruk: 0,43 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 440/1486 liter Pris fra: Kr 197.400 Pris testbil: Kr 257.400

Snerten bil også bakfra. Høye småbiler kan ofte se litt rare ut, det har Kia unngått.
Snerten bil også bakfra. Høye småbiler kan ofte se litt rare ut, det har Kia unngått.

LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei