Test: Honda CR-Z Hybrid

...Men vi synes den er kjempekul. Les hvorfor:

Honda CR Z Oppslag
Honda CR Z Oppslag

Blant annet på grunn så og si ikke-eksisterende bakseteplass, og på grunn av for dårlig miljøindeks i forhold til at den er en hybrid - og på grunn av for dårlige prestasjoner til en sporstcoupé å være, så har Honda CR-Z fått det man diplomatisk kan betegne som blandet mottagelse. Men vi i Broom synes den er kjempekul, og her får du vite hvorfor:

Kjøreglede: 5/6

Honda CR-Z bakfra
Honda CR-Z bakfra

Lekende lett på svingete veier i et bygdestrøk på utkanten av Oslo. Å kjøre en treg bil fort er morsommere enn å kjøre en rask bil sakte, er det noe som heter.

Honda CR-Z er ikke direkte treg, men den har heller ikke prestasjonene det sportslige karosseriet skulle tilsi.

Men det spiller liksom ingen rolle. For det Honda CR-Z har er harmoni mellom kjøreegenskaper, motor og veigrep.

Der du i andre sportslige coupéer må gjøre deg lovløs for å ha det moro, er CR-Z morsom på norske, svingete veier - også innenfor fartsgrensene.

Honda CR-Z har noe ved seg som gjør at du trekker litt ekstra på smilebåndet når du sitter bak rattet - og det er det færre og færre biler som har.

Interiør/plass: 4/6

Honda CR-Z interiør
Honda CR-Z interiør

Både innenlandske og utenlandske kolleger har disset CR-Z på grunn av manglende plass i baksetet.

Ja, de har på en måte rett. Bakseteplassen er så trang at det er komisk, og da snakker vi om den totalt ikkeeksisterende beinplassen.

Men å gi bilen kritikk for dette er totalt skivebom - og vitner om manglende forståelse for hva en sportscoupé er.

Akkurat som i en Porsche 911, så bruker du jo ikke baksetene. De er der kun til nødstilfeller der dere er tre eller fire som for eksempel skal på kino og har lyst til å ta den kule bilen. Da skviser man seg inn. Derfor hadde det heller ikke vært riktig å lage bilen som en ren toseter, for man trenger disse nødsetene.

Ellers er interiøret forholdsvis dataspill-aktig, og da snakker jeg om dashbord og instrumentpanel som har et definitivt romskippreg. Annerledes kan vi kalle det, og litt artig.

Lyst på en anne sportscoupé? Les test av Volkswagen Scirocco her

Motor: 5/6

Honda CR-Z har et hybridsystem som er meget enkelt i forhold til Toyta sine fullhybrider.

Her snakker vi om én el-motor som blir benyttet som lader når bilen triller eller sakner farten, og kan spe på med litt ekstra krefter når man gir jernet.

Du kan kjøre CR-Z i tre forskjellige modus: Eco, Normal og Sport. Det er ikke noe annet enn en manuell chip-tuning der du velger mellom tre forskjellige motorprogrammer.

I Eco er det akkurat som om festet mellom gasspedal og innsprøytning er laget av seigmenn, og bilen reagerer ikke i det hele tatt. I Sport er den på bittet med én gang.

1,5-liters bensinmotoren har 100 hester, og med full fart på EL-aggregatet utvikler bilen 124 hestekrefter.

Responsen er bra, forbruket ok, og det er en sportslighet i bensinmotorer man ikke finner på samme måten i en diesel, så det er moro.

Skulle vi trukket for noe blir det at turtallsnåla stopper på en sperre allerede på 6200 omdreininger. Og det i en Honda!

Honda er kjent for å lage verdens beste firesylindrete bensinmotorer, og et av varemerkene er at du kan dra dem langt på turtallet.

Bare ved å heve turtallsperra til 8500 omdreininger, vil du få rundt 20 hester mer. Det japanske tuningfirmaet Spoon har gjort dette, og fikk da blant annet tiden det tar fra 0-100 km/t ned til 6,9 sekunder. Men det er kanskje sånt en biljournalist ikke bør skrive eller?

Design: 6/6

Honda CR-Z siden
Honda CR-Z siden

Typisk nok ser den MYE bedre ut i "virkeligheten" enn på bilder. Bilen har et skikkelig tøft utseende, med breie bakskjermer, en stupende front, en fin overgang fra glasspartier til karosseri.

Designet er veldig sportslig, og folk snur seg etter denne på en måte som ikke er så veldig mange andre biler forunt.

Miljø/økonomi: 5/6

Med tanke på at dette er en sportscoupé med helt greie prestasjoner, er både forbruket på halvliteren og utslippet på 117 gram CO2 per kilometer helt akseptabelt.

Dette er nemlig ingen ren miljøbil - selv om den har hybridteknologi - dette er en litt renere coupé.

Prismessig så må CR-Z sies å levere mye for pengene. For 277.400 kroner får du en bil som er morsom å kjøre, som folk snur seg etter, og vi tipper også at den dagen du skal selge bilen ikke bør by på noen negative overraskelser. Hondaer holder seg godt i pris.

Eller hva med en cab? Her kan du lese test av Mazda MX-5

Konklusjon: 5/6

Ser man på pris, kjøreglede og design, så er dette absolutt mye bil for pengene. I tillegg får man en bil som har et relativt lavt forbruk, og et forholdsvis lavt utslipp.

Har du lyst på en bil du vil bli lagt merke til i, og synes Mini er for vanlig og VW Scirocco blir for dyr - da er dette et absolutt alternativ!

Eller kanskje en liten engelskmann? Les testen av Mini Cooper S her!

Prøv også:

Mini Cooper D

Snakker det samme språket. Mini er også en bil som folk snur seg etter, selv om den begynner å bli såpass vanlig at litt av den effekten er i ferd med å forsvinne litt.

Cooper D har så å si de samme prestasjonene som Honda CR-Z, men både lavere forbruk og lavere utslipp. Den starter på 223.500 kr.

Les test på Mini Cooper S her:

Mazda MX-5

Mazda feirer 20-års-jubileum for sin MX-5, og har klinket til med en jubileumsmodell til 280.000 kroner. Dette må sies å være det beste sportsbilkjøpet når man regner økonomi mot kjøreglede.

Klarer du ikke å hanke tak i en jubileumsmodell, starter MX-5 på rett over 300 000. Begrepet mye bil for pengene får en helt ny betydning!

Lyst på MX-5? Les testen her

Volkswagen Scirocco

Enda en sportscoupe som folk garantert snur seg etter.

Den starter på 293.650 med en 122-hesters 1,4-liter. Her er det danseplass i baksetet i forhold til i CR-Z, så hvis det er viktig, må du sjekke ut denne.

Folkeraceren: Her er testen på VW Scirocco

Her kan du lese mer om andre Honda-modeller!

Honda CR Z Oppslag
Honda CR Z Oppslag
Honda CR Z bakseteplass
Honda CR Z bakseteplass
Honda CR Z forfra
Honda CR Z forfra
Honda CR Z bakfra
Honda CR Z bakfra
Honda CR Z rett bakfra
Honda CR Z rett bakfra
Honda CR Z siden
Honda CR Z siden
Honda CR Z instrumenter
Honda CR Z instrumenter
Honda CR Z interiør
Honda CR Z interiør
Honda CR Z midtkonsoll
Honda CR Z midtkonsoll
Honda CR Z ECO knapp
Honda CR Z ECO knapp
Honda CR Z instrumenter tunell
Honda CR Z instrumenter tunell